پاییز، شروع موج جدید کرونا در ایران

وزیر بهداشت اعلام کرد که برای جلوگیری از یک قله موج دیگر، سطح رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد

وزیر بهداشت به شهروندان توصیه اکید کرد که چنانچه ۶ ماه از تزریق آخرین واکسن آن‌ها گذشته است دوز یادآور خود را تزریق کنند - ATTA KENARE / AFP

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با اعلام اینکه احتمال می‌رود آمار ابتلا به کرونا در فصل پاییز روند افزایشی داشته باشد، گفت: «برآورد ما از رفتار ویروس این است که در فصل سرما با خطر بیشتری روبرو است و لذا با توجه به در پیش بودن فصل سرما و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، توصیه می‌شود که شهروندان برای کنترل بیماری نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند.»

عین‌اللهی در ادامه گفت: «با توجه به نزدیک بودن پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در اواخر شهریور و اوایل مهر این انتظار می‌رود برای جلوگیری از یک پیک دیگر سطح رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد.»

وزیر بهداشت به شهروندان توصیه اکید کرد که چنانچه ۶ ماه از تزریق آخرین واکسن آن‌ها گذشته است دوز یادآور خود را تزریق کنند. عین‌اللهی تاکید کرد: «عموم مردم و خصوصا افراد سالمند، شهروندان دارای بیماری زمینه‌ای و آن دسته از شهروندان که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، حتما نسبت به تزریق دوزهای یادآور اقدام کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت همچنین عملکرد دولت را در تزریق واکسن مثبت دانست. این در حالی است که ممنوعیت ورود واکسن خارجی باعث شد که هزاران نفر از شهروندان ایرانی جان خود را به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست بدهند. علی خامنه‌ای با تاکید بر لزوم استفاده از واکسن داخلی، ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کرده بود. در همین راستا هزینه‌های گزافی خرج ساخت انواع مختلف واکسن‌های داخلی شد.

چندی پیش، روزنامه واشنگتن‌ پست نیز در یک گزارش تفصیلی، به ادعاهای جمهوری اسلامی و تلاش‌های ناموفق آن برای تولید واکسن داخلی برای کووید -۱۹ پرداخته بود. تولید واکسن‌ کرونای ایرانی حامیان تاثیرگذاری داشت. این پروژه بسیار تبلیغ‌شده متعلق به شرکت «برکت»، بخشی از امپراتوری یک شرکت عظیم و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران بود. بنابراین، بعد از مدت کوتاهی، وزیر بهداشت وقت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که واکسن برکت، تاییدیه اضطراری را دریافت کرده است.

با تمام تبلیغ‌ها و حمایت‌های انجام‌شده، شرکت سازنده واکسن برکت در تحویل میلیون‌ها دوز وعده‌داده‌شده کوتاهی کرد. اگرچه آن زمان یکی از مدیران ارشد این شرکت در نامه‌ای به خامنه‌ای گفت که بیش از ۵۰ میلیون دوز (تا سپتامبر ۲۰۲۱) در دسترس است، تا اوایل سال ۲۰۲۲، تنها نیمی از این مقدار تولید شد.

با وجود تمام ادعاهای جمهوری اسلامی در مورد تولید واکسن کرونا، بسیاری از ایرانی‌ها با واکسن‌های خارجی واکسینه شدند. مخبر که از سمت خود به‌عنوان مدیر اجرایی شرکت ستاد فرمان امام کنار رفت، با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایران، به‌عنوان معاون او منصوب شد. مخبر در یکی از اولین اقدام‌های خود، به وزارت بهداشت دستور داد که میلیون‌ها دوز واکسن خارجی را فوری وارد کند.