دولت سوریه: هیچ شهروند آمریکایی را بازداشت نکرده‌ایم

دولت ایالات متحده آمریکا می‌گوید آستین تایس، روزنامه‌نگار و از اعضای نیروی دریایی آمریکا، به‌وسیله دولت اسد بازداشت شده است

تصویری از والدین آستین تایس در سال ۲۰۱۷ -- JOSEPH EID / AFP

پس از آنکه رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، دولت سوریه را به بازداشت آستین تایس، روزنامه‌نگار آمریکایی، متهم کرد، وزارت امور خارجه سوریه به این اظهارات جو بایدن واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای نوشت نه تنها این روزنامه‌گار بلکه هیچ‌یک از شهروندهای آمریکا در قلمرو تحت کنترل دولت بشار اسد در بازداشت به‌سر نمی‌برند.

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه سوریه در بخشی از بیانیه فوق ضمن آنکه اظهارات هفته گذشته بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، را «گمراه‌کننده و غیرمنطقی» توصیف کرد، نوشت که اتهام‌های وارد شده به دولت سوریه مبنی بر ربودن آستین تایس «بی‌اساس» است.

هفته گذشته کاخ سفید به بهانه دهمین سالروز ربوده شدن تایس بیانیه‌ای منتشر کرد. آسوشیتدپرس در تحلیل این بیانیه نوشت: «تذکرات بایدن [در این بیانیه] نشانه‌ای بود دال بر این موضوع که آمریکا اطمینان دارد تایس در دست حکومت بشار اسد است.» بایدن در این بیانیه چنین نوشته بود:«ما یقین داریم که دولت سوریه او را بازداشت کرده است؛ [از این‌رو] بارها از دولت سوریه خواسته‌ایم با ما همکاری کند تا بتوانیم آستین را به خانه برگردانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز در سخنان روز سه‌شنبه‌اش خطاب به خبرنگارها گفت دولت آمریکا، سوریه را تحت فشار قرار داده است تا تمامی شهروندهای آمریکایی را آزاد کند. به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دولت بایدن هم به‌صورت مستقیم با مقام‌های دولت سوریه رایزنی می‌کند و هم از طریق اشخاص ثالث.

با این‌وجود وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، هرگونه تماس با دولت آمریکا در مورد شهروندهای ناپدید شده این کشور در سوریه را رد کرد.

آستین تایس روزنامه‌نگار و از اعضای سابق نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا است که به‌منظور پوشش وقایع انقلاب سوریه به این کشور سفر کرد، اما در سال ۲۰۱۲ ربوده شد. از آن تاریخ تا امروز خبری از تایس در دست نیست و تنها یک ویدئو از او منتشر شده است که او را زنده نشان می‌دهد. این ویدئو یک ماه پس از ناپدید شدن تایس منتشر شد و او را در حالی نشان می‌داد که دستانش بسته است و «عیسی مسیح» را صدا می‌زند – این شهروند آمریکایی در زمان ناپدید شدن ۳۱ سال داشت و در صورت زنده بودنش اکنون ۴۱ ساله است.

دولت ایالات متحده ادعا می‌کند به‌غیر از آستین تایس یک آمریکایی دیگر نیز به‌نام مجد کمالماز در خاک سوریه ناپدید شده است. بر اساس اطلاعات موجود تاریخ ناپدید شدن کمالماز به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد.

بیشتر از جهان