تلاش طالبان برای واردات نفت از روسیه

طالبان می‌خواهند تا آخر امسال یک میلیون تن بنزین و یک میلیون تن دیزل از روسیه به افغانستان وارد کنند

مسکو در یک سال گذشته چند بار میزبان طالبان بوده است-AFP

طالبان می‌کوشند با روسیه معاملات بازرگانی انجام دهند و در ازای صادرات مواد معدنی و گیاهان دارویی به روسیه، نفت وارد کنند.

ریا نووستی گزارش داد که نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، در حال گفت‌وگو با مقام‌های روسیه درباره معاملات تجاری با این کشور است.

براساس این گزارش، این مقام صنعت و تجارت طالبان در هفته گذشته در سفری به روسیه با مقام‌های آن کشور درباره مبادله محصولات نفتی روسیه با مواد معدنی استخراج‌شده از افغانستان گفت‌وگو کرده است.

طالبان گفتند که در ازای کالاها و فرآورده‌های نفتی روسیه، افغانستان می‌تواند مواد معدنی استخراج‌شده، کشمش و گیاهان دارویی را به مسکو بفرستد و حتی می‌تواند در ازای فرآورده‌های روسی پول بپردازد.

مسئول صنعت و تجارت طالبان روز ۱۴ اوت، در یک‌سالگی تسلط طالبان بر افغانستان، به روسیه سفر کرد. او گفت که طالبان می‌خواهند تا پایان سال جاری از روسیه یک میلیون تن بنزین و یک میلیون تن دیزل خریداری کنند و این کار را بر اساس یک توافق‌نامه انجام خواهند داد.

طالبان می‌خواهند هرچه زودتر این توافق‌نامه همکاری‌های اقتصادی با مسکو را امضا کنند.

طالبان گفتند برای گسترش و تقویت روابط تجاری با روسیه در حال مذاکره با مقام‌های روسیه و شرکت‌های خصوصی در این کشورند.

طالبان به مقام‌های روسیه گفتند که به چهار میلیون تن نفت نیاز دارند که بخشی از آن را از کشورهای همسایه وارد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، مقام‌های روسیه به رسانه‌ها گفتند هیئتی از طالبان که به مسکو رفته، در مورد فرآورده‌های مورد نیاز مانند گل آفتابگردان و گندم نیز گفت‌وگو کرده است. این مقام وزارت صنعت و تجارت طالبان در دیدار با مقام‌های روسی گفت که افغانستان مواد خام را برای کارخانه‌های چینی فراهم می‌کند و می‌تواند برای روسیه نیز این مواد را تامین کند، اما او در مورد تامین مواد خام برای کارخانه‌های چینی هیچ جزئیاتی ارائه نکرد.

هیچ کشوری طالبان را طی یک سال گذشته و پس از تسلط بر افغانستان، به رسمیت نشناخته است، اما این گروه با پاکستان، ایران، ترکیه، روسیه، چین، ازبکستان و برخی از کشورهای دیگر تعاملاتی دارد.

روسیه با طالبان روابط نزدیکی دارد؛ نزدیکی این روابط به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد، هنگامی‌که درگیری میان طالبان و حکومت پیشین افغانستان که مورد حمایت جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا بود، افزایش یافت. در یک سال اخیر نیز که طالبان بر افغانستان تسلط داشته، مسکو چندین بار میزبان مقام‌های این گروه بوده است.

بیشتر از جهان