ضارب رشدی از خمینی تقدیر کرد: «به آیت‌الله احترام می‌گذارم»

هادی مطر در پاسخ به این سوال که آیا برای حمله به سلمان رشدی از فتوای خمینی الهام گرفته است، گفت که وکیلش گفته در این مورد اظهار نظر نکند

هادی مطر گفت چند صفحه از رمان رشدی را بیشتر نخوانده، رابین رایت هم به نقل از احمد پسر خمینی گفته که او اصلا آیات شیطانی را نخوانده بود-Chautauqua County Sheriff's Office

هادی مطر، ضارب سلمان رشدی روز چهارشنبه در گفتگویی اختصاصی با روزنامه «نیویورک پست» از روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، تقدیر کرد و از اینکه سلمان رشدی پس از حمله او زنده مانده است، ابراز تعجب کرد.

هادی مطر در گفتگویی ویدیویی از زندان کانتی شاتاکوآ در غرب ایالت نیویورک گفت: «من به آیت‌الله احترام می‌گذارم. به نظرم انسان بزرگی است. حرفی جز این  ندارم بزنم.» او در ضمن تاکید کرد که تنها «چند صفحه» از رمان «آیات شیطانی» سلمان رشدی را که باعث فتوای مرگ خمینی علیه او شده بود خوانده است. احمد، پسر خمینی، نیز قبلا به رابین رایت، روزنامه‌نگار آمریکایی، گفته بود که  خمینی هرگز این رمان را که رشدی در آن با سبک رئالیسم جادویی قصه‌پردازی می‌کند نخوانده است.

هادی مطر در پاسخ به این سوال که آیا برای حمله به سلمان رشدی از فتوای خمینی الهام گرفته است، گفت که وکیلش گفته در این مورد اظهار نظر نکند.

مطر در واکنش به خبر زنده ماندن سلمان رشدی گفت: ««فکر کنم وقتی شنیدم که جان سالم به در برده غافلگیر شدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مطر متولد ایالت کالیفرنیای آمریکا است. پدر و مادرش هر دو از جنوب لبنان می‌آیند. مادرش از پسر خود حمایت نمی‌کند و می‌گوید او طی یک سفر به خاورمیانه به افکاری افراطی رسیده است. او در زمان حمله در شهر فیرویو در ایالت نیوجرسی زندگی می‌کرد که تنها چند ساعت رانندگی با مکان سخنرانی رشدی فاصله داشت.

درحلی که وایس پیش‌تر گزارش داده بود که مطر در ارتباط مستقیم با اعضای سپاه پاسداران بوده است، مطر منکر هرگونه تماس با سپاه پاسداران شد و گفت در ماه زمستان که در توییتر خبر حضور رشدی در شاتاکوآ را خواند، تصمیم گرفته به او حمله کند. او در مورد رشدی گفت: «ازش خوشم نمی‌آید. فکر نمی‌کنم آدم خیلی خوبی باشد. ازش خوشم نمی‌آید. اصلا ازش خوشم نمی‌آید.»

او افزود: «آدمی است که به اسلام حمله کرده، به باورها و نظام‌های باوری مسلمانان حمله کرده است.»

مطر در جریان حمله روز جمعه به سلمان رشدی در نیویورک، بارها به گردن و شکم او چاقو زد و به گفته مدیر برنامه‌های رشدی باعث ضربه خوردن کبد و اعصاب یک دست و یک چشم او شده است.

هادی مطر در جریان این مصاحبه از این گفت که چطور با اتوبوس یک روز پیش از سخنرانی رشدی به شهر بوفالو در شمال ایالت نیویورک رفت و سپس با استفاده از نرم‌افزار «لیفت» (شبیه اسنپ در ایران) خودش را به شاتاکوآ رسانده است.

مطر در ضمن گفت در توییتر ویدئوهای سلمان رشدی را تماشا کرده است.

او در مورد شرایط خودش در زندان مدعی شد که غذاهای حلال به او داده نشده است اما گفت عموما وضع مناسبی دارد.