کاظمی قمی ادعای خود را در مورد آمریکایی بودن جبهه مقاومت ملی پس گرفت

کاظمی قمی گفته بود: «آمریکا مجموعه‌ای را تحت عنوان «جبهه مقاومت» سازماندهی می‌کند که دروغ است»

حسن کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان، روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد (۱۷ اوت ۲۰۲۲)، در نشستی در تهران ادعای دو روز قبل خود در مورد آمریکایی بودن جبهه مقاومت ملی افغانستان را پس گرفت و گفت که منظور او چیزی نبوده که برداشت شده است.

کاظمی قمی، احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان»، را یکی از واقعیت‌های جامعه افغانستان دانست و گفت که ایران از مذاکرات جبهه مقاومت با طالبان حمایت می‌کند.

این مقام ارشد ایرانی روز دوشنبه، ۲۴ مرداد، در یکی از گفت‌وگوهای زنده شبکه خبری صدا و سیمای ایران، جبهه مقاومت ملی را ساخته دست آمریکا خواند و گفت: «آمریکا مجموعه‌ای را تحت عنوان «جبهه مقاومت» سازماندهی می‌کند که دروغ است؛ آن‌ها به اسم مقاومت به‌دنبال ایجاد آشوب‌های داخلی هستند.» 

او سپس دو روز بعد در نشستی در تهران، از موضعش در مورد جبهه مقاومت ملی عقب‌نشینی کرد و گفت که سخنانش درست تعبیر نشده‌اند. کاظمی قمی وانمود کرد که دولت ایران، احمد مسعود را در جایگاه رهبر بخشی از مردم افغانستان قبول دارد و جبهه مقاومت تحت رهبری او، یک ساختار مردمی و افغانستانی است.

او همچنین از حمایت ایران از مذاکرات میان طالبان و جبهه مقاومت ملی سخن گفت و افزود: «ده ماه پیش، ایران زمینه گفت‌وگو میان طالبان و جبهه مقاومت ملی را فراهم ساخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، محمد رضا بهرامی، سفیر پیشین ایران در افغانستان، نیز پس از سخنان کاظمی قمی در مورد آمریکایی بودن جبهه مقاومت ملی، در نشستی در تهران گفت که جبهه مقاومت ملی متشکل از مجاهدین و نظامیان پیشین است و به نظر نمی‌رسد که تحت حمایت کشورهای غربی باشد.

او تصریح کرد: «من هیچ نشانه‌ای ندیده‌ام که رویکرد و هدف‌گیری جبهه مقاومت ملی متاثر از حمایت‌های کشورهای غربی باشد.»

با این حال، حسن کاظمی قمی که از آغاز به قدرت رسیدن طالبان، روابط مستقیم و محکمی با این گروه دارد، از طالبان با عنوان «دولت کابل» یاد می‌کند و رفتارش با وزارتخانه‌های طالبان، رفتارهای رسمی و دیپلماتیک شبیه رفتار با دولت‌های به رسمیت شناخته‌شده است.

او هفته گذشته نیز در سفری به کابل، با مقام‌های ارشد طالبان، از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، و امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، دیدار کرد و بر مبارزه مشترک علیه داعش و نیز تقویت روابط اقتصادی میان طالبان و ایران، تاکید ورزید. کاظمی قمی پیش از سفرش به کابل، در توییتی، گشوده شدن آب هیرمند به سمت سیستان ایران را نتیجه کار دیپلماتیک‌ خود با طالبان دانسته و ابراز خرسندی کرده بود. 

در یک سال گذشته، دولت ایران به اشکال مختلف روابط نزدیک‌ و دوستانه‌ خود را با طالبان حفظ کرده است. به‌رغم شورش‌های مکرر در مرزها میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایران، دولت ایران شیوه مدارا و گذشت در برابر طالبان در پیش گرفته است و سفارت و کنسولگری‌های این کشور در افغانستان نیز در سال گذشته به فعالیت منظم خود در افغانستان ادامه داده‌اند.