روزنامه کیهان: با این توافق هیچ تحریمی برداشته نمی‌شود

روزنامه ایران مدعی شد طرف‌های مذاکره‌کننده معتقدند پیشنهاد ایران معقول است

روزنامه کیهان با انتقاد از رسانه‌های حامی احیای برجام و تاکید بر ناموفق بودن برجام در سال‌های گذشته نوشت: مگر همین‌ها هفت سال پیش نمی‌گفتند برجام، آفتاب تابان است - ATTA KENARE / AFP

روزنامه کیهان پس از ارائه پیشنهادهای ایران به غرب برای احیای برجام، اکنون در نقش منتقد تمام‌قد این توافق ظاهر شده است. این روزنامه با انتقاد از رسانه‌های حامی احیای برجام و تاکید بر ناموفق بودن برجام در سال‌های گذشته نوشت: «مگر همین‌ها هفت سال پیش با ترفند راه بنداز و جا بنداز نمی‌گفتند برجام، آفتاب تابان است و با این توافق می‌توانیم بالمره همه تحریم‌ها را برداریم؟ مگر همین چرتکه‌به‌دستان حساب نمی‌کردند که ضرر هر روز تاخیر در اجرای برجام ۱۰۰ میلیون دلار است؟ حتی یکی‌شان تیتر زد که ۲۲ روز تاخیر در اجرای برجام دو هزار و ۵۰۰ میلیون دلار به کشور ضرر زد؟!»

روزنامه کیهان، وابسته به رهبر جمهوری اسلامی و به سردبیری حسین شریعتمداری، با اشاره به اینکه برجام مشکلی از جمهوری اسلامی حل نمی‌کند، افزود: «حلقه مفقوده در این رابطه استراتژی، سیاست‌ها و نگاه‌های جمهوری اسلامی است. یعنی اگر این فرمول چراغ فراراه ما قرار نگیرد، برجام مشکلی از ما حل نمی‌کند. به‌عبارت دیگر، بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صاحبان تکنولوژی‌های مدرن و پیچیده در ورای برجام جست‌وجو می‌کنند که آیا با ایران می‌توانند همکار باشند و ایران کشور باثباتی از نظر داخلی است و دشمنی بالفعل در خارج ندارد؟ هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست خارج از ارکستر هماهنگ جهانی با کشوری که تکرو باشد، کار کند.»

روزنامه کیهان در یادداشت روز سه‌شنبه خود مدعی شد که با این توافق، هیچ تحریمی از جمهوری اسلامی برداشته نمی‌شود و اضافه کرد: «تمامی آن ادعا‌های گروه نخست که برجام را مایه پیشرفت و تعالی کشور معرفی می‌کردند و می‌کنند، سراسر دروغ‌اند؛ با این توافق، هیچ تحریمی برداشته نمی‌شود.»

کیهان در ادامه، با اشاره به تحلیل‌های مدافعان احیای برجام نوشت: «این سخنان یک درون‌مایه اصلی دارد و آن این است: مادام که ایران یک کشور انقلابی و پایبند به آرمان‌های امام و انقلاب و دشمن آمریکا است، نباید انتظار هیچ پیشرفتی را داشته باشد؛ چون آمریکا کدخدای جهان است و بدون آمریکا نمی‌توان از پس مشکلات برآمد.»

کیهان در ادامه، اروپایی‌ها را سگ دست‌آموز آمریکا توصیف کرد و نوشت: «باید گفت فرض کنیم این ادعا که مشکل اقتصاد ایران انقلابی بودن مردمش است، صحیح باشد؛ اما با چنین ادعایی، چرا با وجودی که بسیاری از کشور‌های جهان انقلابی نیستند و به قول این جماعت با ارکستر جهانی هماهنگ‌اند، با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه‌اند؟ چرا اروپایی‌ها که روزگاری گفته می‌شد سگ دست‌آموز رئیس‌جمهوری آمریکایند، این روز‌ها به مصرف هیزم و غذای کپک‌زده روی آورده‌اند؟ چرا ترکیه که در داشتن رابطه با آمریکا آنقدر پیش رفت که سال‌ها است بخشی از خاکش به اشغال پایگاه هوایی آمریکا (اینجرلیک) درآمده و بیش از پنج هزار نظامی ایالات متحده و ده‌ها جنگنده این کشور بدون هیچ اعتنایی به دولت اردوغان، به این پایگاه رفت‌وآمد می‌کنند، این روز‌ها با تورم بیش از ۸۰ درصدی دست‌وپنجه نرم می‌کند؟»

