ایدئولوژی قتل: ضارب سلمان رشدی کیست؟

هادی مطر که اصالتا لبنانی است، در ایالات متحده آمریکا متولد شد، آنجا تحصیل کرد و از همانجا فارغ‌التحصیل شد

هادی مطر دوران کودکی و نوجوانی را در سایه آرامش و آسایش جامعه آمریکا سپری کرد تا به ۲۰ سالگی رسید - AFP

آیا هادی مطر که به سلمان رشدی حمله کرد، این اقدام را به تنهایی و بر اساس نظر شخصی خودش انجام داد یا اینکه او یک «گرگ تنها» است که از محور رژیم جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کند و عملیات خود را به عنوان بخشی از ایدئولوژی قتل و کشتار این رژیم، در چارچوب سیاست‌های آن طراحی و اجرا می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال باید به هویت اصلی ضارب سلمان رشدی (هادی مطر) بازگردیم.

هادی مطر که اصالتا لبنانی است، در ایالات متحده آمریکا متولد شد، آنجا تحصیل کرد و از همانجا فارغ‌التحصیل شد. هادی مطر را مادرش بزرگ کرد؛ در حالی‌ که پدرش او را ترک کرده و به شهرک یارون در منطقه بنت جبیل در جنوب لبنان بازگشته بود تا آنجا زندگی کند. زادگاه پدر هادی مطر منطقه‌ای است که بیشتر آن به حزب‌الله تعلق دارد و ساکنان آن چه با زور و چه با میل، از حزب‌الله حمایت می‌کنند و تحت نفوذ حزب‌الله‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هادی مطر دوران کودکی و نوجوانی را در سایه آرامش و آسایش جامعه آمریکا سپری کرد تا به ۲۰ سالگی رسید. در سال ۲۰۱۸، او تصمیم گرفت برای دیدار با پدرش به شهر یارون در جنوب لبنان سفر کند. هادی مطر یک ماه در لبنان بود و سپس به آمریکا بازگشت. مادر هادی مطر می‌گوید که فرزندش پس از سفر به لبنان، به یک «متعصب مذهبی» تبدیل شد و همواره از مادرش دلخور بود و او را سرزنش می‌کرد که چرا تعالیم دینی را به او آموزش نداده است.

مادر هادی مطر در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌میل، با اشاره به اینکه خود فردی مسلمان اما غیرمتدین است، شرح داد که فرزندش پس از سفر به لبنان به‌شدت تغییر کرد و درونگرا شد؛ او روزها می‌خوابید و شب‌ها بیدار می‌ماند: «در سال ۲۰۱۸ فرزندش سفری یک‌ماهه به لبنان داشت اما زمانی که به آمریکا بازگشت، به یک فرد درونگرا و متعصب مذهبی تبدیل شده بود و خود را در زیرزمین خانه حبس کرد و ماه‌ها از صحبت با خانواده‌اش امتناع می‌ورزید.» مادر هادی مطر در ادامه صحبت با روزنامه دیلی‌میل، گفت که نمی‌داند آیا پسرش کتاب رشدی را خوانده است یا خیر.

در اینجا، پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا حزب‌الله و رژیم ایران که جوانان را این‌گونه شست‌وشوی مغزی می‌دهند، مسئول جنایتی‌اند که هادی مطر انجام داد؟ آیا هادی مطر با سپاه پاسداران ایران و رهبران حزب‌الله لبنان ملاقات کرده و جزو تیم‌های عملیاتی آن‌ها شده بود؟ این در حالی است که حزب‌الله و رژیم ایران داشتن هرگونه ارتباط با هادی مطر را انکار کرده‌اند و اصرار دارند که در قبال رویکرد و اقدام‌های او هیچ مسئولیتی ندارند.

هواداران هادی مطر در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که او این کار را «با هدف تقرب به درگاه خدا» انجام داد. البته از جمله مدافعان پرتلاش ضارب سلمان رشدی که در رسانه‌های اجتماعی از او حمایت می‌کنند، می‌توان به فعالان رسانه‌ای حزب‌الله و حتی روزنامه‌نگاران وابسته به این سازمان اشاره کرد. شماری از فعالان براین باورند که بر اساس فتوای آیت‌الله خمینی، سلمان رشدی مستحق مجازات اعدام است.

پس از وقوع حادثه حمله به سلمان رشدی، حزب‌الله از ارتش سایبری و فعالان رسانه‌ای خود خواست تا از هادی مطر به عنوان یک قهرمان تمجید و ستایش کنند. آنچه در گزارش وایس ورلد نیوز (Vice World News) از قول مقام‌های اطلاعاتی اروپا درباره ارتباط ضارب سلمان رشدی با سپاه پاسداران ایران از طریق رسانه‌های اجتماعی آمده است، این واقعیت را ثابت می‌کند.

از سوی دیگر، یک مقام ضدتروریسم ناتو گفت که حادثه چاقوکشی به سلمان رشدی تمام ویژگی‌های یک حمله «جهت‌دار» را دارد و گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند که در این حمله، پای طرف سومی در میان است که حامی ضارب سلمان رشدی بوده است. به گفته مقام ناتو، باید در مورد ارتباطات هادی مطر بررسی دقیقی انجام شود و شکی نیست که تحقیقات بیشتر می‌تواند اطلاعات کامل‌تری را در مورد ماهیت دقیق این پیوندها آشکار کند.

در ادامه این گزارش، به نقل از یک مقام اطلاعاتی در خاورمیانه آمده که روشن است هادی مطر در زمانی قبل از حمله، با اعضای نیروی قدس سپاه یا افراد وابسته به آن در ارتباط مستقیم بوده است.

البته در بخش‌های بعدی این مطلب، تاریخچه ترورهایی را که رژیم ایران طی چهار دهه گذشته انجام داده، بررسی خواهیم کرد تا روشن شود که هادی مطر یک «گرگ تنها» نیست؛ بلکه حمله او به سلمان رشدی شبیه بسیاری از توطئه‌ها و عملیاتی است که از سال ۱۹۷۹ تاکنون انجام شده است.

ادامه در بخش‌های دوم و سوم

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه