افزایش قدرت اقتصادی هوای آمریکا را آلوده‌تر کرد

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و بی‌توجهی به قوانین زیست‌محیطی در افزایش شمار مرگ‌های مرتبط با آلودگی هوا موثر بوده است

lastsecond.ir/ نیویورک

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کیفیت هوای ایالات متحده در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ کاهش یافته است. پایین آمدن کیفیت هوای ایلات متحده بعد از بهبود آن برای ۷ سال متمادی که از سال‌های آغازین دولت باراک اوباما شروع شد اتفاق افتاده است.

به گزارش اقتصاددانان دانشگاه کارنگی ملون که آمار جمع‌آوری شده از این دوران توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست را مطالعه کردند، افزایش آلودگی هوا که بر اساس این پژوهش در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، درست بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و بعد از سال‌ها بهبود اقتصادی ایالات متحده اتفاق افتاده و منجر به مرگ زودهنگام هزاران نفر در سراسر کشور شده است.

کارن کلی و نیکولاس مولر در مقاله‌ای تازه که به توضیح این پژوهش می‌پردازد، نوشتند: «افزایش آلودگی هوا با مرگ زودهنگام ۹ هزار و ۷۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ ارتباط داشته است.»

محققان به این نتیجه رسیدند که مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا آسیب  اقتصادی نیز به همراه داشته و علاوه بر گرفتن جان انسان‌ها،  باعث ایجاد خساراتی در حدود ۸۹ میلیارد دلار شده است.

به گفته پژوهشگران، دلایل افزایش مواد آلوده‌کننده هوا از منابع مختلفی نشات می‌گیرد. اقتصاد قوی ایالات متحده، آتش‌سوزی جنگل‌ها در مناطق آفتاب‌خیز کشور و از بین رفتن قوانین محافظت از محیط زیست در آمریکا، که دولت دونالد ترامپ به شدت در پی آن بوده است، از جمله دلایل افزایش مواد آلاینده هوا بوده است.

بنا به گفته محققان، وقتی کار به اقتصاد می‌رسد یک دلیل اصلی آلودگی افزایش استفاده از کامیون‌ها برای انتقال کالا بوده است که منجر به استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی آلوده می‌شود. 

آنها نوشتند: «ترکیب شیمیایی مواد موجود در هوا نشان می‌دهد استفاده از گاز طبیعی و حمل و نقل ماشین‌ها بیشتر شده است که احتمالا دلیل افزایش آلودگی هوا است. بنا به نتیجه‌گیری ما، این تاثیر ناشی از ماشین‌های گازوئیلی و همچنین برخی از دیگ‌های بخار صنعتی است».

افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز به ویژه در کالیفرنیا از سال ۲۰۱۶ آغاز شد و در این ایالت شعله‌های زبانه‌کش و ویرانگر آتش تا نزدیکی مراکز محل سکونت شهروندان را سوزاند.

دست آخر، دلیل دیگری برای کاهش کیفیت هوا، حملات شدید علیه «قانون هوای تمیز» ایالات متحده اعلام شده است که اتحادیه دانشمندان نگران آلودگی هوا نیز قبلا آن را مانع مرگ زودهنگام هزاران نفر در سراسر این کشور اعلام کرده بود. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-air-quality

© The Independent

بیشتر از جهان