پس از پلوسی، سناتور اد مارکی وارد تایوان شد

وزیر خارجه تایوان گفت سفر این گروه پنج نفره حمایت قاطعانه آمریکا از این جزیره را نشان می‌دهد

«اد مارکی‌» سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست Erin Clark-Pool/Getty Images/AFP

تنها ۱۲ روز پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، یک گروه پنج نفره از قانونگذاران آمریکایی در روز یکشنبه، ۱۴ اوت ۲۰۲۲، وارد این جزیره شدند. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان از این واقعه، هواپیمای این گروه از قانونگذاران آمریکایی دقایقی قبل در تایپه فرود آمد.   

به گزارش آسوشیتدپرس، «موسسه آمریکایی» در تایوان خبر داد «اد مارکی‌»، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست، در راس این گروه پنج نفره است. سخنگوی سناتور مارکی همزمان با ورود این گروه پنج نفره به تایوان، بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت این هئیت پنج نفره در پی «تایید مجدد ایالات متحده آمریکا از تایوان» و «تشویق به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان» است.

وزیر خارجه تایوان، از ورود این گروه به تایپه استقبال کرد و از این گروه تشکر کرد چون به گمانش حضور آنها حمایت قاطعانه آمریکا از تایوان را نشان می‌دهد. 

آموا آماتا کلمن، نماینده جمهوری‌خواه، هیئتی از مجمع‌الجزایر ساموآ آمریکا، جان گرامندی و الن لونتال، نمایندگان دموکرات، و دان بیر، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا، دیگر اعضای هیئت دیدار کننده از تایوان‌اند.

این سفر در روزهای یکشنبه و دوشنبه، بخشی از تور آسیایی اعضای گروه فوق به‌حساب می‌آید. قانونگذاران آمریکایی در سفر به تایوان، با مقام‌های ارشد این جزیره دیدار خواهند کرد تا در مورد روابط ایالات متحده و تایوان، امنیت منطقه‌ای، تجارت، سرمایه‌گذاری و مسائل دیگر گفتگو کنند.

پیش از این سفر پلوسی به تایوان خشم چین را برانگیخت و باعث شد پکن با برگزاری یک رزمایش نظامی چند روزه و استقرار کشتی نظامی و هواپیماهای جنگی و سایر تجهیزات نظامی‌اش در اطراف این جزیره خودگران، به سفر سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان دهد. دولت چین همچنین در واکنش به این سفر تعامل با آمریکا را کاهش داد و برخی از برنامه‌های مشترک دو کشور، از جمله برنامه مشترک‌شان در حوزه مقابله با تغییرات زیست محیطی را به‌حالت تعلیق درآورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک شبکه تلویزیونی در تایوان، ویدئویی از فرود هواپیمای دولتی ایالات متحده در حدود ساعت هفت بعد از ظهر را در فرودگاه سونگشان در تایپه، پایتخت تایوان، نشان داد.

سفر این گروه از قانونگذاران آمریکایی به تایوان در شرایطی اتفاق می‌افتد که به گفته تحلیلگران بین‌المللی، دیدار جنجالی پلوسی از تایوان و واکنش متعاقب چین وضعیت موجود در منطقه را در درازمدت تغییر می‌دهد.

نگرانی‌هایی درباره احتمال وقوع جنگ میان ایالات متحده آمریکا و چین بر سر تایوان وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند که هیچ یک از این کشورها تاکنون به تشدید تنش تمایلی نداشته‌اند.

با این حال، این به آن معنا نیست که افزایش تنش‌ها بر تایوان و جهان و از جمله بر روابط بین ایالات متحده آمریکا و چین که کشمکش بی‌سابقه‌ای را شاهدند، تاثیر گسترده‌ای نخواهد گذاشت.

چین که مدعی است تایوان خودمختار جزو قلمرو این کشور است، مخالف هرگونه تماس رسمی تایپه با دولت‌های خارجی است. 

درگیری میان چین و تایوان به دوران جنگ داخلی در زمان مائوتسه تونگ برمی‌گردد. مائو با پیروزی در جنگ داخلی سال ۱۹۴۹، جمهوری خلق چین را تاسیس کرد و حزب ملی‌گرای کومینتانگ را به تایوان عقب‌ نشاند که از آن زمان تاکنون خودگردان است.

پکن هنوز این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند و قول داده است که در نهایت آن را با سرزمین اصلی متحد می‌کند و در صورت لزوم از زور استفاده خواهد کرد.

بیشتر از جهان