شکایت ترامپ از مامورانی که به مارالاگو یورش بردند

بنا بر ادعای وکلای ترامپ، کل اسناد ضبط‌شده از خانه و دفتر او «ظاهرا دارای امتیاز ویژه» بوده‌اند

مشخص نیست آیا درخواست ترامپ برای توقف بررسی اسناد دولتی که ادعا می‌شود به سرقت رفته است، پذیرفته می‌شود یا خیر - AFP

وکلای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، شکایتی تنظیم کرده‌اند و در پی تعیین یک شخص ثالث به نام وکیل ویژه‌اند تا اسناد ضبط‌شده از خانه او در فلوریدا را بررسی و مشخص کند که آیا باید اسنادی را به او بازگردانند یا خیر؛ زیرا تحت امتیاز اجرایی یا امتیاز وکیل-موکل‌ محافظت‌شده‌‌اند.

ماموران اف‌بی‌آی ۸ اوت، حکم بازرسی از مارالاگو، عمارت پالم بیچ را که به باشگاه خصوصی تبدیل شده بود، اجرا کردند؛ جایی که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آن را محل اقامت اصلی و دفتر [دوران] پساریاست‌جمهوری خود تعیین کرده است. این حکم به ماموران اجازه داد اموال او را برای یافتن «مدارک و سوابق فیزیکی شامل سند کالای قاچاق، آثار جرم یا سایر مواردی که با نقض قوانین ایالات متحده آمریکا از جمله قانون جاسوسی به طور غیرقانونی در اختیار گرفته شده‌اند»، جست‌وجو کنند.

رسیدی که به وکلای ترامپ ارائه شد، نشان داد که ماموران تقریبا ۲۰ جعبه، کلاسورهای حاوی عکس، یک یادداشت دستنویس و اسناد رسمی اعطای عفو ریاست‌جمهوری به راجر استون، عامل و ستون پنجم حزب جمهوری‌خواه را که متحد و مشاور دیرین رئیس‌جمهوری سابق بود، کشف کردند.

این جعبه‌ها حاوی ۱۱ مجموعه جداگانه اسناد طبقه‌بندی‌شده از جمله اسنادی بود که با نام کاملا سری نشانه‌گذاری شده و مجموعه‌ای از اسناد «اطلاعات فوق‌محرمانه/سری» بودند که مورد دوم معمولا باید در مرکزی امن به نام اس‌سی‌آی‌اف [مرکز اطلاعات طبقه‌بندی شده سری] نگهداری شود.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار مجموعه از اسناد با نام کاملا سری، سه مجموعه با عنوان سری و سه مجموعه دیگر با عنوان محرمانه که پایین‌ترین سطح طبقه‌بندی در نظام ایالات متحده آمریکا است، علامت‌گذاری شدند.

به گفته وزارت دادگستری، اف‌بی‌آی بررسی اسناد بازیابی‌شده از خانه ترامپ را به یک «گروه غربالگر» از مامورانی که روی پرونده کار نمی‌کنند، تحت نظارت دادستانی که روی پرونده کار نمی‌کند، محول کرده است. روش «گروه غربالگر» به این صورت است که بازرسان را از مشاهده هرگونه مطلبی که امتیاز وکیل-موکل به آن‌ها داده‌شده، بازدارد؛ روشی استاندارد که ماموران فدرال هنگام بررسی اسناد ضبط‌شده بر اساس حکم بازرسی از آن استفاده می‌کنند.  

اما اکنون وکلای ترامپ در اسنادی که در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا برای ناحیه جنوبی فلوریدا ثبت شده است، ادعا می‌کنند که روش «گروه غربالگر» برای جلوگیری از دسترسی دولت به اطلاعاتی که با امتیازهای وکیل-موکل یا اجرایی محافظت می‌شوند، کافی نیست؛ این در حالی است که دادگاه‌های متعددی حکم داده‌اند ترامپ دیگر حق ادعای امتیاز اجرایی بر هیچ سندی از دوران حضورش در کاخ سفید را ندارد.

وکلای ترامپ ادعا می‌کنند بر اساس قوانین قضایی مربوط به دهه ۱۹۷۰، کل اسناد ضبط‌شده از خانه و دفتر او هم در صورتی که «در دوره ریاست‌جمهوری‌ او ایجاد شده باشند، به احتمال زیاد دارای این امتیازاند».  

آن‌ها نوشتند: «این اقدام- که خود دولت موارد مربوط به توقیف اقلام دارای امتیاز و/یا احتمالا دارای امتیاز را درخواست داده- برای حفظ حرمت مبادلات اجرایی و سایر مدارک دارای‌امتیاز لازم است.»  

استدلال آن‌ها این است که «پروتکل غربالگر» اف‌بی‌آی- که هم‌زمان با تایید خود حکم تایید شد- «از نظر رویه‌ اداری ناقص» است؛ چون وکلای ترامپ در تایید حکم دخالت نداشتند؛ حتی اگر وکلای افراد موضوع تحقیقات جنایی هرگز اجازه نداشته باشند علیه صدور حکم بازرسی استدلال کنند.  

وکلای ترامپ بخش قابل‌توجهی از پرونده دادگاهشان را به طرح مجدد شکایات رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از اف‌بی‌آی اختصاص داده‌اند؛ ازجمله بخشی با این عنوان: «دولت مدت‌ها است که با رئیس‌جمهوری دونالد جی ترامپ برخورد غیرمنصفانه‌ای داشته است» که در آن استدلال کرده‌اند باید به ترامپ اطلاع داده شود آیا مامورانی که اموال او را بازرسی کرده‌اند، در تفحص قبلی درمورد اینکه آیا اعضای ستاد انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ تماس نامناسبی با دولت روسیه داشته یا خیر، مشارکت داشته‌اند یا نه.

مشخص نیست آیا درخواست ترامپ برای توقف بررسی اسناد دولتی که ادعا می‌شود به سرقت رفته است، پذیرفته می‌شود یا خیر. بسیاری از کارشناسان حقوقی گفته‌اند طرح شکایتی مشابه آنچه وکلای او روز دوشنبه ارائه کرده‌اند، باید بلافاصله پس از بازرسی آغاز می‌شد.

سخنگوی وزارت دادگستری در بیانیه‌ای که نخستین بار ان‌بی‌سی به دست آورد، به این شکایت پاسخ داد و گفت: «حکم بازرسی مارالاگو در ۸ اوت برای کشف ادله احتمالی موردنیاز به تایید دادگاه فدرال رسید. این وزارتخانه از اقدام امروز عصر آگاه است. ایالات متحده آمریکا پاسخ خود را در دادگاه ارائه خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان