دیدار عمار حکیم با شاهزاده محمد بن سلمان

عمار حکیم در میانه ادامه تنش‌های سیاسی ماه‌های گذشته در عراق، به‌ویژه در میان نیروهای شیعی، عازم جده شده است

حکیم پیشتر در شمار نیروهای شیعی نزدیک به حکومت ایران به‌حساب می‌آمد - واس

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه در شهر بندری جده میزبان عمار حکیم، از نیروهای شیعی عراق بود.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت در نشست روز جمعه علاوه بر شاهزاده محمد بن سلمان، شمار دیگری از مقام‌های ارشد سعودی از جمله معاون وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی نیز حضور داشتند.

سفر عمار حکیم به عربستان سعودی با دعوت رسمی مقام‌های این کشور صورت گرفت. حکیم به هنگام ورود، در فرودگاه بین‌المللی جده نیز با استقبال ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون وزیر خارجه، و عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان سعودی در بغداد همراه شد.

عمار حکیم، در میانه ادامه تنش‌های سیاسی ماه‌های گذشته در عراق، به‌ویژه در میان نیروهای شیعی، عازم جده شده است.

حکیم پیشتر در شمار نیروهای شیعی نزدیک به حکومت ایران به‌حساب می‌آمد. اما حالا پس از مقتدی صدر، به‌نظر می‌رسد دومین سیاستمدار شیعه در عراق است که رویکردی متفاوت از سیاست‌های تهران را دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمار حکیم اکنون رهبر جریان سیاسی موسوم به «حکمت» است. او پیشتر رهبری «مجلس اعلای اسلامی عراق» را بر عهده داشت.

همزمان، صالح محمد العراقی، از چهره‌های نزدیکان مقتدی صدر، تشکیلات موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعیان» را متهم کرد که از رویکرد «اخوان المسلمین» پیروی می‌کند.

«چارچوب هماهنگی» یک ائتلاف از نیروهای شیعی وابسته به حکومت ایران به‌شمار می‌رود که با سایر نیروهای شیعی، از جمله جناح مقتدی صدر، اختلاف دارد.

 به‌گفته محمد العراقی، صبر نیروهای حامی مقتدی صدر در برابر اقدامات نیروهای شیعی وابسته به حکومت ایران در حال پایان است.

در انتخابات پارلمانی پاییز گذشته در عراق، نماینده‌های نزدیک به جناح مقتدی صدر موفق شدند ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان را از آن خود کنند. اما اختلاف و کارشکنی‌های برخی از نیروهای شیعی نزدیک به حکومت ایران مانع از تشکیل دولت و معرفی نخست‌وزیر شد. این تنش‌ها کماکان ادامه دارد.