نیویورک‌تایمز: دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل بر سر نحوه برخورد با ایران اختلاف‌ دارند

برخی از مقام‌های اطلاعاتی ارتش اسرائيل دلایلی برای احیای توافق «برجام» دارند

اسرائیل با استناد به آرشیو دزدیده‌شده ثابت کرد حکومت ایران، دستکم تا سال ۲۰۰۳ پروژه ساخت سلاح اتمی داشته است - وزارت دفاع اسرائيل

روزنامه نیویورک‌تایمز، در میانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائيل گزارشی منتشر کرد که ادعا می‌کند میان دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور، بر سر چگونگی برخورد با «برنامه اتمی جمهوری اسلامی»، اختلاف‌نظر وجود دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در ابتدای گزارشی که روز جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ منتشر شد نوشت هرچند دولت اسرائيل آشکارا با هرگونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی مخالف است، اما برخی از مقام‌های ارتش اسرائيل، به‌طور مشخص شاخه «اطلاعات ارتش اسرائیل»، دلایلی برای احیای «برجام» دارند.

نیویورک‌تایمز در گزارش روز جمعه خود، به‌نقل از منابع خود نوشت آهارون هلیوا، رئیس جدید اطلاعات ارتش اسرائيل، در گفت‌وگوهای «داخلی» استدلال می‌کند هرگونه توافق با حکومت ایران، حتی یک توافق بد، از وضعیت کنونی بهتر است. چرا که برنامه اتمی حکومت ایران را در هر سطحی که الان است متوقف خواهد شد و به ارتش اسرائیا زمان می‌دهد تا ظرفیت‌های خود را برای یک حمله گسترده به زیرساخت‌های اتمی جمهوری اسلامی بازسازی کند.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل، که اطلاعات دقیق‌تری از عملیات‌ها و سیاست‌های «موساد» دارند، متقاعد شده‌اند حکومت ایران، هیچ‌گاه بدون ترکیبی از «تحریم‌های اقتصادی»، «فشارهای دیپلماتیک» و «کارزار ترور و خراب‌کاری»، دست از «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» خود بر نمی‌دارد.

استدلال اصلی مخالفان توافق هسته‌ای این است که هرگونه توافق با حکومت ایران، از یک طرف مستلزم لغو یا کاهش قابل‌ملاحظه طرح‌ها و برنامه‌های «موساد» علیه برنامه اتمی ایران است و از طرف دیگر، میلیاردها دلار منابع مالی در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، مقام‌های نظامی اسرائيل، استدلال‌‌ها و رویکرد فعلی «موساد» و دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور را رد کرده‌اند.

به‌‌گفته منابع نیویورک‌تایمز، استدلال محوری موافقان دستیابی به توافق هسته‌ای این است که عملیات‌ خرابکارانه سال‌های اخیر، نتوانسته است جلو پیشرفت برنامه‌ اتمی حکومت ایران را بگیرد.

در مقابل، حکومت ایران، با اطمینان از این مسئله که اسرائیل پشت این حمله‌ها است، می‌تواند به‌طور مستقل یا از طریق «گروه‌های نیابتی»، مانند حزب‌الله لبنان و…،  به اقدامات تلافی‌جویانه علیه اسرائيل دست بزند.

نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود، با اشاره به دزدیدن آرشیو برنامه اتمی حکومت ایران، در ژانویه سال ۲۰۱۸، نوشت اسرائیل با استناد به داده‌ها و اطلاعات به‌دست آمده از آرشیو دزدیده‌شده ایران ثابت کرد که حکومت ایران، دستکم تا سال ۲۰۰۳، یک پروژه مشخص برای دستیابی به سلاح اتمی داشته است.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، نه نفتالی بنت و نه یائیر لاپید، هیچ یک به‌اندازه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، با دستیابی به یک توافق هسته‌ای با حکومت ایران مخالف نیستند. با این حال، هر دو آنها در مقام نخست‌وزیران اسرائیل، لحن خود علیه حکومت ایران را تندتر کردند و آشکارا تهدید کردند اگر امنیت اسرائیل به‌خطر افتد، برای اقدام علیه حکومت ایران، تردید نخواهند کرد.

نیویورک‌تایمز، در بخش آخر گزارش روز جمعه خود نوشت ارتش اسرائیل یک بار، در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده، بمب‌افکن‌های خود را برای حمله به مراکز اتمی حکومت ایران آماده کرد، اما این عملیات در لحظات آخر، با مخالفت دولت اوباما، متوقف شد. نتانیاهو سال ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفت این خبر «بلوف‌» نبود و واقعیت داشت.

بیشتر از جهان