دستور جلسه سرنوشت‌ساز در فدراسیون: راهکارهایی برای گول زدن فیفا

شاید یک سکو در آزادی به زنان اختصاص یابد

جلسه سرنوشت‌ساز درباره موضوع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها صبح شنبه در فدراسیون فوتبال ایران برگزار می‌شود. دستور جلسه عنوانی شبیه این دارد: بررسی آخرین راهکارها برای گول زدن فیفا.

روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، وقتی هواداران استقلال و سپاهان در حال خرید بلیت از سایت بلیت‌فروشی لیگ برتر بودند و برخلاف همیشه، بدون دردسر بلیت‌های خود را تهیه می‌کردند، ناگهان دسترسی به سایت قطع شد و سازمان لیگ در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل مشکلی که در سامانه بلیت‌فروشی ایجاد شده است، مسابقات هفته اول لیگ برتر بدون تماشاگر برگزار می‌شود.

با این حال،‌ دلیل اصلی برای همه روشن بود؛ اختلال در سامانه بلیت‌فروشی بهانه‌ای بود تا بازی‌ها بی‌تماشاگر برگزار شوند و ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها توجیه شود. اما این توجیه تا کی می‌تواند برای فیفا باورکردنی باشد؟

لیگ تا چه زمانی بدون تماشاگر است؟

فدراسیون فوتبال نمی‌داند چطور باید با لیگ را با حضور تماشاگران مرد و بودن حضور زنان برگزار کند. بهانه شیوع کرونا و مشکل سامانه فروش بلیت هم حنایی است که دیگر رنگی ندارد. فیفا از فدراسیون فوتبال ایران یک خواسته مشخص دارد: به بلاتکلیفی و سردرگمی در ماجرای ورود زنان پایان دهید و موضع قطعی خود را اعلام کنید.

فدراسیون فوتبال بارها اعلام کرد با این موضوع مشکلی ندارد اما چه کسی است که نداند خواسته و نظر فدراسیون فوتبال در این ماجرا کمترین تاثیری ندارد. تصمیم‌ها درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها را نهادهای حاکمیت و چهره‌های پرنفوذ در جایی دیگر می‌گیرند اما این فدراسیون فوتبال است که باید طی روزهای آینده، تصمیم نهایی درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها را به فیفا اعلام کند.

شنبه، ۲۲ مرداد، ساعت ۱۰ صبح، جلسه سرنوشت‌سازی برگزار می‎‌‌شود تا با حضور مقام‌های عالی‌رتبه نظام، تکلیف حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران روشن شود.

خروجی جلسه چیست؟

فدراسیون فوتبال قرار است با این برنامه در جلسه حساس شرکت کند که روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها را زمان‌بر و دارای راه‌های فرار بسیار معرفی کند تا بلکه بتواند به این وسیله، موافقت مقام‌های مربوطه را جلب کند. به این شکل که ابتدا در فاز اول، درهای ورزشگاه آزادی را به روی زنان باز کنند و در مراحل بعدی، به ترتیب هر ورزشگاهی که موفق شود زیرساخت‌ها را فراهم کند، پذیرای زنان خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمالا این روند به‌کندی هرچه تمام‌تر پیش می‌رود و خیلی از ورزشگاه‌ها هم بنا به مصلحت حاکمیت، هرگز صاحب زیرساخت نمی‌شوند. این از نگاه فدراسیون فوتبال تنها راه گول زدن فیفا است. شاید هم یک سکو در آزادی را به زنان اختصاص دهند تا هم فیفا را راضی کنند و هم مقام‌های عالی‌رتبه و همیشه‌نگران نظام را.

آخرین نامه فیفا درباره ورود زنان به ورزشگاه

فیفا در تاریخ ۷ مرداد نامه‌ای را برای فدراسیون فوتبال ارسال کرد. فدراسیون جهانی فوتبال با استناد به مکاتبات پیشین با فدراسیون فوتبال، خواستار ارائه توضیحاتی درباره امکان ورود زنان به ورزشگاه شد و توصیه کرد با شروع فصل جدید، زنان همانند مردان تماشاگر بازی‌های لیگ برتر باشند.

