امیرعبداللهیان: غربی‌ها از ما خواسته‌اند «نقش فعالی» در پایان دادن به جنگ اوکراین بازی کنیم

سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو، در میانه نگرانی‌های آمریکا از افزایش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه انجام می‌شود

یک روز پس از اعلام سفر از پیش برنامه‌ریزی‌نشده حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، به روسیه، خود او «هدف اصلی» از سفرش به مسکو را «تلاش برای حل بحران اوکراین» عنوان کرد.

امیرعبداللهیان در اظهارات روز سه‌شنبه‌اش مدعی شد برخی طرف‌های غربی، از حکومت ایران خواسته‌اند تا «نقش‌ فعالی» در پایان دادن به جنگ اوکراین ایفا کند.

خبرگزاری دولتی فارس، روز سه‌شنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه حکومت ایران نوشت علاوه بر جنگ اوکراین، «پیگیری مناسبات دوجانبه» و «موضوع افغانستان» نیز در دستور کار گفت‌وگو با مقام‌های روسی قرار دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حالی «هدف اصلی» از سفرش به مسکو را رایزنی برای پایان دادن به جنگ اوکراین معرفی کرد که روز دوشنبه، وزارت خارجه روسیه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با همتای ایرانی‌اش مشخصا درباره آخرین تحولات پیرامون «برنامه جامع اقدام مشترک» و البته موضوع‌های مرتبط با اوکراین، سوریه و افغانستان و نیز «حمل‌ونقل» و «انرژی» صحبت می‌کند.

نزدیک به یک هفته از ارائه پاسخ دولت آمریکا به نظرات حکومت ایران، درباره طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا»، برای احیای توافق‌نامه «برجام» می‌گذرد. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گویند همچنان در حال بررسی پاسخ آمریکا هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای «برجام»، در آخرین موضع‌گیری خود درباره مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران نوشته بود «هرگونه پیشنهاد تازه برای طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا، مذاکرات را طولانی می‌کند. این تاسف‌بار است اما حق طرف‌های مذاکرات است که در راستای دیپلماسی چندجانبه، خواستار تغییر در متن شوند. باید صبور باشیم.»

سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو، در میانه نگرانی‌های آمریکا از افزایش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه انجام می‌شود.

طی دو روز گذشته، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند نخستین محموله از «هواپیماهای بدون سرنشین» ایرانی، در اختیار روسیه قرار گرفته است.

پیش‌تر مقام‌های آمریکایی گفته بودند مسکو قصد دارد از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران در جنگ فعلی علیه نیروهای اوکراینی استفاده کند.

بیشتر از جهان