مدیرعامل صندوق بازنشستگی: دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان مشکل تامین منابع دارد

پس از وعده‌های دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان و معلمان، اعضای دولت یکی‌یکی از وعده‌هایشان عقب نشستند

محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی ایران اعلام کرد که دولت برای افزایش حقوق ۳۸ درصدی  بازنشستگان، مشکل تامین منابع دارد. به گفته اسکندری، «مصوبه افزایش حقوق در مجموع ۱۰ درصد است که در جلسات هم دنبال می‌شود و خود دولت مدافع این افزایش است اما در این مورد هم، مشکل تامین منابع وجود دارد».

مدیرعامل صندوق بازنشستگی درباره افزایش ۱۵ درصدی حقوق بازنشستگان وزارت بهداشت گفت: «۱۵ تیر ۱۴۰۰، وقتی دولت تغییر کرد، با طرح این مسئله، باری برای دولت سیزدهم به جا گذاشت، در حالی که یک ریال بودجه هم برای اجرای این طرح در نظر گرفته نشده بود. سازمان برنامه و بودجه تامین مالی این طرح را انجام نداده بود و تا همین الان منتظر تامین منابع‌ایم.»

پیش از این، در روز چهارشنبه گذشته، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، هم اعلام کرد که افزایش حقوق در صورت تامین منابع اعمال می‌شود. دولت ابراهیم رئیسی تنها یک روز پس از تصویب و ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری، اعلام کرد که آن‌ها فعلا نباید منتظر دریافت این حقوق‌ها باشند و برای آن کماکان باید انتظار بکشند.

دولت ابراهیم رئیسی در این روزها یک سالگی خود را جشن گرفته است و مسئولان دولتی در مصاحبه‌هایشان دولت رئیسی را موفق دانسته‌اند. آن‌ها معتقدند تحریم‌ها نتوانسته‌اند که بر اقتصاد ایران تاثیر مستقیم بگذارند و مشکل رئیسی فقط رفع ویرانی‌های دولت قبلی است. خود ابراهیم رئیسی هم روز دوشنبه از اقدام‌های اقتصادی دولتش تجلیل کرد و آن را از افتخارات نظام دانست که دستاوردهای بسیاری برای ایران به ارمغان آورده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی ضمن اعلام این موضوع که صندوق بازنشستگی کشور از دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان طلبکار است، به وام بازنشسته‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی صندوق بدون ضامن و تنها از طریق ثبت‌نام اینترنتی به بازنشستگان تعلق می‌گیرد. یک وام ۲۵ میلیون تومانی ویژه ازدواج فرزندان است و شش میلیون تومان هم وام پایان‌نامه است که اقساط این وام‌ها از حقوق بازنشستگان کسر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دولت از اجرای طرح یکسان‌سازی حقوق معلمان نیز ناتوان ماند و با وجود اینکه به معلمان وعده داد این طرح سرانجام عملی می‌شود و حقوق معلمان بر اساس این قانون افزایش پیدا می‌کند، تعداد زیادی از معلمان را از افزایش حقوق محروم کرد.

هفته گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، از واریز حدود ۱۱ میلیون تومان علی‌الحساب برای معلمان بر اساس اجرای قانون رتبه‌بندی خبر داد؛ اما پس از آنکه این مبلغ واریز شد، معلمان با دو مشکل روبرو شدند؛ یکی اینکه مبالغ واریزشده یکسان نبود و دیگر اینکه تعداد زیادی از معلمان مشمول طرح رتبه‌بندی نشده بودند.

دولت حدود ۶۵ هزار نفر از معلمان را که از سال ۱۳۸۹ به بعد، با طرح مهرآفرینان به آموزش‌وپرورش وارد شده‌اند نادیده گرفت. معلمان و نمایندگان مجلس حذف این افراد را خلاف قانون و مصوبه مجلس می‌دانند و به همین علت طرح سوال از وزیر آموزش‌وپرورش را کلید زدند.

زمانی که علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، از تصویب مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح خبر داد، اعلام کرد که مابه‌التفاوت افزایش حقوق‌ها از اول سال تا امروز نیز به مرور طی ماه‌های آینده واریز خواهد شد. اکنون دولت به بهانه جلوگیری از افزایش نقدینگی، بار دیگر جلو اجرای این طرح را گرفته است.

ابراهیم رئیسی روز دوشنبه با بیان اینکه قصد دارد نقدینگی را هدایت کند، گفت: «هدایت نقدینگی به سمت تولید آغاز و ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیشران‌های اقتصادی و بانک‌ها در کشور انجام شده است که با هماهنگی بخش خصوصی و تشکیل کنسرسیوم‌ها، سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد دلاری نیز انجام می‌شود.»

بهادری جهرمی گفت: «با توجه به اینکه سه تا چهار سال گذشته به واسطه نقدینگی بسیار زیادی که در کشور ایجاد و طی هشت سال گذشته منتهی به شهریور ۱۴۰۰، حجم نقدینگی هشت برابر شد، یعنی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به بیش از چهار هزار، هزار میلیارد تومان رسید، این حجم نقدینگی تورم خیلی زیادی ایجاد کرد و این تورم مستمر وجود دارد؛ چرا که نقدینگی وجود خارجی دارد و تا نقدینگی به سمت رشد اقتصادی هدایت نشود، تورم وجود دارد. امسال در حوزه بازنشستگان تامین اجتماعی و کارمندانی که حداقل‌بگیر بودند، افزایش قابل قبولی چه در حوزه کارمندان و چه در حوزه کارگران رخ داد و افزایش ۵۷ درصدی کم‌سابقه و بیشتر از میزان تورم بود.»