موج اعتراضات مردمی از لبنان به اردن رسید

اردن در هفته آینده شاهد تظاهرات یک میلیونی خواهد بود

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) .

موج اعتراضات مردمی که از مدت چند روز بدین سو لبنان را به آشوب کشیده است، سر انجام شهروندان اردن را نیز به حرکت در آورد و چندی پیش، شهر امان، پایتخت این کشور شاهد تظاهرات گسترده ای مردمی بود و صدها تن از شهروندان اردنی در مخالفت با افزایش فساد اداری در کشور دست به تظاهرات زدند.  شعارهای را که معترضان لبنانی در چند روز گذشته علیه عاملان فساد در دولت لبنان سر می دادند، اکنون در اردن به گوش می رسد و معترضان خشمگین اردنی که در میدان های بزرگ شهر تجمع کرده بودند؛ خواستار محاکمه عاملان فساد بودند.

البته انتشار پیام های معترضان لبنانی در شبکه های اجتماعی، نقش اثر گذاری در تحریک جنبش اعتراضات مردمی در اردن داشت و جوانان اردنی با الهام گیری از شهروندان لبنانی به منظور دستیابی به حقوق شهروندی خود دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند. معترضان اردنی با استفاده از تجارب لبنانی ها، اقدام به مسدود کردن شماری از جاده ها کردند، سپس صدها تن از جوانان اردنی در میدان مرکزی شهر امان تجمع کرده و از مردم خواستند تا به منظور مبارزه با فساد، در اعتراضات یک میلیونی هفته آینده، شرکت کنند.

در همین حال، فعالان مدنی از دولت خواستند تا در راستای تلاش برای جبران کسری بودجه، وارد عمل شده و اقداماتی فوری مشابه به آن چه در لبنان در مورد کاهش حقوق و امتیازات مقامات ارشد دولتی اتخاذ شده است را در دستور کار قرار دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از جوانان اردنی با انتشار ویدیوهای از جریان اعتراضات مردمی لبنان در شبکه های اجتماعی، افزوده اند اگر ملت اردن بتواند دست به همین گونه تظاهرات مسالمت آمیزی بزند، شکی نیست که تمام اهداف اجتماعی و اقتصادی آن برآورده می شود. برخی دیگر نوشته اند: باید اذعان کرد که صحنه ای اعتراضات مردمی لبنان زیباتر از صحنه های جشنواره های فرهنگی اردن است.

از سوی دیگر، محمد خشمان، اقتصاددان و بازرگان اردنی در مقاله ای که در باره تظاهرات اخیر لبنان منتشر کرده است، چنین گفته است: جنبش مردمی لبنان که نمایانگر وحدت و همبستگی ملت لبنان بوده و دولت آن کشور را وادار به آوردن اصلاحات همه جانبه کرده است می تواند به عنوان الگوی برای مردم اردن باشد تا بدین شیوه، حقوق و مطالبات خود را از دولت تقاضا کنند. ملت اردن در شرایط بسیاری مشابهی با لبنان قرار دارد و ایجاب می کند برای جلوگیری از فساد اداری و تحقق اصلاحات اقتصادی، از تجارب ملت لبنان استفاده کند.

خانم غاده شیخ، روزنامه نگار اردنی با اشاره به اهمیت اعتراضات لبنان برای ملت اردن، گفت که رسانه ها و مطبوعات عربی بایستی، همسویی میان دو ملت لبنان و اردن را به صورت لازم بازتاب دهند زیرا نابسامانی های جامعه ای اردن شباهت زیادی با اوضاع لبنان دارد و شهروندان اردن در تلاش برای عملی کردن تجربه تظاهرات لبنان هستند. از هنگام آغاز اعتراضات مردمی در لبنان، مردم اردن، تحولات لبنان را با جدیت خاصی دنبال می کنند و جوانان اردن با نشر پیام های بی شماری از طریق شبکه های اجتماعی، مردم را به تظاهرات مسالمت آمیز فرا می خوانند و از ملت اردن می خواهند با الهام گیری از ملت لبنان، مسئولان دولتی را وادار به آوردن اصلاحات اقتصادی کنند.

غاده علاوه کرد: از آن جا که لبنان و اردن در وضعیت همسانی قرار دارند بنابر این، تأثیر اعتراضات مردمی در لبنان سرانجام با عبور از مرز ها وارد اردن خواهد شد و امیدواریم در آن وقت، رسانه ها و مطبوعات اردن نیز با پیروی از همتا های لبنانی خود، در کنار ملت قرار گیرند و واقعیت اوضاع را بازتاب دهند.

شایان یاد آوری است که 48 ساعت پس از آغاز اعتراضات مردمی در لبنان، دولت اردن دست به تصویب اصلاحات اقتصادی زده و اقداماتی را به منظور افزایش حقوق کارمندان و تشویق سرمایه گذاری در کشور روی دست گرفت. در پی این اقدام، برخی از فعالان مدنی با نشر پیام های در شبکه های اجتماعی نوشته بودند: "اعتراضات در لبنان و اصلاحات در اردن".

البته ناظران سیاسی عقیده دارند که طرح اصلاحات اقتصادی اخیر، تلاش پیشگیرانه ای از سوی دولت برای جلوگیری از آغاز اعتراضات مردمی در اردن است.

عمر رزاز، نخست وزیر اردن با صدور اعلامیه ای ضمن پرده برداری از اصلاحات اقتصادی جدید، گفت که دولت تلاش دارد اقداماتی از جمله، افزایش حقوق کارمندان، طرح برنامه های تشویقی برای سرمایه گذاری و بلند بردن کیفیت خدمات اجتماعی به مردم، اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور را سر و سامان دهد.

در همین حال، اردنی های خواستار پیگیری مجدد پرونده های فساد اقتصادی هستند که کشور را با بحران رو به رو کرده است و البته بیش از 70 نهاد مستقل در اردن متهم به آسیب رساندن به اقتصاد کشور هستند و بایستی پرونده های متعلق به نهادهای یاد شده هر چه زودتر مورد محاسبه و پیگرد قانونی قرار گیرد.

البته پس از افزایش وخامت اوضاع اقتصادی، اردن در سال گذشته شاهد اعتراضات مردمی بود که منجر به برکناری دولت هانی ملغی و تشکیل دولت جدید در این کشور شد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia