حبیبه خاهوش، زن مبارزی که برای دومین بار به طالبان حمله کرد

وقتی طالبان مراسم فاتحه‌خوانی فرمانده سبزمحمد را به هم زدند، حبیبه به طالبان حمله کرد

حبیبه خاهوشی هنگامی به طالبان حمله کرد که طالبان مراسم فاتحه‌خوانی پدرش را به هم زدند- عکس از ایندیپندنت فارسی

حبیبه خاهوشی، اهل دره خاهوش شهرستان خوست و دختر یکی از اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان، با اسلحه پدرش به طالبان حمله کرد و دو طالب را زخمی کرد. او پیش‌تر نیز با طالبان درگیر شده بود. 

نزدیکان حبیبه به ایندیپندنت فارسی گفتند که این رویداد روز دوشنبه، ۲۴ مرداد، در دره خاهوش شهرستان خوست رخ داد. این منابع می‌گویند که طالبان به خانواده و بستگان نزدیک محمدیار و سبزمحمد، دو فرمانده جبهه مقاومت که روز جمعه کشته شدند، اجازه ندادند در مراسم تشییع پیکر این دو نفر شرکت کنند. در روز دوشنبه هم که مراسم فاتحه‌خوانی این دو تن برگزار شد، طالبان با حمله به مراسم، دیگ‌های غذا را واژگون کردند و مراسم را به هم زدند؛ اینجا بود که حبیبه خاهوشی، دختر فرمانده سبزمحمد، از پنجره خانه خود با اسلحه پی‌کا به سمت طالبان شلیک کرد.

گفته می‌شود حبیبه حدود ۴۰ دقیقه به‌تنهایی با طالبان درگیر شد، دو طالب را زخمی کرد و هنگامی که طالبان از محل فرار کردند، او نیز به کوه گریخت.

شاهدان می‌گویند طالبان برای دستگیری این دختر یک گروه بزرگ را به کوه فرستادند و می‌خواستند او را بازداشت کنند اما بزرگان محل مداخله و طالبان محلی را قانع کردند که از تعقیب حبیبه دست بردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیکان حبیبه می‌گویند که او اکنون مخفی شده است.

حبیبه خاهوشی چند ماه پیش نیز هنگامی که پدرش و چند تن از همراهان او در دره خاهوش بودند و گروهی از طالبان برای دستگیری آنان حمله کرده بودند، به طالبان حمله کرد. درگیری حبیبه با طالبان سبب شد تا پدر و همراهانش بتوانند از محاصره فرار کردند.

سبزمحمد و محمدیار روز جمعه در دره فارزو در شهرستان خوست استان بغلان کشته شدند. منابع محلی می‌گویند که محمدیار، سبز محمد، نسیم‌قلعه و پهلوان ظاهر با طالبان درگیر شده بودند. در این درگیری که چند ساعت ادامه یافت، محمدیار، از فرماندهان جبهه مقاومت، جان باخت و طالبان سه تن دیگر را اسیر کردند و سپس کشتند.

به گفته این منابع، در این درگیری ۱۴ طالب نیز کشته شدند.

در همین حال، از درگیری میان طالبان و جبهه آزادی نیز گزارش‌هایی به رسانه‌ها رسیده است. جبهه آزادی می‌گوید که مقاومت‌گران این جبهه ۲۵ مرداد در یک حمله تهاجمی در بنو اندراب، سه طالب را کشتند و پنج طالب را زخمی کردند.

جبهه مقاومت ملی  روز ۲۴ مرداد در حمله‌ای گسترده به پاسگاه‌های طالبان در شهرستان‌های دره، حصارک و عنابه در پنجشیر تلفات سنگینی به طالبان وارد کرد و ۴۰ تن از آنان را به اسارت گرفت. در این حمله، هفت روستای استان پنجشیر نیز از کنترل طالبان خارج شد.

بیشتر از جهان