ادعای طالبان: ترکیه به کسانی که به افغانستان برگردند کمک‌های نقدی خواهد کرد

به گفته انجمن حمایت از پناهندگان افغانستان در ترکیه، دولت این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ هزار تن از پناهجویان افغان را به افغانستان برگردانده است

در یک هفته گذشته ترکیه بیش از سه هزارو شش صد تن را به افغانستان بازگردانده است عکس از انجمن حمایت از پناهجویان افغان در ترکیه

طالبان اعلام کرده‌اند که جمعیت هلال احمر ترکیه به مهاجران افغان که از آن کشور به افغانستان برگردند، کمک‌های نقدی خواهد کرد. در اطلاعیه‌ای که وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان روز یکشنبه، ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ (۲۱ اوت ۲۰۲۲)، منتشر کرد، آمده است که یک هیات طالبان با سلیمان سولر، وزیر کشور، و اسماعیل کتالی، معاون امنیتی نخست‌وزیر ترکیه، در مورد قانونی شدن وضعیت پناهجویان افغانستان، برگشت داوطلبانه، دریافت ویزای کار به جای مهاجرت و مشکلات شهروندان افغانستان در آن کشور، گفت‌وگو کرده‌اند. 

بر اساس بیانیه وزارت مهاجرین طالبان، این مقام‌های ترکیه گفته‌اند که برخی از شهروندان افغانستان که برای کار به ترکیه رفته‌اند، می‌توانند هم‌زمان با برگشت به افغانستان، کمک نقدی دریافت کنند تا بتوانند در کشور خود به کار مشغول شوند.

طالبان گفته‌اند که دو طرف برای تشکیل یک تیم فنی به‌منظور شناسایی مشکلات پناهجویان افغانستان در ترکیه، توافق کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، بسیاری از شهروندان افغانستان که در سال‌های اخیر، غیرقانونی به ترکیه رفته‌اند، در شرایط بسیار ناگواری در آن کشور زندگی می‌کنند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران تن از شهروندان این کشور از راه‌های غیرقانونی خود را به ترکیه رسانده‌اند. اما حکومت ترکیه در ماه‌های اخیر ده‌ها تن از پناهجویان افغان را به بازگشت اجباری به افغانستان واداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته انجمن حمایت از پناهندگان افغانستان در ترکیه، دولت این کشور در سال جاری میلادی حدود ۴۰ هزار تن از پناهجویان افغان را به افغانستان برگردانده است.

این انجمن اعلام کرده است که در یک هفته اخیر، سه هزار و ۶۲۲ تن به افغانستان بازگردانده شده‌اند. 

با آنکه آمار دقیقی از شمار پناهجویان افغانستان در ترکیه در دست نیست، حکومت ترکیه گفته است که ۱۲۰ هزار تن از شهروندان افغانستان در آن کشور ثبت شده‌اند.

پیش ازاین نیز گزارش‌هایی مبنی بر آنکه ترکیه در هماهنگی با طالبان، پناهجویان افغان را به افغانستان برمی‌گرداند، منتشر شده بود.

در دی ۱۴۰۰ هجری خورشیدی، مادری با دو فرزندش که می‌خواست از راه ایران، غیرقانونی به ترکیه برود، در میان برف‌ها و سرمای شدید جان باخت. این مادر کوشیده بود با پوشاندن جوراب‌های خود به فرزندانش، آنان را نجات دهد، اما خودش جان باخت. کودکان این زن را ساکنان ایرانی یک روستا در نزدیک مرز ترکیه نجات دادند.

بیشتر از جهان