گانتز: داشتن یک برنامه نظامی قابل اتکا علیه حکومت ایران ضروری است

اورشلیم پست، از قول یکی از مقام‌های دفاعی ایالات متحده نوشت که طرف آمریکایی به پیشنهادهای وزیر دفاع اسرائیل پاسخ مثبت داده است

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، با انتشار رشته توییتی از دیدارش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، خبر داد. بر اساس متن منتشر شده از سوی گانتز، گفتگوی او با سالیوان در روز جمعه، ۲۶ اوت ۲۰۲۲، بر مذاکرات احیای برجام و همچنین لزوم تقویت همکاری‌های امنیتی اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه متمرکز بود.

گانتز در بخشی از این رشته توییت نوشت در گفتگویش با مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرده اسرائیل با پیشنهادی که قرار است مبنای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد، مخالف است. به‌گفته وزیر دفاع اسرائیل اگر قرار به توافق هسته‌ای با حکومت ایران باشد، باید برخی «عناصر مهم» مدنظر قرار بگیرد تا راه دسترسی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای مسدود شود.

گانتز در این رشته توییت نوشت: «[در دیدار با سالیوان] بر اهمیت تداوم، تقویت و ارتقای قابلیت‌های دفاعی و تهاجمی به‌منظور مقابله با پروژه هسته‌ای و تجاوزهای منطقه‌ای [حکومت] ایران تاکید کردم.»

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌ پست، گانتز در این دیدار گفت حتی با قبول پیش‌فرض احیای برجام، ایالات متحده آمریکا باید از داشتن یک نقشه نظامی قابل اتکا علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل کند. بر اساس گزارش این روزنامه اسرائیلی، گانتز بار دیگر تاکید کرد دولت اسرائیل، حتی در صورت حصول توافق قدرت‌های جهانی با تهران، «آزادی عملیاتی» خود را حفظ خواهد کرد.

اورشلیم پست، از قول یکی از مقام‌های دفاعی ایالات متحده نوشت که طرف آمریکایی به پیشنهادهای وزیر دفاع اسرائیل پاسخ مثبت داده است. این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد گانتز و سالیوان متفق‌القول بودند که حتی در صورت احیای توافق برجام، اسرائیل و آمریکا باید برنامه‌های مشترک‌شان علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهند چون، از نظر این دو مقام ارشد دولت‌های اسرائیل و آمریکا، چنان برنامه‌هایی بخشی از تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای حکومت ایران به‌حساب می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام دفاعی دولت آمریکا به خبرنگار روزنامه اورشلیم پست گفت: «توافق هسته‌ای یک معاهده صلح نیست. [وجود] یک تهدید نظامی وزن زیادی دارد و حتی می‌تواند، در واقعیتی که در آن توافقی وجود داشته باشد، به ایجاد بازدارندگی کمک کند.»

وزیر دفاع اسرائیل در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که جزو آن دسته از چهره‌های اسرائیلی به‌حساب می‌آید که با خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از برجام مخالف بود. به‌گزارش اورشلیم پست، حلقه مشاوران گانتز بر این باوراند که خروج دولت آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۷ اشتباه بود.

نخستین ارزیابی‌های منتشر شده از دیدار بنی گانتز و جیک سالیوان در واشینگتن، پایتخت ایالات متحده آمریکا، حاکی از آن است که این مقام بلند پایه نظامی اسرائیل گمان می‌کند توانسته است بر دیدگاه کاخ سفید در مورد احیای برجام تاثیر بگذارد، هر چند به‌گمان هیئت حاکمه اسرائیل پیشنهاد ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا به منظور بازگشت طرفین به توافق برجام همچنان با منافع ملی اسرائیل در این زمینه فاصله زیادی دارد.

دولت اسرائیل در ارتباط با حصول توافق هسته‌ای با تهران چند نگرانی عمده دارد: بندهای موسوم به «غروب برجام»، تاریخی که جمهوری اسلامی ایران بار دیگر اجازه فعال کردن سانتریفیوژهایش را خواهد داشت و از همه مهمتر پول‌هایی که پس از احیای برجام در اختیار حکومت ایران قرار می‌گیرد و به‌واسطه آنها می‌تواند مواضع و تحرکات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش را تقویت کند.

در پیوند با این امر، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در روز چهارشنبه گفت در صورت احیای توافق برجام، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خرج ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه کند.

لاپید در نشست خبری روز چهارشنبه، ۲۴ اوت ۲۰۲۲، گفت در حال حاضر یک «توافق بد» روی میز است و با اجرای آن، منابع مالی بادآورده‌ای در اختیار حکومت ایران قرار می‌گیرد که برای تقویت برنامه هسته‌ای و تامین مالی سازمان‌ها و گروه‌های نیابتی‌اش، از جمله شبه‌نظامی‌های مستقر در نزدیکی مرزهای اسرائیل، به‌کار خواهد رفت.

وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه، ۳ شهریور ۱۴۰۱، به ایالات متحده آمریکا سفر کرد. او پیش از آنکه خاک اسرائیل را به مقصد آمریکا ترک کند، با انتشار رشته توییتی هدفش از این سفر اینطور توضیح داد:«هدف از این سفر، رساندن پیامی روشن در رابطه با مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای قدرت‌ها با [حکومت] ایران است؛ توافقی که توانمندی‌های [هسته‌ای] حکومت ایران را به سال‌ها قبل برنمی‌گرداند و آن را برای سال‌های آینده محدود نمی‌کند، [بلکه] توافقی است که به امنیت جهانی و منطقه‌ای آسیب می‌رساند.»

اندکی پس از پایان دیدار گانتز و سالیوان، دولت آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به تشریح برخی فرازهای دیدار وزیر دفاع اسرائیل و مشاور امنیت ملی ایالات متحده پرداخت. بر اساس متن بیانیه مورد نظر، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تعهد داده است که نه تنها هرگز به جمهوری اسلامی ایران اجازه دسترسی به تسلیحات هسته‌ای را نخواهد داد، بلکه با نیروهای نیابتی حکومت ایران در منطقه خاورمیانه نیز مقابله خواهد کرد.