ایران می‌گوید در پاسخ به آمریکا عجله ندارد، کاخ سفید می‌گوید برای هر سناریویی آماده است

حسین امیرعبداللهیان:‌ «تا که از رعایت خطوط قرمز و منافع ملت ایران مطمئن نشویم، در توافق شتاب نخواهیم کرد»

ایران می‌گوید در حال بررسی دقیق پاسخ آمریکا است- ATTA KENARE / AFP

یک روز پس از آنکه سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از عقب‌نشینی جمهوری اسلامی ایران از برخی درخواست‌هایش خبر داد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفت که تهران در حال بررسی دقیق پاسخ آمریکا است.

او گفت: «مادامی که در رعایت خطوط قرمز و حصول منافع ملت ایران مطمئن نشویم، هیچ شتاب و عجله‌ای در موضوع توافق نخواهیم کرد.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، نیز در توییتی از طرف‌ها خواست صبر پیشه کنند و نوشت: «هر گونه پیشنهاد تازه برای طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا، مذاکرات را طولانی می‌کند. این تاسف‌بار است اما حق طرف‌های مذاکرات است که در راستای دیپلماسی چندجانبه، خواستار تغییر در متن شوند. باید صبور باشیم.»

قبلا سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، طرف آمریکایی را به تعلل در پاسخگویی به پیشنهادات ایران متهم کرده بود.

تاکید ایران و روسیه بر صبر و انتظار برای دریافت نظر ایران به پاسخ واشنگتن و نظرات احتمالی‌اش به پیشنهادهای ایران، در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات، پاسخ  طرف ایرانی به متن پیشنهادی خود، و پاسخ آمریکا به جواب ایران را معقول توصیف کرده است.

کاخ سفید نیز بار دیگر دیپلماسی را بهترین گزینه پیش رو توصیف کرده است. 

حسین امیرعبداللهیان که روز پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ (۲۵ اوت) در نشست ایرانیان مقیم تانزانیا سخن می‌گفت، با اشاره به دریافت پاسخ آمریکا به پیشنهادات مکتوب ایران از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، گفت: «ما در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در گفت‌وگوها و تدوین متن داشتیم و آخرین دیدگاه‌های خودمان را به طرف آمریکایی منتقل کردیم اما در بعضی از موضوعات باید تاکید بیشتری انجام می‌شد که این کار انجام شده است.»

امیرعبداللهیان گفت چنانچه بررسی‌ها به نقطه‌ای برسد که «تامین منافع ما و رعایت ملاحظات و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران» رعایت شده باشد، «گام بعدی جمع شدن و حضور وزرای خارجه در وین برای جمع بندی گفت‌وگوها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های اعلام نشده هسته‌ای ایران را «برخاسته از محیط ناامن کننده اسرائیل» خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران روی مسائل باقیمانده پادمانی «بسیار جدی» است و حاضر نیست در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران باقی مانده باشد.

همزمان، روز پنجشنبه، رافائل گروسی، مدیرکل شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانسه۲۴ تاکید کرد که وظایف آژانس هیچ ارتباطی با مذاکرات احیای برجام ندارد. گروسی گفت که مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی یک امر سیاسی است، حال آن که وظایف آژانس غیرسیاسی و فنی است. 

گروسی گفت:‌ ««ایران هنوز پاسخ سوال‌های آژانس درباره سایت‌های اعلام‌نشده را نداده است. اگر به بازرسان دسترسی‌های لازم داده شود می‌توانند کار بازرسی را به موقع انجام دهند. ما آماده ارتباط هستیم و امیدواریم ایران همکاری کند.»

سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حالی بیان شد که پیش از این مقام‌های آمریکایی از عقب‌نشینی ایران از جمله درباره درخواست‌ «حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا» خبر داده بودند، هرچند شماری از مقام‌های ایرانی می‌گویند که این ادعا صحت ندارد. 

همچنین گفته شده که شروط دیگری برای توافق تعیین کرده بود؛‌ از جمله لغو همه تحریم‌ها، امکان راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و دریافت تضمین از آمریکا برای اطمینان از خارج نشدن دولت بعدی احتمالی آمریکا از برجام. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، یک روز پیش، از عقب‌نشینی بیشتر جمهوری اسلامی از درخواست‌هایش خبر داد و گفت: نسبت به چند هفته قبل به توافق نزدیک‌تر هستیم چون ایران تصمیم گرفته است در برخی موارد سازش کند اما هنوز اختلافات باقی مانده در مذاکرات زیاد است.