تغییر در بازی انتخابات فدراسیون فوتبال با تخلف ۹۲ هزار میلیاردی

مهدی تاج و باشگاه سپاهان درگیر پرونده تخلفات فولاد مبارکه شده‌اند

تاج از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ همزمان با ریاست فدراسیون فوتبال، به عنوان مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه ۹۵۰ میلیون تومان حقوق گرفت-طرفداری 

تخلف ۹۲ هزار میلیاردی در فولاد مبارکه چنان ابعاد گسترده‌ای دارد که فوتبال ایران، انتخابات فدراسیون و مدیربت مالی باشگاه سپاهان را درگیر ماجراهایی پیچیده کرده است.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی ایران درباره فساد ۹۲ هزار میلیاردی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، بعد از تصویب در صحن علنی مجلس، برای صدور کیفر خواست و حکم علیه متخلفان و مفسدین به قوه قضاییه ارسال شده است.

در وصف بزرگی این تخلف همین بس که در شبکه‌های مجازی این مبلغ را با سرمایه یکساله ایلان ماسک برای توسعه اسپیس‌اکس مقایسه کرده‌اند که با دو میلیارد دلار در سال پیشرفته‌ترین تجهیزات فضایی را می‌سازد یا کل سرمایه مدرنا در طول ۱۰ سال که با ۲.۷ میلیارد دلار پیشرفته‌ترین فناوری واکسن را دارد. در ایران اما اگر این ۹۲ هزار میلیارد تومان را به دلار روز در زمان وقوع این تخلف‌ها به قیمت ۱۵ هزار تومان محاسبه کنیم، رقم این فساد بیش از ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ابعاد ورزشی این گزارش به دو محور اساسی تقسیم می‌شود. اول «اعاده به خدمت غیرقانونی مهدی تاج» است و دوم «افزایش غیرمتعارف بودجه باشگاه سپاهان و ابهام در نحوه هزینه آن» که با نقش‌آفرینی مهدی تاج، محمدرضا ساکت و محمود اسلامیان اجرا شده است.

تخلف ۹۲ هزار میلیاردی و رد صلاحیت تاج؟

صفحه ۱۱۶ از گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای مجلس به مهدی تاج اختصاص دارد که با عنوان «اعاده به خدمت غیرقانونی مهدی تاج» به آن پرداخته شده است. در صفحه ۱۰۴ البته نام تاج در فهرست اطرافیان مدیرعامل وقت کارخانه یعنی حمیدرضا عظیمیان هم دیده می‌شود. با این توضیح که این افراد مثل شخص مدیرعامل به شکل غیرقانونی در این کارخانه فعالیت داشته‌اند.

در بندی که به تخلف مهدی تاج پرداخته، نوشته شده است که تاج، کارمند وقت شرکت فولاد در تاریخ ۱۵ شهریور ۸۸ درخواست بازنشستگی پیش از موعد داده و درخواستش پذیرفته شده بود. بعد از آن اما او به عنوان رییس فدراسیون فوتبال، در بحبوحه اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان و در شرایطی که نامش در میان بازنشستگانی بود که باید از ریاست فدراسیون استعفا می‌داد، در سال ۱۳۹۷ بار دیگر درخواست بازگشت به کار را داده و به رغم غیرقانونی بودن بازگشت به کارش، با دستور عظیمیان، مدیرعامل وقت کارخانه فولاد مبارکه به عنوان مشاور اعاده به خدمت شده است.

تاج از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ همزمان با ریاست فدراسیون فوتبال، به عنوان مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان از این کارخانه حقوق می‌گرفت و مبلغ این دریافتی در این سه سال به ۹۵۰ میلیون تومان رسیده است. مهم‌تر اما این است که به جز درآمد ۹۵۰ میلیاردی، ضرر ۶ میلیون یورویی او به فوتبال ایران با قراردادی که با مارک ویلموتس منعقد کرد هم مربوط به همین دوره است که با دور زدن قانون و بازگشت به کار غیرقانونی‌اش در فدراسیون فوتبال ریاست کرد.