در روزهای اخیر، چشم‌ها به پاسخ آمریکا به پیشنهادهای ایران برای احیای برجام دوخته شده است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد و مشخص نیست پاسخ به ایران و نتیجه احیای برجام چه زمان مشخص خواهد شد. اما نشانه‌هایی که امروز از نتیجه برجام دیده می‌شود، حاکی از آن است که احتمالا آمریکا در آینده‌ای نزدیک، جوابی باب میل جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه گفت اکثر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ برجام است، موافق‌اند. بورل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ملی اسپانیا تصریح کرد: «بیشتر آن‌ها موافق‌اند اما من هنوز پاسخ آمریکا را دریافت نکرده‌ام. می‌دانم باید در مورد آن بحث کنند و ما انتظار داریم در این هفته پاسخ (آمریکا را) دریافت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه «ایران» با مقصر جلوه دادن آمریکا در امضا نشدن توافق برجام نوشت: «گرچه برخی رسانه‌های غربی و همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه در چند روز گذشته تلاش داشتند خواسته‌های تهران را غیرمعقول و زیاده‌خواهانه معرفی کنند، اکنون اعضای برجام در گفت‌وگوهای خود از رویکرد تهران حمایت می‌کنند. این اتفاق نشان می‌دهد که شایعات مطرح‌شده برای مقصرنمایی ایران در صورت تاخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات واقعیت ندارد.»

روزنامه ایران مدعی شد که طرف‌های مذاکره‌کننده پیشنهاد جمهوری اسلامی را معقول دانسته‌اند. روزنامه ایران نوشت: «اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه در وین، نیز که بارها از پاسخ معقول ایران به آمریکا و هماهنگ‌کننده اروپا سخن گفته بود، با انتشار یک تصویر در صفحه توییتر خود، از دیدار با نماینده جدید ایران در وین خبر داد و خواهان تسریع آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات شد. وی نوشت: یک هفته پیش در چنین روزی، ایران به سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین پیش‌نویس پیشنهادهای نهایی و از نظر ما کاملا معقول خود در خصوص پیش‌نویس تصمیم احیای برجام را ارائه کرد. امیدواریم بررسی این پیشنهادها در واشنگتن زمان زیادی نبرد.»

از سوی دیگر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، معتقد است که دولت رئیسی توانسته شرایط اقتصادی ایران را به وضعیت پایدار برساند و اقتصاد ایران را به برجام گره نزده است. چمران گفت: «دولت آنچه را که زیر صفر بود، با بدهی‌های زیاد تحویل گرفت؛ اما الان که به شرایط پایدار رسیدیم، امیدواریم همین روند با شیب بهتری جلو برود. دولت مسئله اقتصاد را به برجام گره نزد و با خودکفایی و تکیه بر نیروی جوان کار خود را آغاز کرد؛ امیدواریم این روند بهبود یابد.»

سرنوشت برجام هنوز مشخص نیست. برخی معتقدند که آمریکا قطعا با پیشنهادهای جمهوری اسلامی موافقت نخواهد کرد و پیشنهادهای جدیدی به برجام می‌افزاید. مخالفان برجام در داخل ایران و آمریکا نیز همگی مخالف امضای این قراردادند. اسرائیل نیز اعلام کرد که در صورت امضای برجام، به آن پایبند نخواهد بود و از همین الان مخالفت خود با برجام را اعلام کرده است. از سوی دیگر، اروپا به‌شدت دنبال امضای این قرارداد است؛ اما همه این‌ها تا تعیین نتیجه نهایی، در حد تحلیل باقی خواهند ماند و تا آخرین روز، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.