امانوئل مکرون: توافقنامه ارائه‌شده بهتر از هیچ است

«به نظر من ‌اگر توافق هسته‌ای با ایران با شرایط ارائه‌شده امروز منعقد شود مفید است و بهتر از آن است که توافق نشود»

امانوئل مکرون در سفر به الجزایر با خبرنگاران گفت‌وگو کرد-Mohammed Badra/Pool via REUTERS

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه چهارم شهریور (۲۶ اوت) گفت که توپ در زمین ایران برای احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است و پیشنهاد روی میز، حتی اگر همه اختلاف‌ها را حل نکند، بهتر از آن است که هیچ توافقی در میان نباشد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گفت که تهران پاسخ واشنگتن را به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا برای احیای برجام دریافت کرده است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی هیچ نشانه محکمی مبنی بر رفع اختلاف‌ها ارائه نکرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از ۱۶ ماه گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا، در تاریخ هشتم ماه اوت پیش‌نویس «متن نهایی» توافق احیای برجام را به طرف‌های مذاکرات ارائه کرد.

ایران هفته گذشته پاسخ خود همراه با «دیدگاه ها و ملاحظات اضافی» را به اتحادیه اروپا ارائه داد و از ایالات متحده خواست تا برای حل سه موضوع باقی‌مانده انعطاف نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون روز پنجشنبه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که سازمانش متبوعش مسئول نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است، گفت‌وگو کرد.

امانوئل مکرون که به الجزایر سفر کرده است، در جریان این سفر به خبرنگاران گفت: «ما به شدت مراقب بودیم تا توازن و تعادل در یک توافق جدی برقرار شود. اکنون توپ در زمین ایران است.»

او گفت که پاریس از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مسائل باقی‌مانده تحت تأثیر فشار سیاسی قرار نمی‌گیرند.

ایران تلاش کرده است که موضوع تحقیق درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در برخی تاسیسات اعلام‌نشده خود را به مذاکرات احیای برجام پیوند بزند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره گفته است که این دو مقوله به یکدیگر ربطی ندارند.

رافائل گروسی، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانسه۲۴ گفت که مذاکرات احیای برجام ماهیت سیاسی دارد، حال آن که وظایف آژانس فنی است و این نهاد از نظر قانونی موظف است که ابهامات موجود درباره پرونده اتمی ایران را شفاف‌سازی کند و خواستار همکاری تهران برای ارائه دسترسی به بازرسان خود شد.

مکرون گفت: «به نظر من ‌اگر این توافق با شرایط ارائه‌شده امروز منعقد شود مفید است و بهتر از آن است که توافق نشود.»

رییس‌جمهوری فرانسه گفت که توافق همه مسائل را حل نمی‌کند و تعامل بیشتری با تهران برای بحث درباره «برنامه موشکی بالیستیک، نفوذ منطقه‌ای و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» لازم است.