جلسه «تفهیم اتهام» سپیده رشنو ۳۵ روز پس از بازداشت برگزار شد

این زن معترض به حجاب اجباری به سه اتهام از جمله «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین» متهم شده است

سی‌و‌پنج روز پس از بازداشت سپیده رشنو، مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه از برگزاری جلسه «تفهیم اتهام» او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد و اعلام کرد که این زن معترض به حجاب اجباری به سه اتهام از جمله «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین» متهم شده است.

سپیده رشنو، داستان‌نویس و ویراستار، روز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱، پس از آن بازداشت شد که ویدیویی از ایستادگی و اعتراض او در مقابل «تذکر حجاب» زنی به نام رایحه ربیعی در اتوبوس بی‌آرتی تهران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و همراهی‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه روز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ به نقل از ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، خبر داد که  جلسه تفهیم اتهام سپیده رشنو، با توجه به کیفرخواست صادره و ارجاع پرونده به این شعبه، برگزار و کیفرخواست به او ابلاغ شد.

افشاری اتهام‌های وارد‌شده به سپیده رشنو را «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین»، «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی» و «تشویق مردم به فساد و فحشا» اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران افزود که برای تفهیم اتهام، سپیده رشنو از زندان احضار شد و پس از انتقال به این شعبه، «مفاد کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران» به او ابلاغ شد تا برای دفاع از خود، با توجه به مفاد کیفرخواست صادره، آمادگی داشته باشد.

سپیده رشنو را نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت کردند. این سازمان پس از انتشار ویدیوی ایستادگی و اعتراض سپیده رشنو در مقابل تذکر حجاب، بلافاصله اقدام به بازداشت او کرد.

در ۸ مرداد ۱۴۰۱ و با گذشت چند هفته از بازداشت سپیده رشنو، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با همکاری صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی، تصاویری از اعتراف‌ اجباری این زن معترض به حجاب اجباری را منتشر کردند.

در این تصاویر، به‌وضوح مشخص بود که بخشی از صورت سپیده رشنو، به‌ویژه نواحی اطراف چشم راست او، در اثر شکنجه در بازداشتگاه زخمی شده و آسیب دیده است.

چهار روز پس از پخش این تصاویر از صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی، یک منبع مطلع به سایت هرانا، پایگاه خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفت که چند روز پیش از پخش این اعتراف‌های اجباری، «سپیده رشنو همراه با تعداد زیادی مامور شبانه از بازداشتگاه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد تا به‌دلیل خطر خونریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکمی، از او عکسبرداری شود.»

بر اساس سخنان شاهدان، سپیده رشنو در زمان انتقال به بیمارستان، کاهش فشار خون داشته، بی‌رمق بوده و به‌دشواری حرکت می‌کرده است.

ماموران امنیتی که سپیده رشنو را به بیمارستان منتقل کرده بودند به دیگران اجازه صحبت با او را ندادند و حتی در زمان معاینه پزشک که حریم خصوصی بیمار و پزشک است، این معترض به حجاب اجباری را تنها نگذاشتند.

شاهدان و منابع مطلع گفتند که سپیده رشنو چند ساعت بعد، از بیمارستان طالقانی به بازداشتگاه سپاه پاسداران بازگردانده شد و اندکی بعد، در شامگاه شنبه ۸ مرداد، برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیمای جمهوری اسلامی اقدام به پخش تصاویری از «اعتراف‌های اجباری» او کرد.

انتشار این تصاویر اعتراض‌های گسترده افکار عمومی و کاربران رسانه‌های اجتماعی را، به‌دلیل استفاده قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی از «اعتراف‌های اجباری» علیه بازداشت‌شدگان عقیدتی و سیاسی، برانگیخت.

علاوه بر این، در اعتراف‌های اجباری پخش‌شده از صداوسیما، جای زخم و کبودی در اطراف چشم راست سپیده رشنو موجی از نگرانی‌ در مورد سلامت و وضعیت او در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در پی داشت.

جلسه تفهیم اتهام سپیده رشنو در روز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ و در حالی برگزار شد که این زن معترض به حجاب اجباری از زمان بازداشت تاکنون، از حق دسترسی به وکیل و دسترسی به دادرسی عادلانه محروم بوده است.