دومین شب اعتراض‌ها به قطعی آب در همدان با شعار علیه مقام‌های نظام

همدان پس از شهرکرد، دومین شهر ایران است که در دو هفته اخیر با قطعی آب مواجه است

بی‌آبی‌های مکرر و قطع آب آشامیدنی ساکنان معترض شهر همدان را برای دومین شب متوالی به خیابان‌ها کشاند و گروهی از ساکنان این شهر شامگاه چهارشنبه، دوم شهریور، با شرکت در یک تجمع اعتراضی، علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار دادند و خواستار رفع مشکل بی‌آبی این شهر شدند. 

«مسئول بی‌کفایت، خجالت، خجالت»، «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» و «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود» از جمله شعار‌هایی بودند که معترضان در این تجمع سر دادند.

نیروهای امنیتی و گارد ویژه در واکنش به این اعتراض‌ها و شعار‌ها، به تجمع‌کنندگان هجوم بردند و گزارش شده که در این حمله، دست‌کم یک نفر زخمی شده است.

بیش از یک هفته است که آب شرب شهر همدان قطع شده است و آبرسانی به ساکنان این شهر با تانکر انجام می‌شود. قرار است از روز شنبه قطعی آب بر اساس یک جدول اجرا شود که بر اساس آن، بخشی از مردم همدان از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد‌ازظهر و بخشی دیگر از ساعت ۳ بعدازظهر تا ۹ شب به آب شرب دسترسی نخواهند داشت.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در ارتباط با بحران آب در شهر همدان، وعده داد که «ابرپروژه» آبرسانی به این شهر در هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه انتقال آب به شهر همدان عمری ۱۷ ساله دارد و بر اساس گزارش‌ها، تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

ذخایر آبی سد اکباتان که از مهم‌ترین منابع آب شرب ساکنان همدان محسوب می‌شود، شرایطی بحرانی دارد و محمد ضروری، مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان همدان، در این باره گفت از آنجا که ذخیره آبی سد اکباتان وضعیت خوبی ندارد، نمی‌توان از تمام ظرفیت این سد استفاده کرد. خبرگزاری مهر هم با انتشار تصاویری از خشک شدن دریاچه سد اکباتان، نوشت که «خشکسالی‌های اخیر و مدیریت غلط در مصرف بخش کشاورزی و صنعت و خانگی» این سد را به این حال و روز انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش مهر، این سد با حجم مخزن ۳۶ میلیون مترمکعب در حال حاضر فقط یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب آب دارد.

همدان پس از شهرکرد دومین شهر ایران است که در دو هفته اخیر با بحران قطعی آب و بی‌آبی مواجه است. آب آشامیدنی شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، بیش از ۱۲ روز است که قطع شده و اعتراض‌های ساکنان این شهر به بی‌آبی هم به جایی نرسیده است.

اعتراض‌ها به بی‌آبی در شهرکرد هم رنگ‌وبوی سیاسی گرفت و معترضان با برگزاری تجمع‌هایی، علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار‌ دادند.

چهارمحال و بختیاری از استان‌های پرآب ایران به شمار می‌رود اما در سال‌های اخیر با بحران کم‌آبی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ساکنان این استان سال‌ها است که به مدیریت آب در این استان و استان‌های همجوارش اعتراض دارند.

خشکسالی و بی‌آبی از مهم‌ترین بحران‌های انسانی و زیست محیطی ایران است که از سال‌ها پیش آغاز شد و روزبه‌روز وخیم‌تر از قبل می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، بیش از ۲۷۰ شهر ایران با تنش آبی درگیرند و آب آشامیدنی حدود هفت‌ هزار روستا با تانکر تامین می‌شود.