ویلیام روتو به ریاست ‌جمهوری کنیا رسید

معاون سابق رئیس‌ جمهوری با رویکردی «پوپولیستی» پیروز شد

روتو با ۵۰.۴۹ درصد آرا در مقابل رایلا اودینگا، نخست‌وزیر سابق و رهبر دیرین اپوزیسیون‌، پیروز شد- REUTERS/Monicah Mwangi

ویلیام روتو، معاون رئیس‌ جمهوری کنیا، به ریاست‌ جمهوری این کشور انتخاب شد. به گزارش «سی‌ان‌ان»، کمیسیون انتخاباتی کنیا روز دوشنبه، ۱۵ اوت (۲۴ مرداد ۱۴۰۱)، این نتیجه را اعلام کرد.

روتو با ۵۰.۴۹ درصد آرا در مقابل رایلا اودینگا، نخست‌وزیر سابق و رهبر دیرین اپوزیسیون‌، پیروز شد. این پنجمین باری بود که اودینگا، که سال‌ها است سودای ریاست‌ جمهوری را در سر دارد، در انتخابات نامزد می‌شد. اودینگا از حمایت آهورو کنیاتا، رئیس‌ جمهوری پیشین، برخوردار بود و بسیاری انتظار داشتند پیروز شود. اما روتو با رویکردی که برخی پوپولیستی نامیده‌اند و مخالف خاندان‌های سیاسی اصلی کشور بود، به موفقیتی چشمگیر رسیده است.

این نخستین باری بود که ویلیام روتو نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شد و حالا می‌رود تا پنجمین رئیس‌ جمهوری کنیا پس از استقلال این کشور باشد. ائتلاف سیاسی او موسوم به «کنیا کوآنزا» («کنیا در صدر») به اکثریت کرسی‌ها در مجلس سنا دست یافت و دومین حزب بزرگ مجلس ملی خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چهره ۵۵ ساله در سخنرانی پیروزی خود در روز دوشنبه، گفت: «خدا بود که ما را به این‌جا رساند… من و تیمم کسب اطمینان می‌کنیم که فداکاری‌های بسیاری از مردم کنیا، بیهوده نبوده باشد… ما آن‌ها را تنها نمی‌گذاریم. من اطمینان دارم که این کشور متحد می‌شود و خواهیم توانست در جایگاه یک ملت دموکراتیک، به پیش حرکت کنیم.» 

او افزود:‌ «من دولتی شفاف، باز و دموکراتیک خواهم داشت و تا جایی که اپوزیسیون بر دولتم نظارت کند، با آن همکاری خواهم کرد.»

ائتلاف اودینگا حتی پیش از اعلام نتایج، اعلام کرد که آن‌ها را نمی‌پذیرد. رئیس کارزار انتخاباتی اودینگا گفت این کارزار هنوز نتوانسته است نتایج را با یافته‌های خود تطبیق دهد. در پی این گفته‌ها، درگیری‌هایی در مرکز سراسری شمارش آرا در نایروبی رخ داد. «کمیسیون مستقل انتخابات و حوزه‌ها» خود دچار اختلافات درونی شده است. وافولا چبوکاتی، رئیس کمیسیون، از نتایج اعلام شده حمایت کرده است، اما چهار تن از مسئولان کمیسیون اعلام مخالفت کرده‌اند. یکی از مخالفان، جولیانا چررا، معاون رئیس کمیسیون، است که هیچ شواهدی برای ادعای خود مبنی بر تخلفات، ارائه نکرده است. با توجه به سابقه درگیری‌های قومی و خشونت‌بار در کنیا در پی انتخابات‌های ریاست ‌جمهوری، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. 

یک منبع آگاه در سازمان ملل، به «ایندیپندنت فارسی»‌ گفت: «درگیری در مرکز شمارش آرا خیلی نگران‌کننده بود. با نگرانی رویدادها را پیگیری می‌کنیم.»

بیشتر از جهان