پوتین در گفت‌وگو با مکرون: روسیه آماده‌ است تا بازرسان آژانس را در نیروگاه اتمی زاپوریژیا بپذیرد

روسیه نیروهای اوکراینی را مسئول هرگونه فاجعه اتمی در نیروگاه زاپوریژیا معرفی کرد

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ماکرون بیشتر از سایر مقام‌های اروپایی، تماس‌های خود با پوتین را حفظ کرده است - REUTERS/Alexander Ermochenko

در حالی که مقام‌های روسیه و اوکراین همچنان یکدیگر را متهم می‌کنند که امنیت نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا»، در جنوب اوکراین، را به‌خطر انداخته‌اند، روز جمعه «کرملین» اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با امانوئل مکرون، رئيس‌جمهوری فرانسه، درباره ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین و امنیت زاپوریژیا، به‌عنوان «بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا» تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گفته پوتین، روسیه آماده است تا شرایط حضور بازرسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در نیروگاه «زاپوریژیا» را فراهم کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از مقام‌های «کرملین» نوشت پوتین در گفت‌وگوی خود با مکرون، نیروهای اوکراینی را مسئول گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» معرفی کرد.

رئيس‌حمهوری روسیه، نیروهای اوکراینی را متهم کرد که با اقدامات نظامی خود در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، وضعیت خطرناکی ایجاد کرده‌اند که ممکن است به یک «فاجعه بزرگ» بیانجامد.

مقام‌های اروپایی خواهان امکان حضور و بازرسی تیمی از کارشناسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» برای بررسی وضعیت نیروگاه‌اند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در حال حاضر در کنترل نیروهای نظامی روسی است؛ با این حال، پوتین روز جمعه در گفت‌وگو با مکرون اعلام کرد روسیه آماده است تا کارشناسان مستقل «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» را برای بررسی وضعیت نیروگاه بپذیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، روز جمعه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، به‌نقل از رئیس جمهوری روسیه، نوشت مسکو آماده است تا ماموریت بازرسان آژانس در نیروگاه «زاپوریژیا» را تسهیل کند.

به‌گفته مقام‌های کرملین، پوتین در گفت‌وگو روز جمعه خود با رئيس‌جمهوری فرانسه به او گفت که محدودیت‌ها و موانع برای صادرات کود شیمیایی و محصولات کشاورزی روسیه ادامه دارد.

بعد از شروع جنگ در اوکراین، قیمت مواد غذایی و کودهای شیمیایی و کشاورزی در جهان به‌شدت بالا رفت. روسیه و اوکراین هر دو از تولید‌کنندگان اصلی غلات در جهان به‌شمار می‌رند. مقام‌های روسیه مدعی‌اند اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو باعث تشدید بحران مواد غذایی در جهان شده است.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، امانوئل مکرون، بیشتر از سایر مقام‌های اروپایی و متحدان آمریکا، تماس‌های خود با رئیس‌جمهوری روسیه را حفظ کرده است. مکرون برای ادامه تماس‌هایش با پوتین، با انتقادهای گسترده‌ای در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی مواجه شده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه پیشتر در اظهارنظری گفته بود برای اینکه به یک «راه‌حل دیپلماتیک» در جنگ اوکراین برسیم، روسیه نباید تحقیر شود.

بیشتر از جهان