طرح اتحادیه اروپا برای مقابله با موج پناهجویان افغان

کمیسر اتحادیه اروپا می‌گوید بهترین راه جلوگیری از بحران مهاجرت، جلوگیری از بحران انسانی در منطقه است

تسلط طالبان باعث آوارگی صدها هزار نفر از شهروندان افغانستانی و حرکت آنها به سوی مرزهای این کشور شده است- WAKIL KOHSAR / AFP

وزیران کشور و دادگستری کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تعهد دادند که از کشورهای همسایه افغانستان برای میزبانی پناهجویانی که پس از تسلط طالبان قصد ترک وطن خود را دارند، حمایت کنند و به این ترتیب، مانع موج جدیدی از پناهجویانی شوند که قصد حرکت به سوی اروپا را دارند.

این وزیران پس از نشستی در بروکسل، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مصمم به همکاری و اقدام مشترکی هستند تا با واکنشی هماهنگ و مناسب مانع از وقوع دوباره امواج مهاجرتی غیرقانونی و کنترل ناشده و بزرگی شوند که پیش از این روی داده بود.

ایلاو جانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا گفت که در کشور جنگزده افغانستان هنوز موج عظیم مهاجرت رخ نداده اما خطری جدی وجود دارد که در صورتی که طالبان نشان دهند همان طالبان پیشین هستند، بحرانی انسانی روی دهد.

جانسون تاکید کرد که اتحادیه اروپا هنوز با اینکه طالبان را به رسمیت بشناسد، فاصله‌ای طولانی دارد.

اتحادیه اروپا گفته است که با حکومت افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت همکاری خواهد اما تنها در صورتی که این حکومت به حقوق بنیادین احترام بگذارد و با استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان مخالفت کند.

جانسون گفت: «ما هنوز پاسخ مورد نیاز به این شرایط مهم را دریافت نکرده‌ایم و برای فشار بر طالبان، ارسال کمک‌ها برای توسعه افغانستان را به حالت تعلیق درآورده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست وزیران کشور و دادگستری اتحادیه اروپا یک روز پس از آن برگزار شد که آخرین نیروهای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کردند و عملا به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دادند.

جانسون گفت تمامی کارکنان اتحادیه اروپا و افغانستانی‌هایی که برای نهادهای اروپایی کار می‌کردند، اکنون افغانستان را ترک کرده‌اند.

در بیانیه این وزیران نیز گفته شده است که اتحادیه اروپا باید به کمک‌های خود به کشورهای همسایه افغانستان بیفزاید و مطمئن شود کسانی که به این کمک‌ها نیاز دارند، در همان منطقه خود آن را دریافت می‌کنند.

این طرح یادآور قراردادی است که اتحادیه اروپا پس از ورود بیش از یک میلیون مهاجرعمدتا سوری و عراقی به کشورهای عضو این اتحادیه با ترکیه بست. اتحادیه اروپا برای آنکه ترکیه را ترغیب کند که مانع آن شود که مهاجران این کشور را به قصد اروپا ترک کنند، کمکی هفت میلیارد دلاری به این کشور ارایه کرد.

با این همه جانسون گفت تکرار مو به موی توافق با ترکیه نمی‌تواند ایده خوبی برای حمایت از همسایگان افغانستان باشد و باید طرح‌هایی متناسب با این کشورها و شرایط فعلی در نظر گرفته شود.

او در عین حال گفت اتحادیه اروپا باید خیلی سریع عمل کند و آن قدر صبر نکند که مهاجران به اروپا برسند.

جانسون گفت بهترین راه جلوگیری از بحران مهاجرت، جلوگیری از بحران انسانی در منطقه است.

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش به روشنی گفته است که کشور از هیچ سیستم توزیع پناهجویان افغانستانی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد.

او قبل از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به خبرنگاران گفت که اتریش و آلمان تا همین جا هم از سال ۲۰۱۵ به این سو، میزان به مراتب بیشتری از سهم خود از پناهجویان را پذیرفته‌اند.

اتریش در حال حاضر، چهارمین کشور از نظر داشتن جامعه افغانستانی‌های مهاجر است.

آنگلا مرکل نیز گفته است که آلمان بر این امر متمرکز شده که به حدود ده تا چهل هزار افغانستانی و خانواده‌های آنان که برای ارتش آلمان و یا موسسه‌های کمک‌رسانی آلمانی همکاری می‌کرده‌اند، برای ورود به خاک این کشور کمک کند.

او گفت باید دید که چه تعداد از این افراد واقعا مایل به ترک افغانستان هستند و این مسئله کاملا به شرایطی بستگی دارد که طالبان در افغانستان ایجاد می‌کند.

بیشتر از جهان