دستکم ۲۱ تن در حمله نیروهای اسلام‌گرای الشباب در سومالی کشته شدند

حمله مرگبار روز شنبه در موگادیشو، بزرگ‌ترین حمله تروریستی از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید سومالی در ماه مه است

رئیس‌جمهوری جدید سومای که از حمایت‌های نیروهای آمریکایی برخوردار است، گفته است علیه هزاران جنگجوی این گروه اقدام خواهد کرد - Hassan Ali ELMI / AFP

در جریان حمله افراد مسلح به هتلی در موگادیشو، پایتخت سومالی، دستکم ۲۱ تن کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند. گروه اسلامی-افراطی «الشباب» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یک‌‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از مقام‌های دولتی سومالی نوشت بیش از ۳۰ ساعت طول کشید تا نیروهای دولتی و امنیتی موفق شدند مهاجمان مسلح «الشباب» را مهار کنند.

عبدی حسن هیجار، یکی از مقام‌های پلیس موگادیشو، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت محاصره هتل، حوالی نیمه‌شب پایان یافت.

به‌گفته این مقام دولتی، نیروهای امنیتی سومالی موفق شدند شمار زیادی از غیرنظامیان، از جمله زنان و کودکانی که در هتل گرفتار شده بودند، را نجات دهند.

به گفته مقام‌های بهداشتی و درمانی موگاديشو، وضعیت ۱۵ تن از مجروحان این حمله وخیم است و ممکن است شمار قربانیان افزایش یابد.

مقام‌های امنیتی سومالی، هنوز توضیح دقیقی از چگونگی حمله نیروهای «الشباب» و شمار مردان مسلحی که وارد هتل شدند ارائه نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله مرگبار روز شنبه در موگادیشو، بزرگ‌ترین حمله تروریستی از زمان روی کار آمدن حسن شیخ محمد، رئیس‌جمهوری سومالی، در ماه مه گذشته به‌شمار می‌رود.

چندین سال است که نیروهای اسلامی «الشباب» با دولت مرکزی سومالی درگیری دارند.

نیروهای «الشباب» در سال ۲۰۱۱ مجبور به عقب‌نشیتی از موگاديشو، به‌عنوان پرجمعیت‌ترین منطقه سومالی شدند، اما طی سال‌های گذشته توانسته‌اند برخی از مناطق روستایی که پیش‌تر ترک کرده بودند را مجددا تصرف کنند.

رئیس‌جمهوری قبلی سومالی، تلاش می‌کرد از هرگونه درگیری بزرگ با نیروهای «الشباب» خودداری کند. اما رئیس‌جمهوری جدید که از حمایت‌ نیروهای آمریکایی برخوردار است، می‌گوید علیه هزاران جنگجوی این گروه اقدام خواهد کرد. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز یک‌شنبه ضمن محکوم کردن حمله اخیر در موگادیشو، گفت از مبارزه مردم سومالی در مسیر صلح و پایان دادن به تروریسم حمایت می‌کند.

بیشتر از جهان