اولیانوف: در مورد متن احیای برجام توافق شده اما ممکن است امضا نشود

نماینده روسیه در مذاکرات وین می‌گوید چند کلمه ممکن است که باعث امضا نشدن توافق احیای برجام شود

اولیانوف اعلام کرد که همین به زعم او چند کلمه ممکن است که باعث امضا نشدن توافق احیای برجام شود - JOE KLAMAR / AFP

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی وین، با اعلام اینکه متن سند احیای برجام تقریبا مورد توافق قرار گرفته گفت: «ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده و در مورد بقیه متن می‌توان گفت توافق صورت گرفته است.»

اولیانوف البته اعلام کرد که همین به زعم او چند کلمه ممکن است که باعث امضا نشدن توافق احیای برجام شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های روسیه، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی وین گفت: «همین چند کلمه می‌تواند به مانعی برای توافق بدل شود، همان‌گونه که پیش از این هم در جریان مذاکرات وین رخ داده بود. امیدوارم این اتفاق نیفتد، متن بد نیست و یک سازش بسیار معقول است. این گزینه‌ای است که اصولا همه طرف‌ها راضی هستند و در عین حال همه نارضایتی خاصی از برخی مفاد پروژه را تجربه می‌کنند.»

اولیانوف معتقد است که طرفین به پایان مذاکرات رسیده‌اند؛ یا شکست یا توافق. اولیانوف این دور از مذاکرات را آخرین دور از مذاکراتی طولانی عنوان کرد و گفت که ایران ممکن است اصلاحاتی را برای متن نهایی به غرب پیشنهاد کند.

او گفت: «این سومین یا چهارمین متن نهایی توافق است که از ماه مارس (اسفند) به این سو به یاد دارم. وضعیت قابل درک نیست و ممکن است هفته آینده، حتی اوایل همین هفته ایده بهتری به ذهن طرفین برسد.»

طی روزهای گذشته اطلاعات ضد و نقیضی از مذاکرات به بیرون درز کرده است. ابتدا اروپا مدعی شد که متن نهایی آماده است و مذاکرات تمام شده و اکنون ایران باید تصمیمش را بگیرد. طرف‌های ایرانی اما این مسئله را تکذیب کردند و گفتند که مذاکرات کماکان ادامه دارد. طرف ایرانی پس از مدتی با قبول نهایی شدن متن تصمیم‌ اصلی را بر گردن آمریکا انداخت و آمریکا نیز متقابلا مدعی شد که بر اساس همان متن پیشنهادی اروپا آماده امضای برجام است و ایران باید تصمیمش را بگیرد.

وال استریت ژورنال طی گزارشی به نقل از چند منبع نزدیک به مذاکرات مدعی شده است که اتحادیه اروپا پیش از اینکه پیشنهاد خود برای گنجاندن مسئله توافق در مورد تحقیقات پادمانی را در متن توافق قرار دهد، این مسئله را با آمریکا و همچنین سه طرف اروپایی مطرح و موافقت آنها را جلب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال استریت ژورنال گزارش داد که اتحادیه اروپا در این متن پیشنهادی، با هماهنگی آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا اعلام کرده است که «در ازای پاسخ‌ سریع ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام نشده این کشور» پرونده این مسئله در شورای حکام بسته خواهد شد. بر این اساس غرب از ایران خواسته است تا روز دوشنبه به پیشنهادی که با امتیازی جدید روی میز گذاشته شده است، پاسخ آری یا خیر بدهد.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از ایوان نچایف، معاون رسانه‌ای وزارت خارجه روسیه، نوشت کار بر روی «احیای توافق هسته‌ای» با حکومت ایران تنها هنگامی پایان می‌یابد که منافع همه طرف‌ها تامین شود. به‌گفته ایوان نچایف، «ما امیدواریم این موضوع برای واشنگتن، بروکسل و همچنین سایر کشورهای اروپایی روشن باشد که منافع همه طرف‌ها باید به‌طور مناسبی تامین شود.»

ایوان نچایف در صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش تلاش کرد مسئولیت به‌نتیجه نرسیدن مذاکرات را متوجه دولت آمریکا کند و گفت روسیه امیدوار است ایالات متحده در نهایت از اصرار بر روی مواضع خود دست بردارد و با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ «شورای امنیت»، زمینه بازگشت حکومت ایران به تعهدات برجامی‌اش را فراهم کند.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه در این میان نامی از سپاه پاسداران برده نمی‌شود، هنوز مهم‌ترین تضاد میان آنچه جمهوری اسلامی می‌خواهد و متون پیشنهادی غرب و آمریکا حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است.