خبرهایی که از فدراسیون فوتبال می‌رسد، گویای این است که او از سوی نهادهای نظارتی رد صلاحیت شده، اما کمیته بدوی انتخابات هنوز این خبر را به طور رسمی اعلام نکرده است. آیا تاج بار دیگر موفق می‌شود قانون را دور بزند و در انتخابات شرکت کند؟ هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

ابهامات عجیب و غیرمتعارف در بودجه باشگاه سپاهان

بخش‌هایی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره تخلفات کارخانه فولاد مبارکه، به «افزایش غیرمتعارف بودجه باشگاه سپاهان و ابهام در نحوه هزینه آن» اختصاص یافته است. اینکه باشگاه سپاهان با پول باد آورده فولاد مبارکه بیشترین بریز و بپاش را در میان باشگاه‌های فرهنگی – ورزشی داشته تا امروز بر کسی پوشیده نبود. بخشی از هزینه‌هایی که در این گزارش فهرست شده هم شاید هزینه‌های معمول برای یک باشگاه حرفه‌ای به حساب بیاید اما کمی که دقیق‌تر شوید، می‌بینید ماجرا فقط به هزینه‌های میلیاردی برای کفش و ساعت هوشمند و کت و شلوار برای اعضای هیات مدیره و سایر مدیران باشگاه ختم نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حقوق ماهیانه ۹۲ میلیون تومانی محمدرضا ساکت در سال ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ به رغم بازنشستگی و پنج میلیارد تومانی که فقط به عنوان هدیه از سوی باشگاه پرداخت شده است، مواردی‌اند که بحث‌برانگیز شده‌اند. تا می‌رسیم به ابهامی که در معاوضه شهریار مغانلو و محمد محبی وجود دارد. طوری که نوشته شده طبق قرارداد محمد محبی، ITC او در ازای ۲۰۰ هزار یورو صادر می‌شود اما بعد از معاوضه او با شهریار مغانلو و توافقی که با باشگاه سانتاکلارای پرتغال رخ داد، درآمد حاصل از صدور رضایتنامه و انتقال به باشگاه خارجی شناسایی نشده است. از سوی دیگر به ابهام درقرارداد محرم نویدکیا اشاره شده که به رغم اینکه او مدرک مربیگری B را داشته، به طور غیرقانونی با او قرارداد سرمربی منعقد کرده‌اند. در بخش دیگر به فسخ قرارداد امیرقلعه‌نویی و عقد مجدد آن با افزایش سه برابری اشاره شده است که هیچ توجیهی برای آن بیان نشده است. افزایش ۲۰۰ درصدی قرارداد بازیکنان این باشگاه به طوری که دریافتی برخی از آن‌ها ۱۸ میلیون تومان به ازای هر دقیقه بازی برآورد شده، از دیگر مواردی است که تحت عنوان هزینه‌های غیرمتعارف باشگاه سپاهان در این گزارش به آن اشاره شده است.

در کنار همه این موارد، موضوع کریم فخارزاده که با معرفی محمود اسلامیان به عضویت کارخانه فولاد مبارکه درآمده است، ماجرای مفصل دیگری است که در این گزارش به آن پرداخت شده است. فخارزاده که عضو هیات مدیره باشگاه سپاهان هم بوده به عنوان مدیر حراست کارخانه فولاد مبارکه، دریافتی‌های عجیبی تحت عنوان حق ماموریت و حق جلسه و حق مشاوره دریافت کرده که مبهم‌ترین آن‌ها دریافت ۵۰۰ میلیون تومان کارت هدیه است که محل مصرف آن مشخص نیست.

۹۲ هزار میلیارد یا سرمربی غیرمسلمان؟

همزمان با انتشار این گزارش جنجالی، احمد عبداللهی، دبیر ستاد امر به معروف اصفهان به انتصاب مربی غیرمسلمان برای تیم هندبال دختران سپاهان اعتراض کرد و آن را خلاف شرع و قرآن دانست! در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان فسادی به بزرگی ۹۲ هزار میلیارد تومان رخ داده است اما دبیر ستاد امر به معروف اصفهان نگران مربی غیرمسلمان تیم هندبال دختران سپاهان است.

بیشتر از فوتبال