بازگشت معترضان عراقی به میدان تحریر

«تا رژیم سرنگون نشود در خیابان‌ها می‌مانیم»

اعتراض‌های مردمی در عراق که از اول اکتبر آغاز و پس از سرکوب گسترده و همزمان با برگزاری مراسم اربعین در این کشور و حضور پرتعداد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی فروکش کرده بود، از شامگاه پنجشنبه دوباره از سرگرفته شد.

مردم ناراضی از وضعیت معیشتی، بیکاری، کمبود خدمات و فساد گسترده در حکومت عراق، اکنون سرنگونی رژیم را می‌خواهند. یک پنجم جمعیت عراق زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ بیکاری جوانان بنا بر آمار بانک جهانی ۲۵ درصد است. این در حالی است که عراق دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک به شمار می‌رود و همزمان دوازدهمین حکومت فاسد در جهان را دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار بود تظاهرات روز جمعه (امروز) از سرگرفته شود اما گروه‌هایی از مردم معترض از شب گذشته به میدان تحریر در مرکز عراق بازگشتند.

گزارش تی‌آرتی از تظاهرات پنجشنبه شب حاکی از آن است که بخشی از جمعیت به سوی منطقه سبز حرکت کردند که به شدت محافظت شده است و نیروهای امنیتی با ماشین‌های آب‌پاش آنها را پراکنده کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان در شهرهای جنوبی عراق نیز می‌گویند تا زمانی که حکومت سرنگون نشود، در خیابان‌ها باقی می‌مانند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به این اعتراض‌ها اندکی پس از نیمه شب در برنامه تلویزیونی ظاهر شد و از عملکرد دولت‌اش در ارایه طرح‌ اصلاحات و گسترش خدمات رفاهی و تغییرات در کابینه حمایت کرد. او همچنین گفت مردم حق اعتراض دارند اما نباید زندگی عمومی را مختل کنند.

این در حالی است که دولت او برای سرکوب معترضان از اقدامات خشن استفاده کرد و در جریان اعتراض‌ها بیش از پنج هزار نفر زخمی،‌صدها نفر بازداشت و  ۱۵۷ نفر کشته شدند. از این تعداد ۷۰ نفر با شلیک مستقیم به ناحیه سر یا سینه کشته شدند که نشان دهنده نقش تک تیراندازها در سرکوب اعتراض‌های مردمی است.

به گزارش رویترز، این تک‌تیراندازها با گروه حشد‌الشعبی در ارتباط هستند که تحت حمایت مستقیم جمهوری اسلامی قرار دارد. مردم معترض عراق در تظاهرات خود بارها شعارهایی علیه دخالت جمهوری اسلامی در امور عراق سردادند و پوسترهای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را پاره کردند.

مقامات جمهوری اسلامی در مرحله قبلی تظاهرات مردم در عراق ادعا کردند که آنها به تحریک آمریکا و اسرائیل به خیابان‌ها آمده‌اند. 

 تظاهرات همچنین تا شهرهای جنوبی عراق،  دیوانیه ، نجف و نصیریه کشیده شده است. جایی که تظاهرکنندگان شعار می‌دهند «تا زمانی که رژیم سقوط نکند» در خیابان‌ها خواهند ماند.

فعالان عراقی از مردم خواستند تا روز جمعه که سالگرد به قدرت رسیدن نخست وزیر عادل عبدالمهدی است به خیابان‌ها بیایند. از طرفی این روز مهلت تعیین شده از مرجع تقلید شیعه در عراق، آیت الله سیستانی، برای اجرای اصلاحات مورد نظر است.

علی بیاتی، عضو کمیسیون حقوق بشر عراق گفت: «دو تظاهرکننده جان باختند. اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که این افراد بر اثر اصابت گاز اشک‌آور به سر و صورت کشته شده‌اند».

وی گفت نزدیک به ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز جمعه معترضی شعار «ما گرسنه نیستیم - ما کرامت می‌خواهیم» را در بغداد فریاد می‌زد، در حالی که دیگری به «نمایندگان به اصطلاح مردمی که تمام منابع را در انحصار خود دارند» اعتراض کرد.

بیشتر از