دور جدید تهاجم طالبان به پنجشیر؛ ده‌ها غیرنظامی بازداشت شدند

با انتصاب سه فرمانده ارشد پشتون‌تبار طالبان برای هدایت جنگ علیه جبهه مقاومت ملی، صدها جنگجوی این گروه به پنجشیر اعزام شدند

طالبان در دو روز گذشته، با اعزام صدها جنگجو به پنجشیر در تلاش‌اند دور جدیدی از حملات به مواضع نیروهای جبهه مقاومت ملی را آغاز کنند.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه، افراد طالبان ده‌ها تن از ساکنان شهرستان دره و رخه را به اتهام همکاری و عضویت در جبهه مقاومت ملی بازداشت و زندانی کردند.

این تهاجم در حالی آغاز شد که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز یک‎شنبه، از انتصاب سه فرمانده ارشد طالبان در سمت‌های نظامی این گروه در پنجشیر خبر داد. ملا عبدالقیوم ذاکر، زندانی سابق گوانتانامو و متحد نزدیک القاعده، به عنوان مسئول نظامی طالبان در پنجشیر و اندراب منصوب شد. ملا محمدطیب حقانی، هم فرمانده پلیس طالبان در پنجشیر، و ملا مسافر، فرمانده ارتش طالبان در پنجشیر، شدند.

پیش از این، ملا دادمحمد بتار که تاجیک‌تبار است، فرمانده پلیس طالبان در پنجشیر بود. ملا محمد طیب حقانی که به جای بتار منصوب شد، از قوم پشتون است. عبدالقیوم ذاکر و ملا مسافر نیز پشتون‌تبارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسول (مستعار)، ساکن روستای عبدالله خیل شهرستان دره، به ایندیپندنت فارسی گفت که جنگجویان طالبان با خودروها و تجهیزات نظامی خود در مدارس این روستا مستقر شدند و در دو روز گذشته، ده‌ها مرد را که در حال کار روی مزارعشان بودند، بازداشت کردند.

براساس اطلاعات این فرد ساکن پنجشیر، بیشترین تعداد جنگجویان طالبان در شهرستان‌های دره، رخه و حصه اول مستقر شدند. شماری از اعضای طالبان با همرسانی ویدیو و عکس در توییتر، از حضور خود در روستاهای پنجشیر خبر دادند و ادعا کردند که ملا عبدالقیوم ذاکر نیز به پنجشیر آمده است.

یک منبع دیگر در پنجشیر به شرط محفوظ ماندن نامش، گفت که جنگجویان طالبان روز دوشنبه به روستاهای بخش خیل بالا و شغه شهرستان رخه هجوم بردند و شماری از مردان روستا را بازداشت، شکنجه و زندانی کردند. این منبع افزود که درگیری در دره عبدالله خیل، حصارک، پیشغور، دره آرزو، خنج و پریان همچنان در جریان است و روز دوشنبه، هشت عضو طالبان در شهرستان خنج کشته شده‌اند. به گفته این منبع، یک عضو جبهه مقاومت ملی نیز در جریان درگیری با طالبان در شهرستان خنج جان باخت.

پیش‌ازظهر دوشنبه، یک خودرو نظامی طالبان در شهرستان رخه هم با مین کنارجاده‌ای برخورد کرد و منهدم شد. چند تن از ساکنان رخه به رسانه‌ها گفتند شماری از اعضای طالبان که سوار بر خودرو بودند، کشته و زخمی شدند و خودرو نیز از کار افتاد.

در دو روز اخیر، اعضای طالبان ویدیوهایی را در توییتر همرسانی کردند که بازداشت مردانی را که گفته می‌شود غیرنظامی‌اند نشان می‌دهد. اعضای طالبان در این ویدیوها ادعا می‌کنند که مردان بازداشت‌شده، اعضای جبهه مقاومت ملی‌اند، اما هیچ یک این از مردان بازداشت‌شده اسلحه و لباس نظامی ندارند. شماری از ساکنان پنجشیر می‌گویند طالبان برای فشار وارد کردن به فرماندهان و اعضای جبهه مقاومت ملی مردان غیرنظامی را بازداشت و شکنجه می‌کنند.

در یکی از ویدیوهایی که اعضای طالبان از نواحی کوهستانی پنجشیر منتشر کردند، دیده می‌شود که آنان گله‌ای از دام‌ها را تصاحب می‌کنند و مدعی‌اند که این‌ها متعلق به اعضای جبهه مقاومت ملی‌اند. یکی از ساکنان پنجشیر، بدون ذکر نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت محلی که طالبان این گله‌ را تصاحب کردند، مکانی در شهرستان حصه اول است.

این منبع افزود که بسیاری از ساکنان روستاهای پنجشیر پس از سلطه طالبان بر این منطقه، گله‌ها و دام‌‎هایشان را در کوه‌ها رها کردند. به گفته این منبع، در یک سال گذشته، طالبان چندین تن از زنان و مردان ساکن روستاهای مختلف پنجشیر را حین چوپانی یا در راه رساندن غذا به چوپانان بازداشت کرده و کشته‌اند. طالبان جرم این افراد را همکاری با جبهه مقاومت ملی اعلام کردند.

عبدالمنیر امینی یکی از کسانی بود که اواسط خرداد، در روستای ملسپه شهرستان بازارک استان پنجشیر، هنگام رساندن غذا به چوپانان، بازداشت شد و زیر شکنجه جان باخت. اواخر تیرماه نیز تک‌تیرانداز طالبان یک زن را در شهرستان آبشار، در حالی که به سمت ناحیه کوهستانی در حرکت بود، هدف گرفت و کشت.

کشته شدن پی‌درپی دامداران پنجشیری به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی افغانستان باعث شد تا بسیاری از آنان دام‌هایشان را در کوه‌ها به حال خود رها کنند.

در دو روز گذشته، هم‌زمان با هجوم نظامیان طالبان به پنجشیر، ویدیوهایی هم از پرواز پهپادهای ناشناس در آسمان پنجشیر منتشر شد. یکی از اهالی روستای عبدالله خیل شهرستان دره، روز دوشنبه، ویدیویی را در فضای مجازی منتشر کرد که پرواز یک پهپاد در آسمان آن منطقه را نشان می‌داد.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز سه‌شنبه، در توییتی نوشت که طی دو روز گذشته، هواپیماهای بدون‌سرنشین ناشناس به حریم هوایی افغانستان وارد و در آسمان استان‌های شمالی و مرکزی دیده شدند. احمدی افزود: « با تسلط طالبان و حضور گروه‌های تروریستی بین‌المللی در افغانستان، کشور به خانه‌ای بی‌دروپیکر تبدیل شده است.»

با انتصاب سه فرمانده ارشد پشتون‌تبار طالبان در سمت‌های نظامی این گروه که مسئولیتشان نبرد با جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است، فعالیت نیروهای ضدطالبان به فصلی جدید وارد شده است.