داعش خراسان در یک سال گذشته، ۲۲۴ حمله در افغانستان انجام داده است

شاخه مرکزی داعش، ۵۰۰ هزار دلار به داعش خراسان کمک کرده است

برخی از فرماندهان تاجیک و ازبک‌تبار طالبان در شمال افغانستان، به گروه داعش خراسان ملحق شده‌اند-AFP

داعش خراسان که دشمن سرسخت امارت طالبان نامیده می‌شود، از اوت ۲۰۲۱ تا اوایل اوت سال جاری، ۲۲۴ حمله را در افغانستان سازماندهی و اجرا کرده است.

سازمان اطلاعاتی سایت (SITE Intelligence Group) که فعالیت شبکه‌های تروریستی و تندرو را دنبال می‌کند، در گزارش تازه‌ای که پنجشنبه ۲۷ مرداد (۱۸ اوت) منتشر کرد نوشت ۳۰ مورد از حمله‌های داعش خراسان تلفات زیادی به مردم وارد کرده است.

در همین حال، واشینگتن پست به نقل از گزارش ناظران سازمان ملل متحد نوشت داعش خراسان در اواخر سال گذشته میلادی، ۵۰۰ هزار دلار، از شاخه مرکزی داعش در خاورمیانه، کمک نقدی دریافت کرده است. این کمک نقدی در راستای تامین نیازهای داعش خراسان در جنگ علیه طالبان، انجام حمله‌های تروریستی در شهرها و جذب نیروهای جدید هزینه شده است.

مایکل کوگلمن، معاون مدیر برنامه‌های آسیا در اندیشکده ویلسون مستقر در واشینگتن، به واشینگتن‌پست گفت: «راهبرد داعش در افغانستان دو چیز است؛ هدف قرار دادن مستقیم نیروهای طالبان برای تضعیف قدرت آن‌ها و هدف قرار دادن غیرنظامیان برای تضعیف مشروعیت طالبان، با درهم شکستن روایت اصلی آن‌ها که می‌گویند تسلطشان بر افغانستان به صلح و ثبات منجر شده است.»

در گزارش اخیر ناظران سازمان ملل آمده است که در ماه‌های اخیر برخی از فرماندهان تاجیک و ازبک‌تبار طالبان در شمال افغانستان، به گروه داعش خراسان ملحق شده‌اند. این افراد که سال‌ها در صفوف طالبان جنگیده‌اند، پس از پیروزی در ساختار قدرت نادیده گرفته شدند. سرخوردگی و نادیده گرفته شدن در ساختار قدرت طالبان، فرماندهان محلی این گروه را وادار کرد به تشکیلات داعش خراسان بپیوندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در یک‌‎سال گذشته تلاش کردند تهدید داعش خراسان را نادیده بگیرند. سخنگویان این گروه بارها گفتند داعش تهدید جدی برای برهم زدن امنیتی که آنان به وجود آورده‌اند نیست. طالبان در اواخر ژوئن، نشستی را با حضور بیش از چهار هزار نفر از روحانیون و اعضای این گروه در کابل برگزار کردند تا در مورد مسائل مهم تصمیم بگیرند. در قطعنامه پایانی این نشست، داعش خراسان با نام گروه «خوارج و فاسد» معرفی شد. در این قطعنامه آمده است که هرگونه تماس و همکاری با داعش، به معنی دشمنی با امارت طالبان است.

مایکل کوگلمن در مورد تلاش یک‌ساله طالبان برای مهار داعش در افغانستان گفت: «آن‌ها [طالبان] ظرفیت زیادی برای استفاده از نیروی هوایی که روش اصلی برای هدف قرار دادن داعش خراسان است، ندارند. طالبان برخلاف دولت پیشین افغانستان، از حملات زمینی علیه داعش استفاده می‌کنند که این روش بیش از آنکه داعش خراسان را تضعیف کند، مردم محلی را از طالبان ناراضی کرده است.»

نبرد میان داعش خراسان و طالبان، به یک جنگ ویرانگر و پر تلفات تبدیل شده است. رحیم‌الله حقانی، یک روحانی تندرو طرفدار طالبان که رئیس یک مدرسه دینی در کابل بود و به صدور فتوای قتل اعضای داعش شهرت داشت، طی یک حمله انتحاری داعش خراسان، ۲۰ مرداد در محل کارش کشته شد. داعش خراسان با انتشار بیانیه‌ای گفت رحیم‌الله حقانی، مغز متفکر طالبان بود و اعضای داعش را «مباح‌الدم» خوانده بود.

مولوی امیرمحمد کابلی، یک روحانی پرنفوذ که چند روز قبل از کشته شدن رحیم‌الله حقانی، از او به خاطر افکار افراطی‌اش علیه سلفی‌ها و صوفی‌ها انتقاد کرده بود، شامگاه چهارشنبه ۲۶ مرداد، در انفجاری در مسجد صدیقیه منطقه خیرخانه شهر کابل کشته شد. برخلاف بسیاری از انفجارهایی که داعش خراسان مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد، هیچ گروهی انفجار در مسجد صدیقیه و قتل مولوی امیرمحمد کابلی را بر عهده نگرفته است.

سخنرانی مولوی امیرمحمد کابلی در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود. بسیاری از کاربران در توییتر و فیس‌بوک نوشتند جنگ مذهبی میان فرقه حنفی و سلفی در افغانستان، در حال گسترش است و انتقام‌جویی طالبان از روحانیون سلفی، به این جنگ دامن می‌زند.

طالبان در ماه‌های نخست حاکمیتشان بر افغانستان، ده‌ها تن از روحانیونی را که به سلفی‌ها گرایش داشتند وادار کردند تا با این گروه بیعت کنند. روحانیون سلفی در استان‌های مختلف، ازجمله بدخشان، نورستان، ننگرهار، کابل، پروان و چند شهر دیگر، با زور و تهدید به برگزاری گردهمایی و اعلام بیعت با رهبر طالبان وادار شدند.

تلاش طالبان برای گرفتن بیعت اجباری از روحانیان سلفی و همچنین سرکوب و کشتار اعضای داعش خراسان که اجساد تیرباران شده آنان را در چهارراه‌های جلال‌آباد آویزان کردند، نه تنها به تضعیف این گروه منجر نشد، بلکه حمله‌های این گروه در شهرها را افزایش داد و افراد بیشتری به این گروه ملحق شدند.