البته فدراسیون فوتبال همان زمان مدعی بود که در این نامه به ضرورت ورود زنان به ورزشگاه‌ها هیچ اشاره‌ای نشده و تنها تعامل فدراسیون ایران با نهادهای بین‌المللی برای فراهم کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را خواستار شده است.

ادعای حیرت‌انگیز سجادی درباره زنان و فاجعه مشهد

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، ادعای فدراسیون فوتبال را تایید کرد و در اظهارنظری حیرت‌انگیز، گفت: «در نامه فیفا، الزامی نبود؛ بلکه پیشنهادهایی شد که پیرو پیگیری‌های قبلی است و ما تاکنون هم مشکلی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها نداشتیم.»

وزیر ورزش و جوانان در شرایطی مدعی نبود مشکل شد که ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها بیش از چهار دهه قدمت دارد و آخرین برخورد با زنانی که در مشهد بلیت بازی ایران-لبنان را خریده بودند، پاشیدن اسپری فلفل به صورت زنان پشت درهای بسته ورزشگاه بود که بعید است کسی آن صحنه‌های تلخ را فراموش کرده باشد.

همین فاجعه مشهد بود که فیفا را بیش از پیش بر مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران حساس کرد و پیش از نامه‌ ۷ مرداد که علنی شد، نامه‌های دیگری برای فدراسیون فوتبال ارسال کرد و در این باره هشدارهای جدی داد که مسئولان فدراسیون اخبار آن را مخفی کردند.

برای لاپوشانی راهی نمانده است

حاکمیت ایران همیشه در قبال ورود زنان به ورزشگاه‌ها  موضع سرسختانه‌ای دارد. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، درباره نرمش‌های ۳ بهمن ۱۴۰۰، در آستانه برگزاری بازی ایران-عراق و برپایی جشن صعود به جام جهانی گفت: «مسئولان فوتبال بیایند در ورزشگاه‌ها مکان‌هایی را مخصوص بانوان فراهم کنند که صیانت داشته باشند و از هیجان او یک مرد هوس‌ران و چشم‌چران سوءاستفاده نکند. زنان را باید صیانت کرد. چه مانعی دارد؛ از ورزشگاه فوتبال را ببیند اما باید از او صیانت شود.»

۸ بهمن ۱۴۰۰ و بعد از برگزاری این مسابقه، با اینکه حتی به فوتبالیست‌ها اجازه داده نشد مقابل جایگاه زنان بروند و هیچ تصویری هم از زنان منتشر نشد، علم‌الهدی در مصاحبه دیگری گفت: «جایگاه بانوان در ورزشگاه باید به گونه‌ای باشد که هیجان‌های آن‌ها به جایی منعکس نشود، متاسفانه دیروز این اتفاق نیفتاد.»

امام جمعه مشهد اما بعد از برخورد تند و خشن با زنان و پاشیدن اسپری فلفل به صورت آن‌ها در مشهد، در تاریخ ۱۰ فروردین اعلام کرد: «حضور زنان در ورزشگاه‌ها یعنی ابتذال. اگر قرار باشد یک عده دختر و زن در ورزشگاه هورا بکشند، کف بزنند، این می‌شود ابتذال.»

البته دیگر برای فدراسیون فوتبال راهی به منظور لاپوشانی این تفکر و آن برخوردهای خشن با زنان تماشاگر باقی نمانده است و صحنه‌های برخورد با زنان در مشهد حقیقت را بیش از پیش برای فیفا عیان کرد و حالا سیل نامه‌ها با هشدارهای جدی است که از سوی فیفا به سمت فدراسیون فوتبال روانه می‌شود.

بیشتر از فوتبال