غذاهای نمادینی که در طول «جشنواره نورها» صرف می‌شود

دیوالی، جشنواره‌ای برای پاس‌داشت شیرینی‌های زندگی

دیوالی، جشنواره نورها، هرساله در پاییز شاهد مشارکت میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا است که پیروزی «خیر» را بر «شر» جشن می‌گیرند.

این مراسم که توسط هندوها، سیک‌ها، و چینی‌ها جشن گرفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جشنواره‌ها در فرهنگ هندی است که چندین غذای سنتی خاص خود را دارد.

از شیرینی‌های محبوب تا غذاهای خوش‌طعم، در ادامه با چند تا از خوراک‌های اصلی که در طول این مراسم ۵ روزه صرف می‌شود، آشنا خواهید شد. این مراسم امسال از یکشنبه ۲۷ اکتبر آغاز می‌شود.

میتایی

دسرها و شیرینی‌های هندی، میتایی نام دارد و پای ثابت جشنواره دیوالی است.

بسیاری از این شیرینی‌ها از غذاهای سخاری‌شده و با شکر، آرد نخود و شیر غلیظ ساخته می‌شوند.

این خوراکی‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت هستند، ولی از رایج‌ترین آنها می‌توان به بلوشاهی، که اندکی شبیه دونات است، لادوس و بارفیس اشاره کرد.

 آنها را می‌توان کنار غذاهای شور دیگر یا به صورت انفرادی تناول کرد.

در ایام دیوالی رسم است که افراد به اعضای خانواده و دوستان خویش جعبه‌های مزین‌شده میتایی هدیه دهند.

چیودا

خوردنی‌‌های تنقلاتی بخشی اساسی از فهرست غذاهای دیوالی هستند و بسیاری از آنها به شکل چیودا آماده می‌شوند، مخلوطی از ادویه بمبئی که شامل مواد غذایی گوناگون خشک‌شده است از جمله بادام‌زمینی، نخود، پیاز خشک و عدس خشک.

بعضی اوقات این خوراک به عنوان بخشی از غذایی دیگر صرف می‌شود، اما بیشتر اوقات به صورت انفرادی و به عنوان پیش‌غذایی سبک تناول می‌شود.

لاپسی حلوا

غذایی شیرین که معمولا در روز اول دیوالی تناول می‌شود و از دانه‌های درشت گندم خُرد شده و پخته شده با روغن حیوانی، و شیرین شده با شکر و پودر هل درست می‌شود.

این خوراک به شدت محبوب است و اغلب کنار خورش کاری لوبیا دراز صرف می‌شود چرا که لوبیا مظهر طول عمر است.

آلو تیکی

این کتلت‌های کوچک و سخاری از سیب‌زمینی رنده شده درست می‌شود و معمولا همراه با سس‌های محلی، از جمله سس نعنا یا سس تمر هندی صرف می‌شود.

در شکل و مزه کمی شبیه پنکیک سیب‌زمینی هستند و معمولا بیرونی ترد و درونی نرم دارند که آنها را تبدیل به یک غذای سنتی ظریف هندی گذشت‌ناپذیر کرده است.

سمبوسه

گرچه سمبوسه در سراسر سال صرف می‌شود، اما محبوبیت آن در ایام دیوالی به اوج خود می‌رسد.

این خمیر سخاری معمولا مثلثی‌شکل با موادی مانند گوشت چرخ‌شده، عدس یا سبزیجات پر می‌شود.

از آنجا که دیوالی کاملا درباره جشن‌ گرفتن شیرینی‌های زندگی است، انواع ویژه شیرین سمبوسه هم برای این جشنواره درست می‌شود که شامل موادی مانند نارگیل، هل، و البته شکر است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر