عربستان سعودی بزرگ‌ترین نیروگاه بادی جهان را در ازبکستان می‌سازد

این نیروگاه بادی ۱.۵ گیگاواتی قرار است برق بیش از یک میلیون خانه را تامین کند

آکوا پاور در منطقه بخارا هم ساخت دو نیروگاه بادی کوچک‌تر را آغاز کرده است - energy-utilities

عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه بادی جهان در ازبکستان است.

به گزارش وب‌سایت اویل پرایس، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان، با وعده سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری عربستان سعودی، از ریاض به کشورش بازگشت. از این میزان، ۱۲ میلیارد دلار برای رفع کمبود انرژی در نظر گرفته شده است.

بنا بر اعلام وزارت انرژی ازبکستان، یکی از این قراردادها مربوط به تعهد شرکت سعودی «آکوا پاور» (ACWA Power)  برای ساخت یک نیروگاه بادی ۱.۵ گیگاواتی در قره‌قالپاقستان است. این محوطه بزرگ‌ترین مزرعه بادی در جهان خواهد بود و برق ۱.۶۵ میلیون باب خانه را تامین می‌کند.

آکوا پاور در منطقه بخارا هم ساخت دو نیروگاه بادی کوچک‌تر را آغاز کرده است. همه این‌ها برای ازبک‌هایی که کمبود انرژی زندگی روزمره‌ آنان را با مشکل مواجه کرده است، خبرهای خوبی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازبکستان علاوه بر خاموشی‌های گسترده در زمستان، به دلیل افزایش دمای هوای تابستان و خشکسالی که شبکه‌های برق‌آبی آسیای مرکزی را تحت فشار قرار داده، در گرم‌ترین ماه‌های سال نیز با قطع برق مواجه است.

همکاری عربستان سعودی و ازبکستان در شرایطی است که با توجه به شرایط موجود در جهان، برنامه‌ نیروگاه‌های هسته‌ای ساخت روسیه چندان مطمئن به نظر نمی‌رسند. از این رو کمال‌الدین ربیموف، تحلیلگر مسائل انرژی، در فیس‌بوک نوشت که اگر سعودی‌ها به وعده‌های خود عمل کنند، ازبکستان ممکن است دیگر به کارخانه روسی نیازی نداشته باشد؛ کارخانه‌ای که به نظر می‌رسد از برنامه عقب است.

شرکت آکوا همچنین موافقت کرد که در مورد آینده هیدروژن سبز در ازبکستان تحقیق کند. میرضیایف در جده پیام خود را بر «انرژی سبز» متمرکز کرد؛ همان چیزی که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به آن اصرار دارد.

با این حال، در دیدارهای انجام‌شده میان مقام‌های عربستان سعودی و ازبکستان، شوکت میرضیایف و میزبانان سعودی‌ او سوخت‌های فسیلی را هم به‌کلی نادیده نگرفتند. سند سوم امضاشده بین وزارتخانه‌های انرژی دو کشور سرمایه‌گذاری در صنعت گاز طبیعی ازبکستان را پیش‌بینی می‌کند.

 ازبکستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز در جهان است اما افزایش تقاضای داخلی این کشور را به توقف تدریجی صادرات مجبور کرده است.

رسانه‌های سعودی همچنین گزارش دادند که دو طرف برای افزایش مهاجرت نیروی کار ازبکستان به عربستان سعودی توافقنامه‌ای امضا کرده‌اند. در حال حاضر، میلیون‌ها ازبک در روسیه کار می‌کنند.

شوکت میرضیایف پیش از سفر به ریاض فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، عربستان سعودی به فهرست کشورهایی اضافه شد که شهروندانش می‌توانند بدون ویزا به ازبکستان سفر کنند.

بیشتر از جهان