آخرین رقص‌ سرینا ویلیامز در زمین مسابقه

این ستاره  ۴۰ ساله تنیس گفته است که این دوره گرند اسلم آمریکا آخرین حضور او در تنیس حرفه‌ای است و پس از آن بازنشسته خواهد شد

سرینا ویلیامز در این دوره مسابقات با لباسی بسیار پر‌زرق‌و‌برق که خود برای «نایکی» طراحی کرده است، وارد زمین شد‌ـ COREY SIPKIN / AFP

مسابقات گرند اسلم آمریکا در حالی برگزار می‌شود که دنیای تنیس در آستانه خداحافظی با یکی از بزرگ‌ترین اسطوره‌هایش قرار دارد. سرینا ویلیامز، ستاره  ۴۰ ساله تنیس، گفته است که این مسابقات آخرین حضور او در تنیس حرفه‌ای است و پس از آن بازنشسته خواهد شد. 

رکوردهای ثبت‌شده این ستاره آمریکایی بی‌شمار است. سرینا ویلیامز ۲۳ قهرمانی انفرادی گرند اسلم در کارنامه دارد و پس از مارگارت کورت (ستاره تنیس استرالیایی با ۲۴ قهرمانی)، در جایگاه دوم تاریخ تنیس ایستاده است. علاوه بر این، ویلیامز تاکنون ۱۴ قهرمانی را در بازی‌های دونفره (دبل) کسب کرده و چهار بار طلای المپیک را به گردن آویخته است.  او تاکنون هفت بار در ویمبلدون، هفت بار در مسابقات آزاد استرالیا، شش بار در رولن گاروس فرانسه، و شش بار در مسابقات آزاد آمریکا، قهرمان شده است. سرینا ویلیامز تاکنون ۹۴ میلیون دلار جایزه دریافت کرده که بیش از هر بازیکن زن دیگری در تاریخ ورزش است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ستاره آمریکایی آن‌قدر الهام‌بخش است که در دنیای تنیس، وقتی یک بازیکن چهار قهرمانی گرند اسلم را به‌صورت متوالی کسب می‌کند، اصطلاح «سرینا اسلم» را برای او به کار می‌برند، چرا که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ او موفق شد این توالی را به ثبت برساند، و بار دیگر در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ آن را تکرار کند. او همچنین ۱۰ عنوان قهرمانی را پس از ۳۰ سالگی به دست آورده است که برای بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای، سن بازنشستگی به حساب می‌آید. سرینا ویلیامز ۳۱۹ هفته «شماره یک» جهان بود و وقتی آن را از دست داد، در ۳۱ سالگی توانست دوباره به این جایگاه بازگردد که در میان بازیکنان تنیس بی‌سابقه است، و نشان‌دهنده روحیه جنگنده او برای بازگشت به اوج است. او پس از پیروزی در مسابقات آزاد استرالیا در ۲۰۱۷، به رسانه‌ها گفت که باردار است و همین موضوع نامش را در حکم زنی الهام‌بخش، بیشتر سر زبان‌ها انداخت.

اما زندگی سرینا ویلیامز در کنار قهرمانی‌ها، چالش‌های بی‌شماری نیز داشته است. ویلیامز پس از به دنیا آمدن فرزندش و به دلیل شرایط سخت جسمانی، نتوانست قهرمانی چشمگیری به دست آورد، اما دست از مبارزه نکشید و در اکثر مسابقات مهم تنیس شرکت کرد. دختر او، المپیا، اکنون چهار سال دارد و در کنار پدرش، الکسیس اوهانیان، از اصلی‌ترین تشویق‌کننده‌های مسابقات سرینا ویلیامز است. 

به عقیده مجله تایم، سرینا ویلیامز الهام‌بخش‌ترین ورزشکار زن جهان شناخته می‌شود. در حالی که نام قهرمانان تنیس برای بسیاری از افراد ممکن است آشنا نباشد، ویلیامز از معدود بازیکنان نام‌آشنای این ورزش است و به گفته جان مک‌انرو، سرینا برای تنیس مثل مایکل جردن برای بسکتبال است.

اما الهام‌بخشی این ستاره تنها به زمین مسابقه ختم نمی‌شود. سرینا از خیلی ابعاد برای زنان الگو است و همچنین، جزئی از فرهنگ پاپ سیاه‌پوستان به حساب می‌آید. او الگویی است که همیشه در تلاش بوده است تا موانع را از سر راه بردارد و خود را به قهرمانی نزدیک کند؛ چه زمانی که کودک بود و خانواده‌اش در فقر و در یکی از محله‌های درگیر با جرم و جنایت در آمریکا زندگی می‌کردند و او و خواهرش، ونوس ویلیامز، مجبور بودند در شرایط ناامن تمرین کنند، و چه زمانی که با وجود بارداری سخت و جراحی‌های پی‌درپی پس از آن، دوباره به تنیس حرفه‌ای بازگشت و کوشید به روزهای اوج بازگردد. 

سرینا ویلیامز در طول دوران فعالیتش در دنیای تنیس، تبعیض‌ها و تمسخرهای بسیاری را به دلیل فرم بدنش تجربه کرد. بسیاری او را به دلیل نداشتن آنچه «اندام زنانه» نامیده می‌شود، مسخره می‌کردند و گاهی این تمسخرها سمت‌وسوی نژادپرستانه نیز به خود می‌گرفت. او بارها از این رفتارها انتقاد کرده و معتقد است که چنین واکنش‌هایی سبب می‌شود که دختران بسیاری که می‌توانند قهرمان‌های آینده دنیای ورزش باشند، تنها به دلیل شرم از بدنشان، گوشه‌گیری را برگزینند.

نائومی اوساکا که ستاره تازه‌نفس این روزهای تنیس است و شکست دادن سرینا ویلیامز را هم در کارنامه دارد، در مصاحبه‌ای با مجله «دنیای تنیس» گفته بود که سرینا ویلیامز الهام‌بخش او برای قدم گذاشتن به جهان تنیس و رسیدن به قهرمانی بوده و او مطمئن است که بسیاری از دختران دیگر نیز با الهام‌گیری از سرینا ویلیامز به این ورزش روی آورده‌اند. اِما شریف، شهردار شهر کامپتون (جایی که ویلیامز در آن بزرگ شده است)، می‌گوید که سرینا برای مردم این منطقه به معنای واقعی کلمه «الهام‌بخش» بوده است؛ جوانان کامپتون می‌توانند به زندگی سرینا نگاه کنند و ببیند که اگر با چالش‌ها روبرو شوند و مبارزه کنند، همه چیز برای آن‌ها هم ممکن است. 

سرینا ویلیامز اکنون در آستانه چهل سالگی قرار دارد. او مسابقات تنیس آزاد آمریکا را بسیار باشکوه شروع کرد؛ با لباسی بسیار پر‌زرق‌و‌برق که خود برای «نایکی» طراحی کرده است، وارد زمین شد که شبیه به لباس اسکیت‌سواران بود و دخترش المپیا هم آن را به تن داشت. او در اولین دیدارش مقابل دانکا کوینیچ، تنیس‌باز اهل مونته‌نگرو، پیروز شد و باید دید که آیا آخرین تورنمنت حرفه‌ای این ستاره به کسب بیست‌وچهارمین قهرمانی گرند اسلم می‌انجامد، یا سرینا قرار است در میانه راه با دنیای تنیس خداحافظی کند.

بیشتر از تنيس