محموله نفتی توقیف‌شده جمهوری اسلامی در یونان به ایران منتقل می‌شود

برخی ناظران می‌گویند تصمیم دادگاه یونان این پیام را به مقام‌های جمهوری اسلامی می‌دهد که «دزدیدن نفتکش‌ها هیچ عواقبی ندارد»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز هیچ واکنشی به بارگیری دوباره نفتکش لانا نشان نداده‌اند- Angelos Tzortzinis/ AFP

براساس گزارش‌ها، محموله نفت ایران که پیش‌تر در یونان توقیف‌شده بود، درحال انتقال به کشتی لانا در آب‌های یونان است و به‌زودی به ایران منتقل می‌شود. 
خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۱ مردادماه، به نقل از سفارت و منابع آگاه، اعلام کرد که یک نفتکش با پرچم ایران درحال بارگیری محموله نفتی است که ماه آوریل ایالات متحده دستور توقیفش را داده و ماه گذشته مقام‌های یونانی صدور حکم رفع توقیف آن را تایید کرده بودند.
سفارت ایران در یونان روز جمعه در حساب توییتر خود از بارگیری این محموله در نفتکش لانا خبر داد و افزود: «کشتی به‌زودی همراه محموله کامل نفت، عازم کشورمان خواهد شد.»

یک منبع آگاه به‌شرط محفوظ ماندن نامش، به خبرگزاری رویترز گفته که «انتقال آغاز شده» و منبع دوم نیز گفته که این روند از روز جمعه آغاز شده و قرار است طی چند روز تکمیل شود.

گارد دریایی یونان در ماه آوریل سال جاری نفتکش لانا حامل ۷۰۰هزار بشکه نفت خام ایران را که با پرچم روسیه در آب‌های این کشور در حال حرکت بود، توقیف کرد. دلیل اقدام گارد دریایی یونان این بود: پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد که برخی از آن تحریم‌ها به لغو امتیاز کشتیرانی این کشور در آب‌های متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.

یونان این نفتکش را براساس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه توقیف کرده بود، اما زمانی که مشخص شد محموله نفت آن متعلق به ایران است، آمریکا براساس تحریم‌هایی که بر صادرات نفت ایران اعمال کرده است، خواستار توقیف محموله نفتی شد و دولت یونان قرار بود آن را به ایالات متحده تحویل دهد.

این موضوع موجب تیرگی روابط میان جمهوری اسلامی ایران و یونان شد و تهران هشدار داد که با «اقدام‌های تنبیهی» علیه آتن، به آن پاسخ خواهد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به اقدام یونان، دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد که هنوز آزاد نشده‌اند.

وزارت خارجه یونان توقیف نفت‌کش‌های یونانی را رفتاری «خشونت‌آمیز» دانست و به آن اعتراض کرد. دولت یونان همچنین ضمن آنکه خواستار آزادی فوری این دو نفت‌کش شد، اقدام جمهوری اسلامی ایران را «دزدی دریایی» خطاب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال، پس از رسیدگی به موضوع در یونان، در نهایت، دادگاه عالی آن کشور اوایل مردادماه، حکم کرد که محموله باید به ایران بازگردانده شود. وزارت خارجه ایالات متحده نیز در ماه ژوئیه اعلام کرد که به روند قضایی و حکم صادرشده در یونان برای این پرونده، احترام می‌گذارد. 

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی، در روز ۷ تیر ۱۴۰۱ از آزاد شدن نفتکش حکومت ایران، که از سوی دولت یونان توقیف شده بود، خبر داد. سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این، و در ۲۴ خرداد ۱۴۰۱، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت یونان دستور رفع توقیف نفتکش مورد نظر را صادر کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، این نفتکش ماه‌ها در بندر پیرئوس یونان لنگر انداخته بود و در انتظار بارگیری محموله نفتی توقیف شده‌اش بود. کلر جانگمن، رئیس گروه مدافع ایالات متحده آمریکا علیه ایران هسته‌ای، در این مورد به خبرگزاری رویترز گفت تصمیم دادگاه‌های یونان برای بازگرداندن نفتکش و محموله متعلق به جمهوری اسلامی این پیام را به مقام‌های حکومت ایران مخابره می‌کند که «دزدیدن نفتکش‌ها هیچ عواقبی در پی ندارد.»

پیش‌ از این مقام‌های جمهوری اسلامی تمام و کمال از توقیف کشتی‌های یونانی به‌وسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع کرده بودند. به‌عنوان مثال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در اواسط خرداد ماه سال جاری به‌صراحت گفت این اقدام سپاه پاسداران انتقام از یونان بود که، به‌گفته او، دست به سرقت «نفت ایران» زد.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، نیز چند روز پس از این اظهارات خامنه‌ای گفت:«کشتی ما را با قلدری دزدیدند و ایران ثابت کرد دوران بزن‌دررو تمام شده؛ یکی گرفتند، دو کشتی آنان را توقیف کردیم.»

بر اساس گزارش رویترز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز هیچ واکنشی نسبت به بارگیری نفتکش لانا نشان نداده‌اند.