تاکید وزیر آموزش و پرورش بر «مدیریت هیاتی» و امضای تفاهم‌نامه با جامعه مداحان

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که امضای تفاهم‌نامه و همکاری با جامعه مداحان از دستور‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران است

در سال‌های اخیر اقدامات برای «اسلامی کردن» مدارس و نظام آموزشی، شتاب بیشتری گرفته است- ATTA KENARE / AFP

پس از استخدام هزاران طلبه و به‌کارگیری آن‌ها در مدارس، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، در «گردهمایی مداحان تعلیم و تربیت»، ضمن ستایش از «مدیریت هیاتی»، گفت که امضای تفاهم‌نامه با رئیس جامعه مداحان برای آموزش مجازی و حضوری مداحی، در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

نوری یکشنبه، ۶ شهریور ۱۴۰۱ (۲۸ اوت)، در جریان «گردهمایی مداحان تعلیم و تربیت» که از سوی معاونت پرورشی برگزار شد، گفت: «قول می‌دهیم که معاون پرورشی و فرهنگی تفاهم‌نامه با جامعه مداحان را انجام بدهند و من هم حمایت می‌کنم، چون این تفاهمنامه برکت و خیر دارد و حتم بدانید منفعت آن بسیار زیاد است.»

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که امضای تفاهم‌نامه و همکاری با جامعه مداحان از دستور‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران است و دولت سیزدهم نیز به اجرای آن قائل است، و ابراهیم رئیسی هم اول هر ماه «روضه برگزار می‌کند.»

نوری افزود: «سال‌ها است که می‌خواهند ما را تحت لوای اومانیسم و سکولاریسم قرار بدهند، اما خدا را شکر مادران ما را به هیات بردند و هم بنیانگذار و هم رهبر جمهوری اسلامی گریه‌کن برای امام حسین هستند.»

وزیر آموزش و پرورش با نقل این جمله از روح‌الله خمینی که «ما هرچه داریم از این محرم است»، گفت: «این جمله به همین معنا است و نظام تربیتی ما هم باید همین کار را انجام دهد. مسیر همین است و غیر این مسیر نداریم. کشتی نجات همین است و سرعتش هم خیلی زیاد است. امنیت، صحت، سلامت، پایداری و همه چیز» در این مسیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر آموزش و پرورش افزود: «کسانی در مقایسه مدیریت دولتی و هیاتی، گفتند یوسف نوری مدیریتش هیاتی است که ما خدای ناکرده بچه‌ها را هیات نفرستیم.»

نوری منتقدان به «مدیریت هیاتی» خود را «پیاده نظام لیبرال‌دموکراسی غرب» خواند، و گفت باید حواسمان باشد، چون «مدیریت خدمتگزار در هیات به شکل واقعی اتفاق می‌افتد. در مدیریت علمی نهایتا به انسان وصل هستند و در مدیریت هیاتی به خدا وصل هستند، و ما باید  این را ترویج کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش هدف از اجرای «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، رسیدن به «شش ساحت» دانست و افزود: «از بعد تربیتی، ما می‌گوییم که دانش‌آموزان ساحت‌های مختلف تربیت را یاد بگیرند و هیات، مهم‌ترین ساحت تربیت ما، یعنی اعتقادی و اخلاقی است.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «هیات، تربیت در ساحت سیاسی و اجتماعی و همچنین هنری و زیباشناختی است»، گفت: «کسی که روضه‌خوان می‌شود، باید دستگاه‌ها را بلد باشد و مقدمات را بداند تا کار زیبا و فاخر ارائه کند. در سایر ساحت‌ها همین گونه است و مهم‌ترین اتفاقی که می‌افتد، ارتباط بین بچه‌های هیاتی است.»

تاکید یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی، بر «تفاهم‌نامه و همکاری وزارت آموزش و پرورش با جامعه مداحان»، ادامه روند سیطره حوزه‌های علمیه و مراکز مذهبی بر آمورزش و پرورش ایران و بخشی از هدف‌گذاری مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران برای «اسلامی کردن مدارس» است.

روند اسلامی کردن مدارس از فردای استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، با تصفیه و اخراج هزاران معلم، دبیر، و کارکنان ستادی آموزش و پرورش آغاز شد و در چهار دهه گذشته به اشکال مختلف رو به گسترش بوده است.

با این حال، در سال‌های اخیر اقدامات برای «اسلامی کردن» مدارس و نظام آموزشی، شتاب بیشتری گرفته است و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰، دست‌کم ۲۵ هزار معلم را در چارچوب اسلامی کردن مدارس استخدام کرد.

وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰،  به دنبال فاش شدن استخدام ۲۵ هزار طلبه، ادعا کرد که استخدام آن‌ها مطابق قانون مصوب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی درباره استخدام روحانیون و طلاب در آموزش و پرورش، و نیز طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، صورت گرفته است.

ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش نیز با دفاع از استخدام ۲۵هزار طلبه در آموزش و پرورش، ادعا کرد که «پیشینه تعلیم و تربیت در ایران قرن‌ها در اختیار حوزه‌های علمیه بوده است»، و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «احیای ارزش‌های معرفتی و دینی» است.

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش، نیز گفت که طلاب سال‌ها در قالب جریان تبلیغی به مدارس اعزام شده‌اند تا با دانش‌آموزان فعالیت‌های دینی انجام ‌دهند، اما از این پس این طلاب آموزش می‌بینند و برای کار‌های فرهنگی و نماز جماعت به کمک مدرسه می‌روند.

اجرای تعدادی از طرح‌های مرتبط با اسلامی کردن مدارس، از جمله «طرح امین» که اکنون در دولت رئیسی نیز اجرای آن گسترش یافته است، نیز در دولت روحانی آغاز شد.

در کنار جذب و استخدام طلاب، از دیگر اقدام‌های ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، واگذاری ۲۵درصد مدارس کشور به «بخش خصوصی» است، اما در عمل بخشی از این مدارس قرار است به حوزه‌های علمیه و برخی از روحانیان واگذار شود.

گذشته از آموزش و پرورش، سیطره حوزه‌های علمیه بر دیگر ارکان زندگی اجتماعی مردم ایران نیز در حال افزایش است و ۶۹ نماینده مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح «صلاحیت اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی»، قصد دارند با اعطای حق و مجوز «مشاوره روان‌شناسی با رویکرد دینی و اسلامی» به حوزه علمیه، این عرصه را نیز به طلبه‌ها و روحانیون واگذار کنند.