ارتش یمن: حوثی‌ها طی هفته گذشته ۳۵۱ بار آتش‌بس را نقض کردند

ارتش یمن در روز یکشنبه اعلام کرد که در حمله‌های شبه‌نظامی‌های حوثی چهار نفر از نیروهای آنها کشته و ۲۵ نفر زخمی شده‌اند

توافق آتش‌بس از ۲ آوریل آغاز شد و تاکنون دو بار تمدید شده است- Mohammed HUWAIS / AFP

ارتش یمن روز شنبه، ۱۳ اوت (۲۲ مرداد ۱۴۰۱)، اعلام کرد که در حمله‌های شبه‌نظامی‌های حوثی چهار نفر از نیروهای آن کشته، و ۲۵ نفر زخمی شده‌اند. دولت رسمی یمن شبه‌نظامیان حوثی‌ شیعه را که از حمایت حکومت ایران برخوردارند، متهم کرده است که در طول هفته گذشته چند صد بار آتش‌بس بین طرفین را که با میانجیگری سازمان ملل به دست آمده است، نقض کرده‌اند. 

بسیاری از چهره‌های جامعه بین‌المللی از حوثی‌ها خواسته‌اند جاده‌های منتهی به شهر تعز، شهری که در هفت سال گذشته در حصر بوده است، بازگشایی شود و پیشنهاد تبدیل آتش‌بس به صلحی دائمی را مطرح کرده‌اند. شهر تعز در ارتفاعات جنوب غرب یمن، نزدیک بندر المخا بر کرانه دریای سرخ واقع شده است. این شهر با جمعیت بیش از ۶۰۰ هزار نفر، سومین شهر بزرگ کشور پس از صنعا و عدن محسوب می‌شود. تعز از مدت‌ها پیش محل منازعه طرفین در جنگ داخلی یمن بوده است و به «شهر تک‌تیراندازها» معروف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز رسانه‌ای ارتش یمن در بیانیه‌ای گفت که حوثی‌ها در هفته گذشته با حملات مختلف، از جمله شلیک به سوی نیروهای ارتش، ارسال پهپادهای مسلح به مواد منفجره، بسیج نیروهای تازه و ایجاد مواضع جدید نظامی در تعز، حجه، مارب، حدیده، الضالع، و ابین، ۳۵۱ بار آتش‌بس را نقض کرد‌ه‌اند. 

بارش شدید باران در روزهای اخیر باعث شده است که بسیاری از مردم در استان غربی حدیده با مشکلات روزافزونی مواجه شوند و خطر پایان آتش‌بس و بالاگرفتن درگیری‌ها، اوضاع را از پیش بدتر کرده است. 

توافق آتش‌بس از ۲ آوریل آغاز شد و تاکنون دو بار تمدید شده است. طبق این توافق، هر دو طرف پذیرفته‌اند که به درگیری‌ها خاتمه دهند، به پروازهای تجاری اجازه پرواز از صنعا (شهر پایتخت که حوثی‌ها بر آن تسلط دارند) داده شود،‌ جاده‌ها در تعز و سایر استان‌ها گشوده شوند، و به کشتی‌های حامل سوخت نیز اجازه ورود به بندر حدیده داده شود.

بیشتر از جهان