لاپید: پیش‌نویس «اتحادیه اروپا» حتی با معیارهای دولت کنونی آمریکا هم مطابقت ندارد

به‌‌گفته نخست وزیر اسرائیل، این کشور به هیچ توافقی با ایران پایبند نیست و هر کاری که لازم باشد، برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهد

به‌گفته نخست‌وزیر اسرائیل، زمان آن فرا رسید که کشورهای غربی به مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران پایان دهند - RONEN ZVULUN / POOL / AFP

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال به‌نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای موسوم به «احیای برجام»، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه با ارسال پیامی به «کاخ سفید» تاکید کرد متن پیش‌نویس توافقی که مقام‌های «اتحادیه اروپا» تنظیم و آن را در اختیار حکومت ایران قرار دادند، حتی با معیارها و خواست‌های دولت فعلی آمریکا هم همخوانی ندارد.

وب‌سایت خبری آکسیوس روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۱ در گزارشی ضمن اعلام این خبر، به‌نقل از آخرین موضع‌گیری نخست‌وزیر اسرائیل نوشت زمان آن فرا رسیده که به ادامه مذاکرات با حکومت ایران پایان داده شود.

همزمان، روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از یک مقام ارشد و «تصمیم‌گیرنده» که به‌نظر می‌رسد نخست‌وزیر اسرائیل باشد، نوشت هنگام آن فرا رسیده که کشورهای غربی از ادامه مذاکرات با حکومت ایران دست بکشند و درباره چگونگی برخورد با حکومت ایران، برای جلوگیری از دستیابی به تسلیحات اتمی، با اسرائیل رایزنی کنند.

به‌گفته این مقام ارشد اسرائیلی، حکومت ایران به طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» آری نگفته و الان زمان آن فرارسیده که اقدامات و تدابیر بازدارنده دیگری در قبال حکومت ایران اتخاذ شود.

آکسیوس در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه خود، درباره محتوای پاسخ روز دوشنبه ایران، نوشت حکومت ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا «بله» نگفته است و به جای آن در متن پاسخ خود، چند «درخواست اضافی» درباره تضمین‌های ماندن آمریکا در «برجام» پیش کشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنج‌شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه حکومت ایران، در گفت‌وگو با همتای عمانی خود بار دیگر تاکید کرد که «خط قرمزها» حکومت ایران در مذاکرات هسته‌ای «احیای برجام» باید رعایت شود.

به گفته وزیر خارجه ایران، تا در این مرحله، درباره همه‌چیز توافق نشود، نمی‌‌توان درباره مرحله بعد صحبت کرد.

روز گذشته رسانه‌های داخلی اسرائيل به‌نقل از منابع خود نوشتند اسرائیل به این جمع‌بندی رسیده که حکومت ایران در آستانه امضای توافق‌ هسته‌ای قرار دارد و در حال آماده‌سازی افکار عمومی و مسئولان دولتی است.

آکسیوس در بخش دیگری از گرازش روز پنج‌شنبه خود به‌نقل از نخست وزیر اسرائیل نوشت این کشور به هیچ توافقی هسته‌ای با حکومت ایران پایبند نیست و هر کاری که لازم باشد، برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد.

ماه گذشته روزنامه آمریکایی در گزارشی به‌نقل منابع خود نوشت هرچند دولت اسرائيل آشکارا با هرگونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی مخالف است، اما برخی از مقام‌های ارتش اسرائيل، به‌طور مشخص شاخه «اطلاعات ارتش اسرائیل»، دلایلی برای احیای «برجام» دارند.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، آهارون هلیوا، رئیس جدید اطلاعات ارتش اسرائيل، در گفت‌وگوهای «داخلی» استدلال می‌کند هرگونه توافق با حکومت ایران، حتی یک توافق بد، از وضعیت کنونی بهتر است. چرا که برنامه اتمی حکومت ایران را در هر سطحی که در حال حاضر قرار دارد متوقف می‌‌کند و در برابر به ارتش اسرائیل زمان می‌دهد تا ظرفیت‌های خود را برای یک حمله گسترده به زیرساخت‌های اتمی جمهوری اسلامی آماده کند.

بیشتر از جهان