برنامه آمریکا برای اسکان موقت افغان‌ها در این کشور متوقف می‌شود

هزاران شهروند افغانستان برای طرح اسکان بشردوستانه آمریکا درخواست داده‌اند

طرح جدید که بیشتر بر الحاق خانواده‌ متمرکز است، از اول اکتبر آغاز می‌شود-Getty Images via AFP

دولت آمریکا در نظر دارد به جز موارد استثنایی، روند انتقال افغان‌ها به این کشور بر اساس طرح اسکان بشردوستانه را متوقف کند.

 یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفت که بر اساس دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، طرح موقت انتقال افغان‌ها به آمریکا متوقف شده است و از این پس بر الحاق خانواده افرادی که به آمریکا رسیده‌اند، تمرکز خواهد شد.

تغییر طرح موقت انتقال افغان‌ها به آمریکا پس از آن صورت گرفت که انتقادها از عملکرد دولت بایدن در مورد ناموفق بودن طرح تخلیه بزرگ در نیمه دوم اوت ۲۰۲۱، هم‌زمان با سقوط دولت اشرف غنی، بار دیگر بالا گرفت. قانون‌گذاران، سازمان‌های حمایت از پناهجویان و گروه‌های متنوع کهنه‌سربازان آمریکایی از ناتوانی دولت آمریکا برای برنامه‌ریزی درست طرح تخلیه افغان‌های در خطر انتقام طالبان به‌تندی انتقاد کردند و آن را پر از ایراد خواندند.

دولت آمریکا می‌گوید طرح تخلیه افغان‌ها از فرودگاه کابل با وجود هرج‌ومرج بیش‌ازحد در بیرون فرودگاه و نیز حمله انتحاری که که به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و نزدیک به ۲۰۰ افغان منجر شد، موفقیت‌آمیز بود و آمریکا توانست در آن برنامه، حدود ۹۰ هزار افغان را در آمریکا اسکان دهد.

طرح جدید که بیشتر بر الحاق خانواده‌ افغان‌های دارای اقامت دائم آمریکا متمرکز است، از اول اکتبر آغاز می‌شود. به این معنا که تا ماه اکتبر، طرح قبلی همچنان اجرا می‌شود. به گفته مقام‌های دولت بایدن، تغییرات جدید در طرح باعث می‌شود دیگر هیچ شهروند افغانستان بر اساس برنامه پذیرش بشردوستانه موقت به آمریکا منتقل نشود. البته این تغییرات چند استثنا هم دارد که مقام‌ها در مورد آن صحبت نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کارن ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه در یک نشست خبری، گفت که این تغییرها چیزی از تعهد آمریکا به متحدان افغانش کم نمی‌کند و در سیاست کمک به انتقال افغان‌ها تغییرات جزئی داده شده است. به گفته سخنگوی کاخ سفید، سیاست بازنگری‌شده بر انتقال اعضای خانواده‌های شهروندان آمریکا، دارندگان گرین کارت و افغان‌هایی که ویزای مهاجرت ویژه (SIV) دارند، همچنین کسانی که به دلیل کار برای دولت ایالات متحده، در معرض خطر تلافی‌جویانه طالبان‌اند، متمرکز است.

ژان پی‌یر گفت که اعضای خانواده افغان‌های مشمول این طرح به شکل طولانی‌مدت و دائمی در آمریکا خواهند ماند. او گفت افغان‌هایی که به دنبال اسکان مجدد در ایالات متحده‌اند، در وضعیت مهاجرتی باقی می‌مانند که راه را برای اقامت دائم طولانی‌مدت به جای وضعیت موقت که از طریق آزادی مشروط بشردوستانه ایجاد می‌شد، فراهم می‌کند.

این سیاست اصلاح‌شده به دنبال ماه‌ها گفت‌وگو بین دولت و ائتلاف افغان اواک اعمال می‌شود. این ائتلاف شامل گروه‌هایی است که به تخلیه و اسکان افغان‌ها در ایالات متحده کمک می‌کنند. شاون وندایور، رئیس این ائتلاف، گفت: «این یک معامله بزرگ برای ما است. به گفته مقام‌های مهاجرتی دولت آمریکا، فراهم کردن وضعیت اقامت طولانی‌مدت برای اعضای خانواده افراد پذیرفته‌شده این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا سریع‌تر اسکان یابند و در جامعه جدید ادغام شوند.»

تغییر و اصلاح در طرح اسکان موقت بشردوستانه افغان‌ها در آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که نهادهای مهاجرتی این کشور هنوز هزاران درخواست ویزای اسکان بشردوستانه را بررسی نکرده‌اند. تعدادی از مقام‌های دولت آمریکا چندی پیش گفته بودند که از مجموع نزدیک به ۵۰ هزار درخواست انتقال به آمریکا، تنها حدود پنج هزار درخواست بررسی و از آن میان، تقریبا ۳۰۰ درخواست تایید شده است.

اگر اصلاح این طرح اجرایی شود، برای هزاران درخواست‌کننده ویزای بشردوستانه امکان سفر به آمریکا از بین می‌رود اما از سوی دیگر، برای ده‌ها هزار افغان که از یک سال پیش در آمریکا زندگی می‌کنند و هنوز هیچ دورنمایی برای اسکان دائمی ندارند، فرصتی مساعد میسر می‌شود تا به صورت دائمی در آمریکا اقامت کنند و خانواده‌هایشان نیز به آنان بپیوندند.

آمریکا از اوت ۲۰۲۱، حدود ۸۵ هزار افغان را به این کشور انتقال داده است و حدود ۱۰ هزار افغان هم در کمپ‌های موقت کشورهای مختلف، در انتظار انتقال به آمریکا به سر می‌برند.