مرحله دوم طرح عفاف و حجاب؛ گام دوم دولت رئیسی برای خانه‌نشین کردن زنان شاغل

شش هزار «داوطلب» نظارت محسوس و نامحسوس بر وضعیت حجاب در ادارات را برعهده دارند

دولت رئیسی برای اداراتی که ابلاغیه‌های مربوط به حجاب را کاملا اجرا کرده‌اند، مشوق‌هایی در نظر گرفته است - taft.ir

ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر با بودجه یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریالی سال ۱۴۰۱ خود، قصد دارد مرحله دوم «طرح عفاف و حجاب در ادارات و دستگاه‌های دولتی» را اجرا کند. این خبر را جعفر صادق‌منش، قائم‌مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، اعلام کرد و گفت که در مرحله دوم این طرح، دستگاه‌های دولتی به سه منطقه سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند و برای آن‌ها کارنامه صادر می‌شود.

مسئله حجاب در حالی به اولویت اصلی حکومت ایران تبدیل شده که افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و تنگناهای مالی، زندگی عادی بسیاری از ایرانیان را مختل و آرامش آنان را سلب کرده است. با این‌ حال، ابراهیم رئیسی که با وعده حل مشکلات اقتصادی روی کار آمد، نه‌تنها در یک سال گذشته برای مهار تورم اقدام موثری انجام نداد، بلکه دست در جیب مردم کرد و بودجه هنگفتی را در اختیار نهادهای متولی «حجاب و عفاف» گذاشت تا سرکوب و آزار مردم را تشدید کنند.

ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر در سال ۱۴۰۱ زیر سایه بذل‌وبخشش‌های مالی «مجلس انقلابی» و «دولت انتصابی»، بودجه خوبی دارد و با اتکا به همین منابع مالی، قرارگاهی به نام «۲۱ تیر» را راه‌اندازی کرده که در مرحله نخست آن، نظارت بر وضعیت حجاب و عفاف در ادارات دولتی آغاز شده و حالا نیز در مرحله دوم یا به قول قائم‌مقام ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر «گام دوم»، قرار است «وضعیت عفاف و حجاب در دستگاه‌ها با رعایت شاخص‌های پیش‌بینی‌شده بهبود پیدا کند».

به گفته او، در مرحله دوم، گزارش‌های ارزیابی دستگاه‌ها در همه استان‌ها به اضافه گزارش‌های مردمی تجمیع و تجزیه‌وتحلیل و برای هر دستگاهی به‌صورت استانی، کارنامه صادر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به تعیین رنگ‌بندی برای دستگاه‌های دولتی نیز گفت که برای دستگاه‌هایی که الگوی مدیریتی آن‌ها «موفق» است، رنگ سبز صادر می‌شود. دستگاه‌هایی که اقدام‌هایی انجام دادند اما به نقطه «مطلوب» نرسیدند، رنگ زرد می‌گیرند و قرمز هم مختص دستگاه‌هایی است که برای «بهبود وضعیت حجاب» از خود اراده‌ای نشان ندادند. بنا بر اعلام ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، «ترک فعل» این ادارات از طریق نهادهای نظارتی و در صورت لزوم، قوه قضاییه تعقیب می‌شود.

دولت رئیسی برای اداراتی که ابلاغیه‌های مربوط به حجاب را کاملا اجرا کرده‌اند، مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته است و قصد دارد در جشنواره‌ای موسوم به «شهید رجایی» از آنان تقدیر کند.

گزارش آماری قائم‌مقام ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر درباره مجموعه اقدام‌های انجام‌شده در مرحله نخست طرح عفاف و حجاب در ادارات به‌وضوح آشکار می‌کند که دولت رئیسی برای اجرای این طرح مبالغ کلانی هزینه کرده است؛ به گفته صادق‌منش، از اردیبهشت ۱۴۰۱ که این طرح آغاز شد، تا هفتم تیرماه، علاوه بر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، ۲۹ قرارگاه عملیاتی استانی با ماموریت مشخص در این حوزه فعالیت کرده‌اند.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از برگزاری ۸۰۰ جلسه در دستگاه‌های دولتی سراسر کشور به‌منظور «تبیین ضرورت اجرای شاخص‌های عفاف و حجاب» و بیش از یک هزار و ۲۰۰ جلسه و همایش «مطالبه‌گری» با حضور وابستگان حکومت خبر داد و گفت ۱۰۵ دستگاه در اجرای این طرح همکاری داشته‌اند. به این موارد باید سخنرانی‌های هماهنگ امام‌جمعه‌ها در شهرهای مختلف ایران درباره حجاب را نیز اضافه کرد.

به گفته قائم‌مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، در جریان عملیات قرارگاه ۲۱ تیر، بر وضعیت عفاف و حجاب در ۹ هزار و ۴۰۰ شعبه بانک، پنج هزار دفتر و شعبه بیمه، دو هزار و ۴۵۰ دستگاه دولتی، ۶۰۰ مرکز درمانی، چهار هزار مرکز خدمات الکترونیک و کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی در سراسر ایران نظارت شد.

این به معنای آن است که حکومت ایران برای شمار زیادی از وابستگان خود با عنوان شغلی «ناظر حجاب» درآمدزایی می‌کند. بنا بر ادعای صادقی‌منش، به میدان آمدن «سرمایه اجتماعی و دغدغه‌مندان» از ویژگی اجرای این طرح است اما واکاوی این موضوع نیز آشکار می‌کند که حکومت برای سرکوب مردم از وابستگان خود در جامعه استفاده می‌کند. افرادی که طبق اعلام ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر تعدادشان شش هزار نفر است.

این افراد که حکومت آنان را «داوطلب» می‌نامد، نظارت محسوس و نامحسوس بر وضعیت حجاب در ادارات را بر عهده دارند. علاوه بر آن، سامانه‌ای به نام «نظارت مردمی» نیز طراحی شده است تا وابستگان حکومت بتوانند گزارش‌های خود را ارسال کنند.