بنی گانتس، رقیب نتانیاهو عهده‌دار تشکیل دولت اسرائیل شد

انتشار فهرستی از پیش‌نیازها برای ملاقات با مذاکره‌کنندگان احزاب

GALI TIBBON / AFP

رئیس‌جمهور اسرائیل رسما بنی گراتس، فرمانده سابق ارتش را مامور کرد تا دولت بعدی این کشور را تشکیل دهد، این اولین بار طی دهه گذشته است که کسی جز بنجامین نتانیاهو عهده‌دار چنین ماموریتی شده است.

رئیس‌جمهور رووین ریولین در بعدازظهر چهارشنبه به‌طور رسمی به آقای گرانتس ماموریت داد تا با حزب میانه‌روی آبی و سفید خود طی ۲۸ روز آینده ائتلافی برای حکومت بر کشور تشکیل دهد.

اول آقای نتانیاهو و حزب لیکود وی عهده‌دار این ماموریت شدند ولی در روز دوشنبه اعتراف کردند به تنهایی قادر به کسب ۶۱ کرسی اکثریت در مجلس نیستند و همچنین نتوانسته‌اند با حزب آبی و سفید به توافقی برای دولتی متحد دست یابند. این حزب از همکاری با نخست‌وزیر فعلی سرباز می‌زند چرا که او اکنون با اتهامات مجرمانه روبه‌رو است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معلوم نیست اگر آقای گرانتس به نتیجه بهتری دست یابد. تنها امید وی آن است که با حزب لیکود ائتلاف تشکیل دهد اما این حزب نیز پشتیبان رهبر خویش باقی مانده است.

بلافاصله بعد از مراسم، آقای گرانتس قول داد «دولت لیبرالی متحد» تشکیل خواهد داد.

او در بیانیه‌ای گفت: «دولتی که من تشکیل خواهم داد خادم تمام شهروندان اسرائیل خواهد بود و تمام شهروندان اسرائیل از آن بهره‌مند خواهد شد».

او افزود: «در میهن ما، کشور اسرائیل، جا برای تمام بخش‌ها و اجزای جامعه اسرائیلی است».

حزب لیکود اندکی بعد از این مراسم اعلام کرد پای میز مذاکرات با حزب آبی و سفید خواهد نشست ولی در توییتی نیز اشاره کرد این حزب از تقاضای خود برای تقسیم قدرت میان آقای گرانتس، رهبر حزب آبی و سفید و رهبر حزب خویش، آقای نتانیاهو عقب نخواهد نشست.

حزب آبی و سفید فهرستی از پیش‌نیازها برای ملاقات با مذاکره‌کنندگان احزاب منتشر کرد که با بعضی از آن‌ها توافق شده است. با این وجود، احزاب مذهبی و حزب راست پاسخ منفی داده و گفتند احزاب ایشان توسط حزب لیکود نمایندگی خواهد شد.

در انتخابات ماه سپتامبر، که دومین رای‌گیری در کمتر از شش ماه بود، هیچ کس به اکثریت آرا دست نیافت و هیچ یک از دو حزب بزرگ، نه لیکود و نه آبی و سفید نتوانستند کرسی‌هایی کافی برای ایجاد ائتلاف اکثریت در کنست، مجلس اسرائیل با ۱۲۰ کرسی، کسب کنند.

بسیاری هراس آن را دارند که انتخابات سومی در راه باشد.

آقای گرانتس، با سابقه‌ای دیرینه در ارتش، خود را به‌عنوان رهبری عملگرا نشان داده که می‌تواند اختلاف‌های درون اسرائیل را حل کرده و با مشکلات امنیتی متعدد این کشور مقابله کند.

کارزار انتخاباتی بی‌هیاهوی وی دقیقا نقطه مقابل کارزار آقای نتانیاهو بود که وعده داده است بخش‌هایی عمده از کرانه غربی رود اردن را در روزهای آخر خویش به خاک اسرائیل ضمیمه کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent