وزارت امر به معروف طالبان از کارمندان دولت امتحان عقیدتی می‌گیرد

ماموران وزارت امر به معروف در اعمال قوانین سختگیرانه اختیارات زیادی دارند

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک‌‌ سال گذشته، ده‌ها فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران صادر کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان برای کارمندان دولت در افغانستان آزمون عقیدتی برگزار می‌کند. بر اساس نامه‌ای از «اداره دعوت و ارشاد» طالبان در وزارت مالیه (خزانه‌داری) که روز یکشنبه، ۶ شهریور، صادر شد، این نهاد از برگزاری آزمون عقیدتی برای تعدادی از کارمندان وزارت مالیه خبر داد.

اداره دعوت و ارشاد سازمانی تازه‌تاسیس در بدنه نهادهای دولتی تحت کنترل طالبان است که از نمایندگان وزارت امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است. این نهاد موظف است برای کارکنان نهادهای تحت‌کنترل طالبان آموزش‌های دینی برگزار کند و بر فعالیت‌های روزانه کارمندان نظارت داشته باشد.

در نامه این نهاد آمده است: «اداره دعوت و ارشاد در نظر دارد برای اجرای مسئولیت محوله و تشویق و ترغیب کارمندان اداره یادشده آزمون عقیدتی بگیرد.»

در این نامه، از تمام کارمندان بخش «بازرسی داخلی رسمی» وزارت مالیه درخواست شده است که روز سه‌شنبه، ۸ شهریور، برای آزمون آماده باشند. در نامه هشدار داده شده است که اگر کسی در آزمون غیبت کند، محروم محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک‌‌ سال گذشته، ده‌ها فرمان محدودکننده علیه زنان، دختران، خبرنگاران، رسانه‌ها، کارکنان ادارات دولتی و زندگی روزمره مردم صادر کرده است. محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف طالبان که از چهره‌های قدرتمند در کابینه طالبان به حساب می‌آید، بارها در سخنرانی‌هایش تاکید کرده که ۲۰ سال حضور غربی‌ها در افغانستان، ایمان و عقیده مردم را تضعیف کرده است و اکنون طالبان در تلاش‌اند آثار حضور غربی‌ها در افغانستان را از اذهان مردم پاک کنند.

فعالان حقوق بشر از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر که اوضاع افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند، وزارت امر به معروف و شخص خالد حنفی را از جمله افرادی می‌داند که دختران و زنان افغانستان را از حق کار و تحصیل محروم کرده است. دیده‌بان حقوق بشر تاکنون چندین بار ضمن محکوم کردن دستورهای محدودکننده وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا محمد خالد حنفی را با تحریم و ممنوعیت از سفر، تحت فشار بگذارد تا از وضع قوانین سختگیرانه علیه زنان، دختران، رسانه‌ها، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر دست بردارد.

با انتشار نامه ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان برای گرفتن آزمون عقیده از کارمندان وزارت مالیه، نگرانی‌ها از آغاز موج دیگری از پاکسازی‌ نهادهای دولتی از افرادی که با این گروه همسو نیستند، افزایش یافته است

هنوز مشخص نیست چه پرسش‌‌هایی در این آزمون مطرح می‌شود، اما طالبان به پایبندی به عقاید سختگیرانه و تندروانه از اسلام شهره‌اند. خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر، در یک‌ سال گذشته، صدها ملا را در این وزارتخانه استخدام کرد تا ضمن تفتیش عقاید، بر عملکرد روزانه مردم در شهرها و بازارها نظارت کنند.

ماموران این وزارتخانه اختیار دارند که به کارمندان سایر نهادهای تحت کنترل طالبان در امور عقیده و دین، امر و نهی کنند.

طالبان در یک‌ سال گذشته، شمار زیادی از افرادی را که در دولت‌های پیشین افغانستان در ادارات دولتی استخدام شده بودند، اخراج کردند. بیشتر این افراد به دلایلی از جمله قومیت، مذهب و همسو نبودن با طالبان از کار اخراج شده‌اند و شماری دیگر به دلیل نبود بودجه و دریافت نکردن حقوق شغلشان را ترک کرده‌اند.