بلینکن سه روز پس از حمله به سلمان رشدی تحریک‌های ایران را محکوم کرد

جمهوری‌خواهان منتقد دولت بایدن می‌گویند او به تعامل با «تروریست‌ها در تهران» ادامه می‌دهد

بلینکن از مدافعان مذاکره و توافق با جمهوری اسلامی ایران است-Andrew Harnik / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سه روز پس از حمله به سلمان رشدی در نیویورک، تحریک‌های جمهوری اسلامی ایران در تشویق خشونت علیه این نویسنده ۷۵ ساله را محکوم کرد.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «درحالی که مقامات به تحقیق درباره این حمله ادامه می‌دهند، به نیروهای مهلکی که از طریق نفرت‌پراکنی و تحریک به خشونت می‌کوشند حقوق را تضعیف کنند، هشدار می‌دهم. به خصوص به نهادهای دولتی ایران که برای نسل‌ها خشونت علیه سلمان رشدی را تحریک کرده‌اند و رسانه‌های مورد حمایت دولت که اخیرا سوء‌قصد به رشدی را تمجید کردند.»

روح‌الله خمینی ۳۴ سال پیش فتوای قتل نویسنده کتاب آیات شیطانی را صادر کرد. پس از او علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی این فتوا را تایید کرد و پاداش قتل سلمان رشدی را افزایش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه هادی مطر لبنانی‌تبار که تصاویر مقامات عالی جمهوری اسلامی را در رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشته بود، با چاقو به سلمان‌ رشدی حمله کرد و او را راهی بیمارستان کرد.

رسانه‌های نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی در سطحی گسترده از این اقدام هادی‌ مطر استقبال کردند. برای مثال، کیهان که به انعکاس دیدگاه‌های بیت خامنه‌ای مشهور است، نوشت که باید دست ضارب سلمان رشدی را بوسه‌باران کرد. روزنامه جام‌جم هم با انتشار تصویری گرافیکی از سلمان رشدی تیتر زد: «چشم شیطان کور شد.»

اما در حالی که شماری از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی از دولت بایدن خواسته‌اند باتوجه به حمله‌هایی از این دست مذاکره با جمهوری اسلامی را متوقف کنند، وزارت امور خارجه دولت بایدن که تحت نظر بلینکن است به تعامل با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه در این زمینه گفت: «جمهوری اسلامی برای قتل سلمان رشدی پاداش تعیین کرده بود، او روز جمعه در نیویورک چاقو خورد. جرا دولت بایدن هنوز می‌خواهد با چنین تروریست‌هایی در تهران توافق کند؟»

بلینکن در حالی در بیانیه خود می‌گوید که واشینگتن و شرکایش عزم راسخی برای مقابله با این تهدید‌ها دارند که اف‌بی‌آی اخیرا از طرح جمهوری اسلامی برای ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ پرده برداشت.

بیشتر از جهان