کاظمی قمی درگیری‌های مرزی طالبان و ایران را «طرح شیطنت‌آمیز» آمریکا خواند

نماینده رئیس جمهوری ایران مدعی شد که بخشی از داعش به سمت مرزهای افغانستان سوق داده شده است

قمی مدعی شد که آمریکا مسئول برحی از اقدامات انفجاری و تروریستی در افغانستان است، تا حضور و مداخله‌اش را توجیه کنند-تسنیم

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان، روز دوشنبه، ۲۴ مرداد(۱۵ اوت ۲۰۲۲)، در گفت‌گو با خبرگزاری صدا و سیما، درگیری‌ها میان طالبان و مرزبانان ایرانی را که در یک سال گذشته چهار بار رخ داده است، «طرح شیطنت‌آمیز آمریکا» خواند و گفت، تلاش‌هایی در جریان است تا ایران و طالبان باهم درگیر شوند.

کاظمی قمی گفت: «یکی از تلاش‌های آمریکا در افغانستان این است که به نوعی طالبان را با جمهوری اسلامی ایران درگیر کنند. یکی از سیاست‌های ما در این مدت این بوده است که در این طرح شیطنت‌آمیز آمریکا ورود صورت نگیرد.»

او همچنین ادعا کرد که آمریکا در افغانستان به ایران‌هراسی، و در ایران به  افغانستان‌هراسی دامن می‌زند. او حمله به کنسولگری ایران در هرات را که در ماه آوریل رخ داد، و نیز موج اعتراضات به خشونت و بدرفتاری با مهاجران افغان را در ایران، کار آمریکا دانست و گفت که جمهوری اسلامی ایران از این طرح‌ها آگاه است.

کاظمی قمی که پنجشنبه گذشته به کابل سفر کرد و با مقام‌های طالبان، از جمله مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه این گروه، دیدار داشت، گفت که آمریکا از افغانستان خارج شده است، اما همچنان علاقه‌مند مداخله در این کشور است و از هر طریقی «تلاش می‌کند از برقراری ثبات، امنیت و آرامش» در افغانستان جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان، مدعی شد که «آمریکا بزرگ‌ترین حامی داعش است» و تنوع عملیاتی داعش در افغانستان نشان می‌دهد که هدف اساسی، ناامن‌سازی مرزهای افغانستان است.

کاظمی قمی افزود: «در باتلاقی که آمریکایی‌ها در درگیری با طالبان گیر کرده بودند، اکنون تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی ایران را  درگیر بسازند.»

کاظمی قمی با انتقاد از عملکرد آمریکا در مبارزه با تروریسم، گفت: «ادعای مبارزه آمریکا با تروریسم کذب است.» او مدعی شد که آمریکا، عناصر داعش را از سوریه و عراق به افغانستان می‌آورد و بخشی از نیروهای داعش را به سمت مرزهای افغانستان سوق می‌دهد.

او حتی مدعی شد که آمریکا مسئول برخی از اقدامات انفجاری و تروریستی در افغانستان است، تا حضور و مداخله‌اش را توجیه کنند.

کاظمی قمی در این گفت‌وگو که به مناسبت یک‌سالگی سقوط کابل به دست طالبان، انجام شد، بار دیگر جنگ ۲۰ ساله طالبان را در افغانستان « جهاد علیه اشغالگران» خواند. این ادبیاتی است که طالبان برای توجیه جنگ ۲۰ ساله‌شان در برابر دولت‌های پیشین افغانستان به‌کار می‌گیرند.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران، در حالی درگیری‌های مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی را به آمریکا نسبت می‌دهد که پیش از این، سخنگویان وزارت خارجه ایران، ناآشنایی طالبان را به خطوط مرزی، از عوامل اصلی درگیری‌های مرزی خوانده‌اند. در یک سال سلطه طالبان بر افغانستان، نیروهای این گروه چهار بار با مرزبانان ایرانی وارد درگیری شده‌اند.

آخرین بار، چهارشنبه، ۱۹ مرداد (۱۰ اوت)، خبرگزاری برنا گزارش داد که در منطقه فرجا در مرز تایباد ایران، میان طالبان و مرزبانان ایرانی درگیری رخ داده است. به گزارش برنا، در نتیجه آن درگیری، یک مرزبان ایرانی جان باخت و یک مرزبان دیگر مجروح شد.

بیشتر از جهان