خداحافظی با رسانه‌های اجتماعی در ایران؛ پای نظام روی گلوی اینترنت

ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود ادعا کرده بود دولت او دسترسی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی را محدود نمی‌کند

اختلال عمدی در دسترسی به فضای مجازی در ایران و خداحافظی قریب‌الوقوع با رسانه‌های اجتماعی به نام اینترنت حلال، برنامه قطعی جمهوری اسلامی برای ماه‌های آینده است.

ماه‌ها است که گفته می‌شود وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی در حال تلاش برای راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی است. در صورت نهایی شدن این اقدام، دسترسی به رسانه‌های اجتماعی در ایران محدود یا قطع می‌شود.

اما وزیر ارتباطات تاکید دارد وضع اینترنت بهتر می‌شود و مردم چند صد برابر بهتر نسبت به امروز، استفاده از فضای مجازی را تجربه می‌کنند. عیسی زارع‌پور همچنین اصرار دارد سرعت اینترنت خانگی و همراه اول به‌طور چشمگیری بهبود پیدا می‌کند و اگر در حال حاضر اختلال وجود دارد، اما اوضاع سرعت اینترنت و دسترسی به فضای مجازی از سال قبل بهتر است.

این موارد در حالی مطرح می‌شوند که طی چند ماه گذشته با قطع مکرر شبکه اینترنت و محدود شدن دسترسی به رسانه‌های مجازی، کاربران بارها با هشتگ‌های قطع اینترنت، فیلترنت، صیانت، کندی شدید به این شرایط واکنش نشان داده‌اند.

از ابتدای شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی، مجلس شورای اسلامی در پیگیری نظر علی خامنه‌ای اعلام کرد که برنامه جدی برای ساماندهی فضای مجازی و محدودکردن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در طول یک سال گذشته، بارها نمایندگان ولی‌فقیه در نقاط مختلف ایران، نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی اصول‌گرا بنا به مناسبت‌ها، رویدادها و بازتاب نظر افکار عمومی در مورد سیاست‌ها و عملکردهای نظام اصرار بر محدود کردن و بستن فضای مجازی مشابه کشور چین و روسیه را طرح کرده‌اند.

حالا طی روزهای گذشته، انتشار مدام اخبار اختلال در اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اَپ و توییتر طبق مستندات، نشان از اقدام دولت رئیسی به اجرای فیلترینگ چینی دارد.

اما ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود ادعا کرده بود دولت او دسترسی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی را محدود نمی‌کند و تلاشش را معطوف به توسعه زیرساخت‌های اینترنت در ایران و بهبود سرعت و دسترسی کاربران خواهد کرد، وعده‌ای که تا امروز دقیقا عکس آن رخ‌ داده است.

مدیران وزارت ارتباط هم هر بار در این مورد تاکید کرده‌اند که اختلال گسترده در دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و اینترنت ربطی به فیلترینگ ندارد و مربوط به مشکلات شبکه برق و آتش‌سوزی است. اما کارشناسان این نظر را رد می‌کنند و این وضع را ناشی از اختلال عمدی می‌دانند که رفتاری مشابه رفتار سیستم فیلترینگ چینی دارد.

دولتی که نتوانسته طی یک سال گذشته به هیچ‌کدام از وعده‌های اقتصادی خود عمل کند و بیشتر اخبار منتشرشده در مورد فعالیت‌هایش، معطوف به تشدید محدودیت‌ها و مشکلات فقر و فلاکت در ایران شده است حالا در ارتباط با اینترنت هم مشاغل آنلاین را با اختلال دائم اینترنت دچار گرفتاری کرده است.

بسیاری با توجه به اوضاع رکود و بیکاری در ایران، آخرین نقطه امیدشان کسب‌وکارهای مجازی است که با شرایط فعلی و برنامه‌های پیش رو به نظر می‌آید بخش عمده آن عملا تعطیل شود.

هیچ‌کس باور نمی‌کند که با وجود اعتراض گسترده افکار عمومی، برنامه صیانت چینی و روسی نظام از فضای مجازی برای کنترل شرایط سیاسی و اعتراض‌ها و به بهانه تامین امنیت اخلاقی متوقف شده باشد و همه بر این باورند که با توجه‌ به تشدید فلاکت و نارضایتی‌ها، تلاش نظام بیشتر معطوف به آن است که بیش‌ازپیش بر فضای مجازی و افکار عمومی تسلط داشته باشد و آن را مدیریت کند.

کارشناسان و مدیران کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی هم‌ بارها تاکید کرده‌اند بر خلاف ادعاهای وزیر ارتباطات، اختلال شدید روی پروتکل‌های رمزنگاری‌شده تی‌ال‌اس (TLS) و اخلال روی دی‌ان‌اس‌ها (DNS) باعث افت کیفیت اینترنت در ایران شده است، مشکلاتی که ربطی به مسائل یا نواقص زیرساختی ندارد و شرایط طبیعی زیرساخت نشان از آن دارد که بیشتر مربوط به تغییر سیستم فیلترینگ از طرف جمهوری اسلامی است.