اجرای نیم‌بند طرح رتبه‌بندی معلمان

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد علت متفاوت بودن واریزی معلمان توضیح داد

یکی دیگر از مشکلات اصلی نحوه اجرای طرح رتبه بندی از سوی دولت نادیده گرفتن حدود ۶۵ هزار نفر از معلمان بود - Telegram/ @kchaleshFI

هفته گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، از واریز حدود ۱۱ میلیون تومان علی‌الحساب برای معلمان بر اساس اجرای قانون رتبه‌بندی خبر داد. پس از آن‌که این مبلغ واریز شد، معلمان با دو مشکل روبرو شدند، یکی اینکه مبالغ واریز شده یکسان نبود و دیگر اینکه تعداد زیادی از معلمان مشمول طرح رتبه‌بندی نشده بودند.

علیرضا منادی‌ سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اتفاق، خواستار توضیح یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش درباره علت این تفاوت ارقام شد.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، با اعلام اینکه این ارقام به صورت متوسط در نظر گرفته شده است، گفت: «مبلغ یک میلیون تومان که اعلام کردیم به‌طور متوسط در نظر گرفته شده بود؛ طبق احکامی که معلمان رتبه‌بندی می‌شوند، ممکن است تغییراتی در مبالغ دریافتی‌شان اعمال شود و این مابه‌التفاوت نیز تقریبا به همین نسبت پرداخت شد».

پیش از این محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره این قانون گفته بود: «طبق این قانون مجموع امتیازهای دیده شده برای کسب رتبه، یک ‌هزار امتیاز است و دو مرحله تطبیق و ارتقا در قانون دیده شده و بر اساس امتیازهای اخذ شده، تمامی معلمان بر طبق چهار شاخصه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه، رتبه‌بندی می‌شوند و پس از پنج سال نیز ارتقا می‌گیرند.»

یکی دیگر از مشکلات اصلی نحوه اجرای طرح رتبه‌بندی، نادیده گرفتن حدود ۶۵ هزار نفر از معلمان بود که از سال ۸۹ به بعد، با طرح مهرآفرینان وارد آموزش‌وپرورش شدند. معلمان و نمایندگان مجلس حذف این افراد را برخلاف قانون و مصوبه مجلس می‌دانند و به همین علت طرح سوال از وزیر آموزش‌وپرورش را کلید زدند.

در سوال نمایندگان از وزیر آموزش‌وپرورش آمده است: «علت اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی فرهنگیان و پرداخت علی‌الحساب برای معلمان عزیز طرح مهرآفرین، علی‌رغم وجود رتبه‌بندی چیست؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرح تذکر مجلس به یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش آمده است: «دولت و وزارت آموزش‌وپرورش مکلف به پرداخت فوق‌العاده رتبه‌بندی به کلیه معلمان، اعم از رسمی و پیمانی است و عدم پرداخت به نیروهای طرح مهرآفرین که از سال ۱۳۹۰ پیمانی شدند، وجاهت قانونی ندارد. تبدیل نشدن وضعیت نیروهای پیمانی طرح مهرآفرین به رسمی، تعلل آشکار دولت قبل و سازمان اداری و استخدامی بوده و مسئولیت اهمال‌کاری بر عهده آنان است.»

پیش از این، وزیر آموزش‌وپرورش در مورد معلمان طرح مهرآفرین از آنان خواسته بود که صبر کنند و خطاب به آنان گفت: «فرهنگیان تا الان صبوری کرده‌اند، طرح رتبه‌بندی اجرایی شد و این موضوع نیز در حال پیگیری است».

پس از این اتفاق و حذف معلمان طرح مهرآفرین، جمعی از این معلمان در شهرهای مختلف مقابل اداره‌های آموزش‌وپرورش اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند و با شعار «رتبه‌بندی حق ماست» خواهان برقراری عدالت در اجرای طرح رتبه‌بندی شدند.

بر اساس این قانون که پس از مدت‌ها انتظار، تصویب و به دولت ابلاغ شد، به شاخص‌های تعیین شده یعنی شایستگی عمومی ۳۰۰ امتیاز، شایستگی تخصصی ۲۶۰، شایستگی حرفه‌ای ۲۴۰ امتیاز و تجربه تا ۲۰۰ امتیاز تعلق می‌گیرد و معلمان حائز رتبه تا ۵۰۰ امتیاز آموزشیار معلم، مربی معلم ۵۰۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۵۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز، استاد معلم ۹۰۰ امتیاز اخذ خواهند کرد.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش پیش‌تر گفته بود که رتبه‌بندی معلمان از اول شهریور ۱۴۰۰ در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد. عباس نجار، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش، ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، بخشنامه رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ کرد. د

ر این بخشنامه آمده است: «خوشبختانه با همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره‌های ۵۹۴۲۶. ت ۵۹۷۹۴ ه مورخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ و اصلاحیه ۸۱۸۴۳. ت ۶۰۱۵۱ ه مورخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در هیئت‌وزیران تصویب شد.»