اردوغان: احتمال گفتگو با دولت سوریه را رد نمی‌کنم

ناظران سیاسی می‌گویند لحن صحبت‌های اردوغان درباره سوریه، نسبت به اظهارات گذشته او در این زمینه، به‌شکل چشمگیری ملایم‌تر بود

مولود چاوش اغلو، وزیر خارجه ترکیه، پیش‌تر از گفتگویش با وزیر خارجه سوریه خبر داده بود ---ADEM ALTAN / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در گفتگویی با خبرنگارها گفت دولتش نمی‌تواند احتمال گفتگو با دولت سوریه را رد کند. به‌گزارش خبرگزاری رویترز، لحن سخنان اردوغان در روز جمعه، ۱۹ اوت ۲۰۲۲، نسبت به گذشته ملایم‌تر بود و به‌گزارش این خبرگزاری، او در پاسخ به پرسشی در مورد گفتگوهای احتمالی میان آنکارا و دمشق گفت: «در مورد سوریه، نیازمند برداشتن گام‌های بعدی هستیم.»

دولت رجب‌طیب اردوغان از سال ۲۰۱۶ به‌این سو به برخی مخالف‌های دولت بشار اسد کمک کرد تا صدها کیلومتر از خاک سوریه را تحت کنترل خود درآورند. پشتیبانی‌های دولت ترکیه به این گروه از مخالف‌های اسد یاری رساند تا در عمق ۳۰ کیلومتری سوریه نفوذ کنند و در عین‌حال مواضع و رزمنده‌های «یگان‌های مدافع خلق»، که از حمایت دولت ایالات متحده آمریکا برخوردارند، را هدف قرار دهند.

دولت ترکیه در آخرین حمله‌ خود به خاک سوریه، روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، به غرب شهر کوبانی، واقع در شمال سوریه، حمله کرد؛ حمله‌ای که، به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دست‌کم ۱۱ کشته برجای گذاشت و موجب مجروح شدن ۸ نفر دیگر شد.

دولت ترکیه بارها مدعی شده است که نیروهای وابسته به «یگان‌های مدافع خلق» را تروریست می‌داند و حضور آنها در نزدیکی مرزهایش را نوعی تهدید به‌حساب می‌آورد. از این رو ارتش ترکیه یا آن دسته از نیروهای تحت حمایت دولت اردوغان، با همین توجیه گاه‌وبیگاه مواضع «یگان‌های مدافع خلق» را هدف قرار می دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب لحن مقام‌های ترکیه در ارتباط با مسئله سوریه در ماه‌های اخیر بسیار تند بود. به‌عنوان مثال، پس از مخالفت جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با برنامه اردوغان برای حمله زمینی به شمال سوریه، وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی به تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۱ گفت: «برای حمله کردن یا نکردن به شورشیان کرد به اجازه کسی نیاز نداریم.» در آن زمان برخی ناظران سیاسی نوشتند باید اظهارات مولود چاوش اغلو را در راستای هشدارهای اردوغان در مورد آغاز عملیات زمینی تازه ترکیه در خاک سوریه در نظر گرفت.

با این حال، هفته گذشته یکی از روزنامه‌های وابسته به حزب عدالت و توسعه، که اردوغان بنیانگذارش به‌حساب می‌آید، از آغاز مذاکرات میان آنکارا و دمشق خبر داد. روزنامه ترکیه نوشت قرار است اردوغان و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به‌زودی گفتگویی تلفنی با یکدیگر داشته باشند.

پس از انتشار این خبر نیز شخص چاوش اغلو اعلام کرد با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، گفتگو کرده است.

انتشار این دو خبر اما به مذاق متحدان سوری رجب طیب اردوغان خوش نیامد. در روزهای گذشته برخی از فعالان سیاسی شهر الباب، که به‌وسیله گروهی از مخالف‌های بشار اسد که به دولت فعلی ترکیه نزدیک‌اند اداره می‌شود، اعلام کردند در اعتراض به مذاکرات میان ترکیه و سوریه، که می‌تواند سرآغاز عادی‌سازی روابط دو کشور باشد، تظاهراتی اعتراضی در این شهر ترتیب خواهند داد؛ تظاهراتی که پس از انفجار روز جمعه در بازار این شهر، از سوی برگزارکنندگانش لغو شد.

بیشتر از جهان