دومین روز درگیری‌های مرگبار در عراق؛ مقتدی صدر خواهان پایان اعتراض‌ها شد

درپی بالا گرفتن خشونت‌ها در عراق، دست‌کم ۳۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند

پس از ماه‌ها بحران سیاسی در عراق که به ناتوانی مجلس جدید آن کشور از انتخاب رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و دولت جدید منجر شده است، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که در انتخابات اخیر بیشترین کرسی‌های مجلس را به‌دست آورده بود، روز دوشنبه ۲۹ اوت، اعلام کرد که برای همیشه از صحنه سیاست کناره‌گیری می‌کند.

اندکی پس‌از اعلام این تصمیم، طرفداران صدر به کاخ ریاست جمهوری در بغداد وارد شدند. مقام‌های امنیتی عراق نیز از برقراری مقررات منع تردد در بغداد خبر دادند و ساعاتی پس از آن نیز  از منع آمدوشد در سراسر این کشور از ساعت ۱۹ دوشنبه به وقت محلی خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش‌ها، درگیری طرفداران مقتدی صدر و گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران موسوم به «چارچوب هماهنگی» روز دوشنبه دست‌کم ۲۰ کشته و بیش از ۳۰۰ مجروح برجای گذاشته است.

ناآرامی و درگیری‌ سیاسی که بیش از ۱۰ ماه است در عراق ادامه دارد، به‌وژه در هفته‌های اخیر، سطح تنش میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی، متشکل از احزاب تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده بود. مقتدی صدر بر انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید داشت و چارچوب هماهنگی (متشکل از نوری المالکی، اتحاد فتح و برخی احزاب کرد و جناح‌های نزدیک به تهران) خواستار تشکیل دولت جدید قبل از برگزاری انتخابات‌ بودند.