استفاده از یک شیوه جدید کشاورزی در امارات برای تهیه غذای دام

کسب‌وکارهای نوپا در امارات قصد دارند برای تهیه خوراک دام در مزارع عمودی و آب‌کشت سرمایه‌گذاری کنند

KARIM SAHIB / AFP

امارات متحده عربی به منظور تولید بیشتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خوراک دام‌ به شیوه کشاورزی عمودی و آب‌کشت (هیدروپونیک- شیوه کشت گیاه بدون خاک) روی آورده است.

به گزارش بلومبرگ، این اقدام از آن جهت در دستور کار مسئولان این کشور بیابانی قرار گرفته که امارات تلاش می‌کند وابستگی خود به واردات را کاهش دهد و در برابر اختلال‌های زنجیره تامین جهانی مواد غذایی از خود محافظت کند.

کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت شیوه کشت گیاه بدون خاک است. در این نوع کشت، متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری می‌کنند و با افزودن مواد ریزمغذی و درشت‌مغذی به آب، عملا نیاز به خاک برای تولید محصول منتفی می‌شود. به گفته متخصصان، آب‌کشت، روشی است که نسبت به راهکارهای سنتی در کشاورزی مزیت‌های زیادی دارد. در این فرایند، نیاز به آب کمتر و بازدهی بیشتر است.

فاریس مسمار، مدیر اجرایی یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ مستقر در ابوظبی به نام «هچ اند بوست ونچرز» (Hatch & Boost Ventures) در گفت‌وگویی اعلام کرد که فعالیت‌های خود را از اواخر سال ۲۰۲۲ بر مزارع محلی متمرکز خواهند کرد.

او از سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ (شرکت کسب‌وکار نوپا) اماراتی به نام «ورد او فارمینگ» (World of Farming) به منظور تامین علوفه برای تولیدکنندگان گوشت و لبنیات خبر داد. این در حالی است که در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد خوراک دام این شرکت‌ها به واردات متکی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسمار با اشاره به اینکه در امارات، زمین قابل کشت زیادی وجود ندارد، گفت: «وابستگی به واردات در حال تبدیل شدن به یک دغدغه مهم برای مزارع خصوصی و تجاری است. تولیدکنندگان محلی برای تهیه غذای دام‌هایشان مدام نگرانی‌ دارند و ما فکر کردیم که لازم است برای این موضوع چاره‌ای بیندیشیم.»

کشورهای منطقه خاورمیانه که در مناطق خشک و کم‌باران واقع شده‌ و با کمبود منابع کافی مواجه‌اند، به طور فزاینده‌ای به دنبال این‌اند که خود را در برابر شوک‌های غذایی و اختلال‌های زنجیره تامین جهانی محافظت کنند. اختلال‌های پیش‌آمده در زنجیره مواد غذایی در سال‌های اخیر که از بیماری‌های همه‌گیر، سیاست و تغییرات اقلیمی ناشی شد، بسیاری از کشورها از جمله امارات را به فکر چاره انداخت.

این نگرانی‌ها به‌ویژه زمانی شدت گرفت که تهاجم روسیه به اوکراین به اختلال در عرضه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات در جهان منجر شد و هم‌زمان با آن، گرمای شدید هوا بسیاری از محصولات غذایی در اروپا و ایالات متحده را از بین برد.

در چنین شرایطی، استفاده از روش‌هایی مانند آبیاری قطره‌ای و کشت عمودی به کشورهای بیابانی مانند امارات اجازه می‌دهد واردات پرهزینه محصولات زراعی موردنیاز خود را کاهش دهند.

به عنوان یکی از تازه‌ترین اقدام‌های انجام‌گرفته در این زمینه، شرکت هواپیمایی امارات مستقر در دبی به منظور تامین سبزیجات موردنیاز برای وعده‌های غذایی مسافران پروازهایش، بزرگ‌ترین مزرعه هیدروپونیک (آب‌کشت) جهان را در ماه ژوییه افتتاح کرد.

این مزارع معمولا گیاهان را در محیط‌های سربسته و بدون نیاز به خاک پرورش می‌دهند، از نور مصنوعی استفاده می‌کنند و محصولات را با محلول‌های مغذی مبتنی بر آب، آبیاری می‌کنند. با اینکه استفاده از چنین شیوه‌ای به‌تدریج گسترش یافت، به‌ندرت می‌توان تولید محصولاتی برای تامین خوراک دام را در میان آن‌ها پیدا کرد. از این رو، به گفته فعالان این عرصه، سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند یکی از اقدام‌های پرسود کسب‌وکارهای نوپا محسوب شود.

هزینه خوراک دام بیش از ۶۰ درصد از هزینه‌های جاری تولیدکنندگان پروتئین حیوانی را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین اگر کشاورزی عمودی بتواند منبع خوراک مقرون به‌صرفه‌تری فراهم کند، به سیستم غذایی امارات متحده عربی کمک بزرگی خواهد کرد.

بیشتر از جهان